KANSAINVÄLINEN TUTKIMUS PALJASTAA: SUOMALAISET JÄLKIJUNASSA TABLETTIEN KÄYTÖSSÄ TYÖPAIKOILLA

Microsoft Windows 8:n odotetaan lisäävän tablettien ja älypuhelinten käyttöä yrityksissä entisestään

HELSINKI – 7.11.2012 Mobiililaitteista on tullut osa ihmisten arkea. Morgan Stanley Market Trends -raportin mukaan vuonna 2012 yli puolet verkossa käytettävistä laitteista toimii langattoman teknologian avulla, ja suurin osa näistä työntekijöiden omista laitteista kulkee mukana myös työpaikalle. Liiketoimintaa tukevia teknologiaratkaisuja tuottavan Avanaden teettämä tutkimus paljastaa, että yritykset käyttävät enenevässä määrin kuluttajille suunnattuja laitteita mahdollistaakseen uudenlaisia työskentelytapoja työntekijöilleen.

Avanade teetti syyskuussa 2012 kansainvälisen tutkimuksen, johon haastateltiin 599 ylimmän tason johtajaa ja IT-päätöksentekijää 19 eri maasta. Tutkimus tukee aiempia tuloksia siitä, että omien laitteiden käyttö työpaikoilla jatkaa suosiotaan: työntekijät käyttävät omia laitteitaan työntekoon kuudessa kymmenestä yrityksestä sekä maailmanlaajuisesti (61 %) että Suomessa (60 %). Yli puolet kaikista haastatelluista (54 %) kertoo suurimman osan yrityksensä työntekijöistä käyttävän älypuhelinta tavallisimpien työtehtävien hoitamiseen, kuten sähköpostien ja kalenterikutsujen lukemiseen sekä verkkosivujen selaamiseen. Suomessa älypuhelimien käyttö on vielä kansainvälistä keskiarvoakin suositumpaa – vastaava luku suomalaisyrityksissä on 64 prosenttia, mikä on melkein kaksi kertaa enemmän kuin Ruotsissa (34 %).

Tabletit ovat kuitenkin tutkimuksen mukaan kohoamassa nopeasti entistä keskeisempään asemaan nykyajan laiteviidakossa – tosin tässä suhteessa Suomessa ollaan vielä kansainvälisestä keskiarvosta jäljessä. Kun maailmanlaajuisesti 33 prosenttia vastaajista kertoo yrityksen työntekijöistä yli puolen käyttävän tabletteja yksinkertaisiin työtehtäviin, suomalaisvastaajien keskuudessa vastaava luku on vain 12 prosenttia. Vaativampiin työtehtäviin tablettilaitteita käytetään samassa määrin kuin yksinkertaisempiin: Suomessa 12 prosentissa ja kansainvälisesti 33 prosentissa yrityksistä yli puolet työntekijöistä hyödyntää tabletteja muun muassa projektinhallinnan ja sisällöntuoton apuna sekä analyysityökalujen ja asiakkuudenhallintajärjestelmien käytössä. Ruotsalaiset ovat kunnostautuneet tablettien käytössä työpaikoilla suomalaisia paremmin, sillä suurin osa yritysten henkilöstöstä käyttää tabletteja yksinkertaisiin työtehtäviin 32 prosentissa ja vaativampiin työtehtäviin 28 prosentissa yrityksistä.

“Tutkimus osoittaa selvästi, kuinka syvälle työpaikan rutiineihin tabletit ovat juurtuneet hyvin nopeasti lyötyään itsensä läpi valtamarkkinoilla vasta alle kolme vuotta sitten”, toteaa Janne Lautanala, Avanaden BI Lead, Nordics. Yritykset ovat alkaneet ymmärtää tablettien tarjoaman arvon liiketoiminnalleen ja hyödyntävät tätä mahdollisuutta kehittämällä mobiiliratkaisuja sekä avaamalla pääsyn järjestelmiinsä. Mobiiliteknologialla on vahvat juuret Suomessa, ja täällä älykkäät laitteet ovat osa ihmisten arkea. Siksi uskomme, että myös Suomessa tabletit vyöryvät pian työpaikoille. Microsoft Windows 8:n ja Windows Phone 8:n julkaisun myötä työpaikoille rantautuu uusi aalto työmaailmaan soveltuvia mobiiliratkaisuja, jotka näyttävät samalta sekä työasemalla että mobiililaitteella.”

