Kesäajan alkaminen ja bussiaikataulut

Kesäajan alkaminen ja kellon viisareiden kääntäminen 26.– 27.3.2011 välisenä yönä kello kolmesta neljään vaikuttaa kaukobussien aikatauluihin. Useimmat yöaikaan kulkevat kaukobussit ovat Helsinki-Vantaan lentoaseman pikavuoroyhteyksiä. Tiedotteessa reittikohtaiset muutokset.

Kesäajan alkaminen vaikuttaa kaukobussien aikatauluihin. Ohessa reittikohtaiset muutokset.

26.–27.3.2011 välisenä yönä ajetaan seuraavasti:

Turku–Oulu–Turku

La 26.3. Turun satamasta klo 20.20 ja Turusta klo 20.30
Lähtö talviajan mukaan normaaliaikataululla Uuteenkaarlepyyhyn saakka (tulo 3.20 talviaikaa). Uudestakaarlepyystä jatketaan klo 4.20 kesäaikaa kohti Oulua, jonne saavutaan kesäaikaa klo 9.05.

La 26.3. Oulusta klo 20.30
Lähtö talviajan mukaan, normaaliaikataululla Närpiö th Rantahoviin saakka, mistä jatketaan klo 5.15 kesäaikaa Turun satamaan, minne saavutaan klo 9.30 kesäaikaa.
Turku–Helsinki-Vantaan lentoasema–Helsinki–Turku

Turusta su 27.3. klo 2.00
Lähtö talviaikaa klo 2.00. Vuoron saapumisaika kesäaikaa lentoasemalle klo 5.20 ja Helsinkiin klo 5.45.

Turusta su 27.3. klo 3.00 ja 4.00.
Lähtö talviaikaa klo 3.00, joka on samalla kesäaikaa 4.00, perillä lentoasemalla kesäaikaa klo 6.25 ja Helsingissä klo 6.50.

Su 27.3. Helsingistä klo 1.00 ja lentoasemalta klo 1.25
Bussi saapuu kesäajan mukaisesti Turkuun klo 4.45.

Su 27.3. Helsingistä talviaikaa klo 03:00 = kesäaikaa klo 04.00 ajetaan seuraavalla aikataululla: 04.00 Helsinki – 04.30 Helsinki-Vantaa – 06.00 Salo – 06.50 Turku.

Pori–Helsinki-Vantaan lentoasema–Helsinki–Pori

Su 27.3. Porista klo 1.00
Lähtö talviajan mukaan, normaaliaikataululla klo 3.00 saakka. Tämän jälkeen vuoro kulkee vajaan tunnin myöhässä kesäajan suhteen. Yhteyksiä lennoille ei voida taata.

La 26.3. Helsingistä klo 23.00 ja lentoasemalta klo 23.30
Lähtö talviajan mukaan, normaaliaikataululla klo 3.00 saakka, jonka jälkeen vuoro kulkee noin tunnin myöhässä (Harjavalta – Pori).

Su 27.3. Helsingistä klo 1.00 ja lentoasemalta klo 1.30
Lähtö talviajan mukaan, normaaliaikataululla klo 3.00 saakka, jonka jälkeen vuoro kulkee noin tunnin myöhässä.
Rovaniemi–Helsinki–Rovaniemi

La 26.3. Rovaniemeltä klo 17.15
Lähtö talviajan mukaan, normaaliaikataululla klo 3.00 saakka. Kellojen siirron jälkeen vuoro ajaa loppumatkan eli Hartola - Helsinki -osuuden yhden tunnin myöhässä. Kesäaikaan siirtymisen takia tuloaika Helsinkiin on 7.00.

Su 27.3. Helsingistä klo 1.30 ja lentoasemalta klo 2.00
Lähtö talviajan mukaan, normaaliaikataululla klo 3.00 saakka, sen jälkeen vuoro kulkee Ouluun asti tunnin myöhässä. Oulusta pohjoiseen lähdetään noin 30 min myöhässä ja Kemi-Rovaniemi -välillä myöhästymisen arvioidaan olevan noin 10 minuuttia.
Jyväskylä–Jämsä–Lahti–Helsinki-Vantaa lentoasema–Helsinki

Su 27.3. Jyväskylästä klo 0.30
Vuoro lähtee talviajan mukaisesti Jyväskylästä klo 0.30. Kesäajan mukaiset tuloajat lentoasemalle ja Helsinkiin ovat siten tunnin aikatauluun merkittyjä myöhemmät eli 5.25 ja 5.45.

Tampere–Helsinki-Vantaa lentoasema/Helsinki–Tampere

Su 27.3. Tampereelta klo 1.45
Tampereelta klo 1.45 lähtevä vuoro ajaa kesäajan mukaan. Lähtö on siis talviaikaa jo klo 0.45 eli kesäaikaa klo 1.45.

Su 27.3. Tampereelta klo 3.10
Tampereelta klo 3.10 lähtevä vuoro ajaa kesäajan mukaan. Lähtö on siis talviaikaa jo klo 2.10.

