Kesäajan päättyminen ja bussiaikataulut

Kesäajan päättyminen ja kellon viisareiden kääntäminen 24.–25.10.2009 välisenä yönä kello neljästä kolmeen vaikuttaa myös bussien aikatauluihin. Monet yöllä kulkevista busseista ovat Helsinki-Vantaan lentoaseman pikavuoroyhteyksiä. Vuoroilla ei ole yhtenäistä käytäntöä, vaan normaaliaikaan siirtyminen vaikuttaa eri vuoroihin eri tavoin.

Vaikutukset aikatauluihin ovat vuorokohtaisesti seuraavat: Turku-Oulu-Turku La 24.10. Turun satamasta klo 20.20 ja Turusta klo 20.30. Bussi saapuu Uuteenkaarlepyyhyn kesäajan mukaisesti klo 3.20, pitää siellä tunnin tauon ja jatkaa talviajan mukaisesti klo 3.20 Ouluun. La 24.10. Oulusta klo 20.30. Bussi saapuu Närpiö th:n Rantahoviin kesäajan mukaisesti klo 3.30 ja jatkaa talviajan mukaisesti klo 4.15 Turkuun ja satamaan. Turku-Helsinki-Vantaan lentoasema-Helsinki-Turku Turusta su 25.10. klo 2.00. Lähtö kesäaikaa klo 2.00. Vuoron saapumisaika talviaikaa lentoasemalle klo 3.20 ja Helsinkiin klo 3.45. Turusta su 25.10. klo 3.00. Lähtö kesäaikaa klo 3.00, perillä lentoasemalla talviaikaa klo 4.20 ja Helsingissä klo 4.45. Turusta su 25.10. klo 3.00 (lisävuoro). Lähtö talviaikaa klo 3.00. Vuoron saapumisaika talviaikaa lentoasemalle klo 5.20 ja Helsinkiin klo 5.45. Turusta su 25.10. klo 4.00. Lähtö talviaikaa klo 4.00. Vuoron saapumisaika talviaikaa lentoasemalle klo 6.25 ja Helsinkiin klo 6.50. Su 25.10. Helsingistä klo 1.00 ja lentoasemalta klo 1.25. Bussi saapuu kesäajan mukaisesti Turkuun klo 3.45. Su 25.10. Helsingistä klo 3.00 ja Lentoasemalta klo 3.30. Lähtö kesäaikaa, saapuminen Turkuun talviajan mukaisesti klo 4.50. Su 25.10. Helsingistä klo 3.00 ja Lentoasemalta klo 3.30 (lisävuoro). Lähtö talviaikaa, saapuminen Turkuun talviajan mukaisesti klo 5.50. Pori-Helsinki-Vantaan lentoasema-Helsinki-Pori Su 25.10. Porista klo 1.00. Bussi ajaa kesäajan mukaisesti Karkkilaan saakka, pitää siellä tasaustauon ja jatkaa talviajan mukaisesti Karkkilan linja-autoasemalta klo 3.50 lentoasemalle ja Helsinkiin. Lentoasemalle tuloaika on 5.00 ja Helsinkiin 5.30 talviaikaa. Su 25.10. Porista klo 3.50 ajetaan talviajan mukaisesti. Su 25.10. Raumalta klo 3.50 Huittisiin ajetaan talviajan mukaisesti, Huittisissa on vaihtoyhteys Helsingin pikavuoroon. Su 25.10. Helsingistä klo 1.00 ja lentoasemalta klo 1.30. Bussi saapuu Humppilan Lasitehtaalle kesäajan mukaisesti klo 3.45 ja jatkaa talviajan mukaisesti klo 3.45 Poriin saapuen sinne 5.30 talviaikaa. Rovaniemi-Helsinki-Rovaniemi La 24.10. Rovaniemeltä klo 17.15. Bussi ajaa Heinolan Matkahuoltoon kesäajan mukaan, pitää tunnin tauon Heinolan Tähtihovissa ja jatkaa Heinolan Matkahuollosta talviajan mukaan klo 3.40 lentoasemalle ja Helsinkiin. Su 25.10. Helsingistä klo 1.30 ja lentoasemalta klo 2.00. Lähtö ajetaan kesäajan mukaisesti Heinolan Matkahuoltoon. Bussi pitää tauon Heinolan Tähtihovissa ja jatkaa Heinolan Matkahuollosta talviajan mukaan klo 3.45 kohti pohjoista. Jyväskylä-Jämsä-Lahti-Helsinki-Vantaa lentoasema-Helsinki Su 25.10. Jyväskylästä klo 0.30. Vuoro lähtee kesäajan mukaisesti Jyväskylästä klo 0.30 eikä pidä tasaustaukoa. Talviajan mukaiset tuloajat lentoasemalle ja Helsinkiin ovat siten tunnin aikatauluun merkittyjä aikaisemmat eli 3.25 ja 3.45. Tampere-Helsinki-Vantaa lentoasema/Helsinki-Tampere Su 25.10. Tampereelta klo 1.45 ja 3.10. Tampereelta klo 1.45 lähtevä vuoro ajaa talviajan