Microsoft Windows 8 parantaa tuottavuutta ja käyttäjäkokemusta tarjoamalla uusia älypuhelintoimintoja, tablettien kokoluokkia sekä sovelluksia ja palveluja yrityksille. Esimerkiksi eräs Yhdysvaltojen suurimmista apteekkiketjuista ottaa Avanaden avustuksella käyttöön Windows 8 -tabletit mahdollistaakseen lääkkeiden kotiinkuljetuksen ja konsultaation reseptiasioissa. Palveluiden jalkauttaminen tulee laskemaan apteekkikuluja ja luomaan henkilökohtaisemman ja mukavamman asiakaskokemuksen.

Avanaden Suomen mobiiliasiantuntijatiimi rakensi erään eurooppalaisen autoketjun myymäläverkostoon Windows 8
-sovelluksen, jota myyntihenkilöt käyttävät yhdessä asiakkaiden kanssa. Sovelluksen avulla voi vertailla eri autojen varustetasoja, auton väriä ja moottorivaihtoehtoja sekä nähdä välittömästi muutokset auton ulkonäössä ja hinnassa. Windows-sovellusta voi käyttää myös auton sisällä myyntitilanteessa, jolloin myyntiprosessi nopeutuu ja asiakas pystyy valitsemaan heti mieleisensä vaihtoehdot autoon.

“Yritykset suunnittelevat uudelleen liiketoimintansa osa-alueita saadakseen täyden hyödyn mobiiliteknologian tarjoamista mahdollisuuksista henkilöstölleen ja asiakkailleen”, sanoo Lautanala. “Avanaden tutkimus paljastaa johtajien muokkaavan yrityksen liiketoimintaprosesseja, kuten myyntiä ja markkinointia, sekä sisäisiä rooleja, kuten HR-toimintoja, saadakseen mobiililaitteista ja muusta kuluttajateknologiasta kaiken irti. Olemme myös huomanneet työssämme asiakkaiden parissa ja toteuttamiemme tutkimusten perusteella enteitä siitä, että nämä muutokset vaikuttavat myös yrityksen liikevaihtoon ja
-voittoon sekä asiakaspalveluun.”

Tietoa Avanadesta

Avanade tarjoaa liiketoimintaa tukevia teknologiaratkaisuja ja palveluita, jotka yhdistävät näkemyksen, innovaatiot ja Microsoft-teknologioiden erikoisosaamisen. Tuotteemme ja palvelumme auttavat tuhansia organisaatioita kaikilta toimialoilta tehostamaan toimintaansa, työntekijöidensä tuottavuutta ja asiakasuskollisuutta. Avanade yhdistää maailmanlaajuisen asiantuntijaverkostonsa liiketoiminta-, toimiala- ja teknisen osaamisen tarkkaan hiottuun toimintamalliin, joka tuottaa korkealaatuisia ratkaisuja hyödyntäen sekä vakiintuneita että uusia teknologioita – paikan päällä, pilvipalveluna tai ulkoistettuna. Avanaden enemmistöosuuden omistaa Accenture ja sen perustivat vuonna 2000 Accenture LLP ja Microsoft Corporation. Avanade työllistää 16 000 ammattilaista yli 20 maassa. Yhtiön Suomen konttori sijaitsee Helsingissä. Lisätietoa löytyy osoitteesta www.avanade.fi.

Lisätietoa tutkimuksesta

Wakefield Research (www.wakefieldresearch.com) toteutti Avanadelle tutkimuksen, jota varten haastateltiin 599 yli 18-vuotiasta päättävässä asemassa olevaa ylimmän tason johtajaa, liiketoimintajohtajaa ja IT-asiantuntijaa. Tutkimus toteutettiin yhteensä 19 maassa: Suomen lisäksi mukana olivat Alankomaat, Australia, Belgia, Brasilia, Espanja, Etelä-Afrikka, Iso-Britannia, Italia, Kanada, Malesia, Norja, Ranska, Ruotsi, Saksa, Singapore, Sveitsi, Tanska ja Yhdysvallat. Tutkimus toteutettiin 20. elokuuta ja 13. syyskuuta 2012 välisenä aikana.

Avanade and the Avanade logo are registered trademarks or trademarks of Avanade Inc. Other product, service, or company names mentioned herein are the trademarks or registered trademarks of their respective owners.