Kansainvälinen tutkimus: näin pandemia vaikutti suomalaisten tyyliin – suomalaiset miehet ohittivat ruotsalaiset kiinnostuksessa muotiin

Shoppailu- ja maksupalveluyhtiö Klarna julkisti tänään suuren kansainvälisen tutkimuksen, jossa selvitettiin miten pandemia on vaikuttanut pukeutumistrendeihin sekä ostokäyttäytymiseen. Tutkimukseen vastasi 15 000 kuluttajaa maailmanlaajuisesti, joista 1090 suomalaisia. Suomen tuloksissa nousi erityisesti esille mukava juhla- ja toimistopukeutuminen, sekä suomalaisten miesten kiinnostus muotia ja tyylillä leikittelyä kohtaan. Tutkimuksen julkaisun ohella käynnistyy viime viikolla Klarnan uudeksi sijoittajaksi nimetyn A$AP Rockyn kampanja, joka keskittyy ympäristöystävälliseen, kestävään ja vastuulliseen muotiin.

Maailmalla odotetaan jo etätyöajan jälkeistä muotia ja pukeutumismahdollisuuksia, selviää Klarnan tekemässä kansainvälisessä ostokäyttäytymistutkimuksessa. Suomalaisista 58 prosenttia uskoo pukeutuvansa jatkossa juhlavammin kuin ennen pandemiaa, ja 20 prosenttia haluaa testata uusia tyylejä pandemian jälkeen. Klarnan oman ostodatan mukaan kevään 2021 aikana suomalaiset ovat poimineet ostoskoreihinsa erityisesti bleisereitä, aurinkolaseja sekä pellavamekkoja, ja kyselytutkimuksen vastaajat kertovat, että ostoslistan kärjessä on muun muassa kenkiä ja kesävaatteita.

”Kivaan asuun pukeutuminen on piristysruiske mielelle. Tämän takia vaatevalinnat ovat ensimmäinen askel kohti normaalimpaa elämää. Uskon, että alamme priorisoida asun vaikutusta omaan mielialaan sen sijaan, että miettisimme miltä näytämme muiden silmissä”, kertoo Klarnan muotijohtaja Emilia de Poret.

Kyselytutkimuksesta selviää, että pandemian aikana suomalaisten luottoasuihin kuuluivat verkkarit ja ulkoiluvaatteet. Nyt toimisto- ja juhlapukeutuminen on tekemässä paluuta, mutta mukavuudesta ei tingitä jatkossakaan: joka neljäs suomalaisista (26 prosenttia) kertoo aikovansa jatkossa käyttää mukavampia vaatteita toimistolla. Ennuste pitänee myös paikkaansa, sillä Klarnan ostodatan mukaan esimerkiksi joustavia bleisereitä ostettiin Suomessa huhtikuussa 180 prosenttia enemmän kuin muita vaatteita alkuvuoteen verrattuna, ja pellavamekkoja myytiin huhtikuussa jopa 512 prosenttia enemmän. Klarnan ostodatatutkimuksessa oli mukana yli 200 000 kansainvälistä verkkokauppaa, mukaan lukien yli 10 000 suomalaista liikettä.

Suomalaiset miehet ohittivat ruotsalaiset kiinnostuksessa muotiin

Erityisen kiinnostuneita muodista ja pukeutumisesta pandemian jälkeen ovat suomalaiset miehet – heistä 72 prosenttia oli jokseenkin tai hyvin kiinnostuneita muodista, kun naapurimaassa vastaava luku oli 67 prosenttia. Suomalaiset miehet olivat myös melkein kaksi kertaa kiinnostuneempia jatkossa leikittelemään värien ja kuvioiden kanssa, kuin suomalaiset naiset.

"Usein on vertailtu suomalaisten ja ruotsalaisten tyylitajua, mutta nyt näyttää siltä, että ruotsalaiset miehet saavat suomalaisista kovan haastajan”, naurahtaa Klarnan Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman.

Mitä suomalaiset sitten toivovat vuoden 2021 muodilta? Naisista 39 prosenttia haikailee leggingsien perään, kun taas miehistä vain 12 prosenttia toivoo niiden paluuta. Suomalaisista miehistä 14 prosenttia ja naisista vain kolme prosenttia toivoo näkevänsä taas diskopukuja katukuvassa. Tutkimuksen mukaan yli neljäsosa (26 prosenttia) suomalaisista on ennustanut kesän trendiväriksi klassista mustaa, ja maailmalla joka viides (23 prosenttia) ihmisistä uskoo, että löysät housut voivat olla yksi tämän kesän hittituotteista.

Tietoa tutkimuksesta
Tutkimus on toteutettu yhteistyössä tutkimusyhtiö Dynatan kanssa toukokuussa 2021. Siihen vastasi 15 930 kuluttajaa maailmanlaajuisesti ja 1090 suomalaista ikähaitarilla 18-45. Klarnan ostoindeksi pohjautuu eri vaatekategorioiden myyntimääriin ja indeksiluku (100) heijastaa kaikkien vaatekategorioiden kokonaismyyntiä vuoden 2020 alussa. Data perustuu Klarnan kautta tehtyihin verkko-ostoksiin Suomessa tammikuun 2020 ja toukokuun 2021 välisenä aikana.

Yhteydenotot:
Klarna Press Office, press@klarna.com

Klarnasta

Klarna tekee shoppailusta smooothia. Klarnan avulla maksat heti tai vasta tuotteen saavuttua. Yli 250 000 kauppiasta tarjoaa Klarnan innovatiivisen shoppailukokemuksen asiakkailleen verkossa ja myymälässä. Näiden joukossa ovat esimerkiksi H&M, IKEA, Expedia Group, Samsung, ASOS, Peloton, Abercrombie & Fitch, Nike ja AliExpress. Yrityksen arvoksi on tällä hetkellä arvioitu 31 miljardia dollaria, mikä tekee Klarnasta Euroopan arvokkaimman Fintech-yrityksen ja yhden maailman suurimmista yksityisistä fintech-yrityksistä. Klarna on perustettu vuonna 2005, sillä on yli 3 500 työntekijää ja se toimii 17 maassa. Lue lisää: klarna.com