Kauppakeskus Forum jatkaa kasvuaan - Kaupunkikorttelin tavoitteena on elävöittää Helsingin ydinkeskustaa entisestään

Kaupankäynnin kehittyessä yhä monimuotoisemmaksi myös kauppakeskusten tulee uudistua. Uudistumisprosessia läpikäyvä kauppakeskus Forum uskoo Helsingin ydinkeskustan tulevaisuuteen ja haluaa panostaa jatkossa oman keskuksensa käytettävyyteen sekä kokemuksellisuuteen. Forum kartoitti kuluttajien mielipiteitä tulevaisuuden kauppakeskuksista voidakseen paremmin vastata modernin kaupunkilaisen toiveisiin. Kaupungin keskustassa aikaa viettävät kuluttajat peräänkuuluttavat laajaa liikkeiden valikoimaa, monipuolista ravintolatarjontaa, viihtyisiä oleskelutiloja sekä konsertteja.

Verkkokauppa kasvaa, mutta suurin osa ostoksista keskitetään edelleen kauppakeskuksiin

Jopa 34 prosenttia 23–35-vuotiaista käyttää verkkokauppaa ostoksien tekemiseen. Kauppakeskus Forumin myynti on kuitenkin kasvanut viime vuodesta, ja kasvun ennustetaan jatkuvan vuonna 2015 uusien myymäläkonseptien johdosta. Forumin teettämän kyselytutkimuksen mukaan kauppakeskukset ovat kuluttajille suosittuja ostospaikkoja: varsinkin urheilu- ja vapaa-ajan tarvikkeet, vaatteet sekä hygienia- ja kosmetiikkatuotteet ostetaan todennäköisimmin kauppakeskuksista. Helsingin ydinkeskusta tarjoaa valikoimaa vaativimmallekin kuluttajalle, sillä lyhyen etäisyyden päässä toisistaan on useita kauppapaikkoja, joihin pääsee kätevästi Forumista. Uuden New Forum For New Helsinki -konseptinsa takana seisova Forum onkin koko ydinkeskustan puolestapuhuja ja haluaa rakentaa elävää keskustaa, jonka valikoima vastaa erilaisiin tarpeisiin.

Kauppakeskukseen tullaan viihtymään

Moderni kuluttaja arvostaa kauppakeskuksessa laajaa liikkeiden valikoimaa. Keskustassa käytetään eniten aikaa ystävien tapaamiseen, ostosten tekemiseen ja ruokailuun. Viihtyvyys on asiakkaille tärkeää ja yli 20 prosenttia vastaajista kertookin toivovansa enemmän oleskelutiloja kauppakeskuksiin. Ostosten lomassa on mieluisaa poiketa kahville tai muutoin vain istahtaa hetkeksi alas. Myös viihteelle annetaan arvoa, sillä yli puolet (50,6 %) 23–35-vuotiaista vastaajista toivoo keskustaan enemmän konserttielämyksiä ja ravintoloita. Kauppakeskus Forumin kaupunkikorttelissa on kaikkea tätä.

Forumin kyselyyn vastanneista lähes 40 prosenttia toivoo enemmän viihtyisiä oleskelutiloja Helsingin keskustaan. Tarjotakseen mahdollisuudet viihtymiseen kaikille asiakkailleen Forum on panostanut muun muassa laajaan ravintolatarjontaan ja perheitä helpottaviin lastenhoitotiloihin. Viihtyvyyden ja oleskelun merkitys on huomattu myös Suomen Kauppakeskusyhdistyksen barometrissa, jossa noin 60 % Suomen kauppakeskuspäälliköistä kertoo havainneensa kauppakeskusten ravintoloiden ja kahviloiden myynnin kasvaneen viime vuoden aikana. Forumin kyselyyn vastanneista yli kolmasosa oli myös sitä mieltä, että tällä hetkellä Helsingin keskustassa parasta on palvelujen läheisyys. Tämä on yksi Forumin vahvuuksista, ei pelkästään sijainnin, mutta myös Forumin monipuolisen tarjonnan ansiosta.

”Koemme, että Forum ei ole vain kauppakeskus vaan keskus, joka on osa helsinkiläistä yhteisöä. Forumin kaupunkikortteli tarjoaa liikkeiden lisäksi kattavan ravintolavalikoiman, terveys- ja hyvinvointipalveluita, kulttuuria Amos Anderssonin museossa sekä esimerkiksi Yrjönkadun uimahallin tilat. Kehittyvät palvelut tulevat olemaan tärkeässä roolissa myös Forumin tulevaisuudessa,” kertoo Forumin kauppakeskuspäällikkö Lars Eklundh.

Kyselytutkimuksen tiedot

Tutkimukseen osallistui 998 15–70-vuotiasta henkilöä pääkaupunkiseudulta, ja sen toteutti tutkimuspalveluyritys Cint lokakuussa 2014.

Huom. Liitteestä ladattavissa koonti Forumin teettämän kyselytutkimuksen tuloksista.

Lars Eklundh, kauppakeskuspäällikkö

lars.eklundh@forum.fi

Pia Rosvall, markkinointipäällikkö

pia.rosvall@forum.fi