Su 27.3. Helsingistä klo 3.15 ja Vantaan lentoasemalta klo 3.45
Tämä vuoro ajetaan Helsingistä klo 4.15 ja Vantaan lentoasemalta klo 4.45 (kesäaikaa).
Tampereen seutuliikenne (Väinö Paunu Oy)

Su 27.3. Tampereelta klo 3.15
lähtevät seutuliikenteen vuorot ajetaan talviajan mukaan Kangasalle, Nokialle ja Pirkkalaan (4.15 kesäaikaa).

Klo 3.25 Lempäälään lähtevä vuoro ajetaan myös talviajan mukaan (4.25 kesäaikaa).

Oulu–Kajaani–Helsinki–Kajaani–Oulu

La 26.3. Oulusta klo 16.20 ja Mikkelistä klo 2.05
Lähtö talviajan mukaan, normaaliaikataululla klo 3.00 saakka, sen jälkeen vuoro kulkee noin tunnin myöhässä. Lähtöajat Heinolasta 4.20 ja Lahdesta 4.50. Tuloajat Helsinki-Vantaan lentoasemalle 6.05 ja Helsinkiin 6.30 kesäaikaa.

Su 27.3. Helsingistä Ouluun ajettava vuoro lähtee aikataulun mukaisesti Helsingistä 0.50, Helsinki-Vantaan lentoasemalta 1.20 ja Lahdesta 2.45 talviaikaa. Heinolassa ja sen jälkeen vuoro kulkee tunnin aikataulustaan myöhässä.
Helsinki–Lahti–Heinola

Su 27.3. Helsingistä klo 3.00
Lähtö ajetaan talviajan mukaisesti klo 3.00, eli klo 4.00 kesäaikaa, siis tunnin myöhässä. Vuoro on perillä Heinolassa klo 6.25 kesäaikaa.
Helsinki–Porvoo-Helsinki

Su 27.3. Porvoosta klo 3.00
Lähtö ajetaan talviajan mukaisesti klo 3.00, jolloin kellot on juuri käännetty kesäaikaan 4.00.

Su 27.3. Helsingistä klo 4.00
Vuoro lähtee heti auton saavuttua edelliseltä kierrokselta, käytännössä n. klo 4.55 kesäaikaa ja kulkee noin tunnin myöhässä.
Helsinki–Klaukkala–Nurmijärvi–Rajamäki (linja 492)

Su 27.3. Helsingistä klo 3.30
Lähtö ajetaan kesäajan kannalta klo 4.30, joka olisi 3.30 talviaikaa.
Helsinki–Imatra–Joensuu

Su 27.3. Helsingistä 0.05
Lähtö talviajan mukaan, normaaliaikataululla klo 3.00 saakka, sen jälkeen (Hamina–Joensuu) vuoro kulkee noin tunnin myöhässä.
Joensuu–Lappeenranta–Hamina–Helsinki

La 26.3. Joensuusta klo 22.20
Klo 22.20 Joensuu – Lappeenranta − Helsinki -vuoro ajetaan   Taavetista klo 4.15 kesäaikaa suoraan pysähtymättä Porvooseen, mistä jatketaan normaalisti klo 5.55 kesäaikaa Helsinkiin. Pyhällöstä lähtee klo 2.35 talviaikaa toinen auto ajaen Haminan – Kotkan − Loviisan kautta yhteyden Porvooseen, minne saavutaan klo 5.50 kesäaikaa. Tämä auto jakaa Porvoosta käsin Joensuu − Lappeenranta -väliltä nousseet Taavetti - Porvoo -välille menevät matkustajat.

Helsinki–Jyväskylä–Oulu

Helsingistä la 26.3.2011 klo 20.30 lähtevä vuoro ajetaan osuudella Kärsämäki–Oulu tunnin myöhässä.

Helsinki–Pietari–Helsinki

Helsingistä la 26.3. klo 23.00 ja Pietarista klo 22.15 lähtevät vuorot ajetaan perille tunti myöhässä.

Aikataulu- ja hintatiedot palvelunumeroista ja internetistä

Aikataulu- ja hintatiedot sekä lippu- ja paikkavaraukset saa Matkahuollon asiakaspalvelukeskuksesta numerosta 0200 4000 (1,71 €/min + pvm). Asiakaspalvelukeskus palvelee maanantaista perjantaihin klo 8–19. Muina aikoina palvelunumerossa aikataulutiedusteluihin vastaa Eniro Sentraali Oy.  Puhelun hinta 1,71 € / min + pvm.
Aikataulutiedot löytyvät myös Matkahuollon internetsivujen aikatauluhausta osoitteesta matkahuolto.fi.
Matkapuhelimen käyttäjää palvelevat mobiiliaikataulut osoitteessa m.matkahuolto.fi.

Pikavuorojen aikatauluja voi katsoa lisäksi YLE:n teksti-tv:n sivulta 440.

Jukka Ylitalo, Oy Matkahuolto Ab, p. 040 764 4386 tai sähköposti jukka.ylitalo@matkahuolto.fi