Katajanokan uusi kohtaamispaikka Jungmann avaa ovensa torstaina

Katajanokan Kruunuvuorenkadulla sijaitsevan kulttuurihistoriallisen makasiinin mittava peruskorjaushanke on valmis. Asumisen ja palvelut yhdistävä Katajannokan uusi keskus Jungmann viettää avajaisiaan torstaina 22. syyskuuta.

Vuonna 1907 valmistuneen Selim A. Lindqvistin suunnitteleman vanhan makasiinin kiinteistö on viimeisen kahden vuoden aikana kokenut täyden peruskorjauksen. Uudistunut Jungmann yhdistää arvokkaaseen jugend-rakennukseen 64 vuokra-asuntoa sekä monipuolisia palveluita, kuten hotellin, ravintoloita, korttelibaarin, leipomokahvilan sekä Katajanokan ensimmäisen Alkon. Lisäksi asukkaiden ja vierailijoiden käytössä on suuri kattopiha merinäköalalla.

-Jungmann tuo alueelle kaivattuja lisäpalveluita ja elävöittää samalla koko keskusta-aluetta. Hankkeen suunnittelussa ja rakentamisessa on painotettu erityisesti kestävän kehityksen mukaista ajattelua ja sitä, kuinka historiallinen kiinteistö vaalii modernia vastuullisuutta hävittämättä vanhan rakennuksen charmia”, kertoo Mrec Investment Management Oy:n toimitusjohtaja Ilmo Jäntti.

Kestävän kehityksen painotuksesta konkreettinen osoitus on myös Helsingin suurin asuinrakennukseen asennettu aurinkovoimala, joka parhaimmillaan tuottaa lähes 20 % Jungmannin käyttämästä sähköstä. Lisäksi kiinteistön tuottamaa lämpöenergiaa myydään myös takaisin kaukolämpöverkkoon. Hankkeelle tavoitellaan korkeimman luokituksen LEED Platinum ympäristösertifikaattia, joka on vielä harvinaisuus asuinrakennuksissa.

Jungmannin hankkeesta vastaa Mrec Investment Management Oy ja pääurakoitsijana on toiminut Varte Oy. Hankkeen pääsuunnittelijana on toiminut ARCO Architecture Company ja sisustusarkkitehtina Puroplan Oy. Uuden kohtaamispaikan avajaisia vietetään 22. syyskuuta, jolloin Jungmannin uudet palvelut ovat asiakkaiden käytössä.

Lisätiedot:

Ilmo Jäntti