Kaksi suomalaista kisaa Electrolux Design Lab -kilpailun voitosta

Kahden suomalaisen muotoilun opiskelijan designkonseptit on valittu 1700 kilpailutyön joukosta sadan parhaan joukkoon Electrolux Design Lab 2013 -kilpailussa. Molemmat suomalaiset opiskelevat Metropolia-ammattikorkeakoulussa.

Electrolux Design Lab -sivustolla voi nyt äänestää suosikkiaan jatkoon sadasta parhaasta designkonseptista 29 eri maasta. Parhaan 100 opiskelijan joukkoon on yltänyt kaksi suomalaistyötä, Janne Palovuoren Nutrima sekä Alexandr Pylsyn SmartHeart. Nutrima-keittiövaaka analysoi ruoan painon, ravintoaineet, tuoreuden sekä tiettyjen toksiinien määrät. Laite ladataan taivuttelemalla ennen käyttöä. SmartHeart puolestaan yhdistää kaikki keittiön laitteet ja säilytystilat yhdeksi yksiköksi, jota ohjataan keskustietokoneella. Kummankin kilpailussa jatkavan suomalaisen konseptit keskittyivät sosiaalisen ruoanlaiton teemaan, ja molemmat opiskelevat Metropolia-ammattikorkeakoulussa Helsingissä. Kilpailuun osallistui yhteensä 17 suomalaista muotoilun opiskelijaa.

Electroluxin ammattilaisten ja yleisön valitsemat työt jatkavat kilpailun seuraavaan vaiheeseen kilpailemaan 5000 euron pääpalkinnosta ja kuuden kuukauden palkallisesta harjoittelusta Electroluxin kansainvälisessä suunnittelukeskuksessa.

Uudet teknologiatrendit jylläävät kilpailutöissä

Electroluxin muotoilun, tuotekehityksen ja innovaation ammattilaiset valitsivat parhaat konseptit kaikkien kilpailutöiden joukosta. Muotoilujohtaja Thomas Johansson kommentoi kilpailutöitä:

“1700 kilpailutyön joukosta valitut konseptit, joita kilpailijat tulevat kehittämään seuraavassa vaiheessa, ovat ajankohtaisia, inspiroivia ja vakuuttavia. Kilpailukonsepteissa näkyvät selkeästi muutamat tulevaisuuden trendit kuten 3D-tulostusteknologia, uudet näkökulmat integroituihin laiteratkaisuihin sekä älyteknologian käyttö sosiaalisessa ruoanlaitossa. Tämä vuosi on kilpailun kannalta erittäin kiinnostava, sillä konseptit eivät rajoitu pelkästään tuotteisiin; monet konsepteista olivat kiinnostavia muotoiluratkaisuja niin palveluihin kuin kulutustavaroihinkin.”

Tänä vuonna kilpailu järjestetään viidessä vaiheessa, joissa jokaisen aikana kilpailijat voivat keskittyä kehittämään konseptinsa tiettyä osa-aluetta eteenpäin. Jokaisessa vaiheessa Electroluxin ammattilaiset arvioivat konseptit ja kilpailutöitä karsitaan edelleen. Myös yleisö voi äänestää suosikkityötään, ja eniten ääniä saanut kilpailukonsepti jatkaa automaattisesti seuraavaan vaiheeseen. Kilpailun 2. vaiheen deadline konseptien jättämiselle on keskiviikko 1. toukokuuta, jonka jälkeen 50+ konseptia valitaan jatkoon.

Kansainvälistä huomiota, rahapalkintoja ja palkallinen harjoittelu

Finalistien selvittyä ensimmäisen palkinnon voittaa opiskelija, joka tuomariston mielestä onnistuu konseptillaan luomaan mullistavan tulevaisuuden muotoiluratkaisun. Konsepti palkitaan 5000 euron rahapalkinnolla sekä kuuden kuukauden pituisella palkallisella harjoittelulla Electroluxin kansainvälisessä muotoilukeskuksessa. Toiseksi tullutta muistetaan 3000 euron ja kolmanneksi tullutta 2000 euron rahapalkinnoilla. Eniten yleisöääniä saaneen konseptin suunnittelija palkitaan People’s Choice Awardilla ja 1000 euron rahapalkinnolla.

Top 100+ kilpailutyötä ovat nähtävissä osoitteessa: electrolux.com/electroluxdesignlab.

Lisätietoa medialle: iida.valin@miltton.fi

Suomalaisten kilpailutyöt löytyvät:

Lue lisää Design Lab -kilpailusta Electroluxin sosiaalisen median kanavissa:

Design Lab nettisivusto kilpailutyöt ja lisäinformaatiota: electrolux.com/electroluxdesignlab
youtube.com/user/electrolux
facebook.com/Electrolux
twitter.com/Electrolux
Flickr:
flickr.com/photos/electrolux-design-lab

pinterest.com/electrolux

Iida Valin, viestintä ja PR
Miltton Oy
iida.valin@miltton.fi

Electrolux

Electrolux on maailman johtava kotitalouksiin ja ammattikäyttöön tarkoitettujen kodinkoneiden valmistaja. Yhtiö myy vuosittain yli 40 miljoonaa tuotetta 150 maahan. Electroluxin ydintoimintaa on tuottaa innovaatioita, jotka on huolellisesti muotoiltu, perustuvat kuluttajatutkimukseen ja vastaavat sekä kuluttajien että ammattilaisten tarpeisiin. Electrolux valmistaa jääkaappeja, astianpesukoneita, pesukoneita, pölynimureja, liesiä ja ilmastointilaitteita. Yhtiön tunnetuimmat tuotemerkit ovat Electrolux, AEG, Eureka ja Frigidaire. Vuonna 2012 Electroluxin myynti oli 13 miljardia euroa (110 miljardia SEK) ja työntekijöitä yhtiöllä oli maailmanlaajuisesti 59 000. Lisätietoja Electroluxista löytyy osoitteista www.electrolux.com/press ja www.electrolux.com/news.