mukaan. Lähtö on siis kesäaikaa klo 2.45 eli talviaikaa klo 1.45. Tampereelta klo 3.10 lähtevä vuoro ajaa talviajan mukaan. Lähtö on siis kesäaikaa klo 4.10 eli talviaikaa klo 3.10. Su 25.10. Helsinki-Vantaan lentoasemalta klo 3.45 (Helsingin linja-autoasemalta 3.15). Tämä vuoro ajetaan kesäajan mukaan. Tuloaika Tampereelle on siis kesäaikaa klo 6.05 (talviaikaa 5.05). Tampereen seutuliikenne (Väinö Paunu Oy) Su 25.10. Tampereelta klo 3.15 lähtevät seutuliikenteen vuorot ajetaan kesäajan mukaan Kangasalle, Nokialle, Pirkkalaan. Klo 3.25 Lempäälään lähtevä vuoro ajetaan myös kesäajan mukaan. Tampereen seutuliikenne (Länsilinjat Oy) Su 25.10. Tampereelta klo 3.40 lähtevät vuorot Nokialle Linnavuoreen ja Ylöjärvelle Mutalaan ajetaan kesäajan mukaan. Oulu-Kajaani-Helsinki-Kajaani-Oulu La 24.10. Oulusta klo 16.20, Kajaanista klo 20.10, Kuopiosta klo 23.00 ja Mikkelistä klo 2.05. Lähdöt kesäaikaa, bussi saapuu Heinolaan kesäajan mukaisesti klo 3.20 ja jatkaa talviajan mukaisesti klo 3.20 Helsinkiin. Su 25.10. Helsingistä klo 0.50 ja lentoasemalta klo 1.20. Lähtö kesäaikaa, bussi saapuu Heinolaan kesäajan mukaisesti klo 3.15 ja jatkaa talviajan mukaisesti klo 3.15 Mikkelin, Kuopion ja Kajaanin kautta Ouluun. Helsinki-Jyväskylä-Oulu La 24.10. Helsingistä klo 20.30, vuoro lähtee kesäajan mukaisesti 20.30 ja ajaa ilman lisätaukoja perille asti saapuen Ouluun talviaikaa klo 3.50. Helsinki-Lahti-Heinola Su 25.10. Helsingistä klo 3.00. Lähtö ajetaan talviajan mukaisesti klo 3.00, lentoasemalta klo 3.25 ja on perillä Heinolassa klo 5.25 talviaikaa. Joensuu-Helsinki-Joensuu La 24.10. klo 22.20 Joensuusta lähtevä vuoro seisoo Haminassa ylimääräisen tunnin. Vuoro jatkaa Haminasta klo 4.00 talviaikaa. Su 25.10. klo 0.05 Helsingistä lähtevä vuoro seisoo Lappeenrannassa ylimääräisen tunnin, vuoro jatkaa Lappeenrannasta Joensuuhun klo 4.25 talviaikaa. Pietari-Helsinki-Pietari Yövuorot ajavat normaaliaikatauluilla pitämättä ylimääräisiä taukoja. Perille tulot ovat noin tunnin etuajassa talviajan suhteen. Helsinki-Porvoo Su 25.10. Helsingistä klo 4.00. Lähtö ajetaan talviajan mukaisesti klo 4.00. Su 25.10. Porvoosta klo 3.00. Lähtö ajetaan talviajan mukaisesti klo 3.00. Helsinki-Klaukkala-Nurmijärvi-Rajamäki (linja 492) Su 25.10. Helsingistä klo 3.30. Lähtö ajetaan kesäajan mukaisesti klo 3.30. Helsinki-Nummela-Lohja Su 25.10. Helsingistä klo 4.00. Lähtö ajetaan talviajan mukaisesti klo 4.00. Aikataulu- ja hintatiedot Aikatauluja, reittejä ja hintoja voi tiedustella Matkahuollon asiakaspalvelukeskuksesta numerosta 0200 4000 (1,50 €/min + pvm). Numero palvelee henkilökohtaisesti joka päivä klo 8-19. Palvelunumerosta saa lisäksi kaikki paikallisliikenteen tiedot (lukuun ottamatta pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Turun paikallisliikennettä) ja numerosta voi varata myös bussi- ja paikkaliput. Eniro 0100 100 Numeropalvelu tarjoaa Matkahuollon aikataulu- ja hintatiedot ympäri vuorokauden kaikkina viikonpäivinä. Eniro 0100 100 Numeropalvelu maksaa arkisin klo 8-18 1,23 € / puhelu + 0,22 € / 10 sekuntia + pvm tai mpm ja muina aikoina 1,64 € / puhelu + 0,22 € / 10 sekuntia + pvm tai mpm. Internetistä koko maan aikataulut, hintatiedot ja lipunosto on mahdollista osoitteessa matkahuolto.fi. Mobiiliaikataulut löytyvät osoitteesta m.matkahuolto.fi. Pikavuorojen aikatauluja voi katsoa lisäksi YLE:n teksti-tv:n sivulta 440.