Kesälomien suosikkikohteiden kärjessä New York ja Espanja – sekä kaksi yllättäjää

Kesälomakausi on aluillaan, ja monen suomalaisen lomasuunnitelmiin kuulu irtiotto arjesta ulkomailla. Tänä kesänä suomalaiset suuntaavat New Yorkiin, Espanjan suosikkikohteisiin ja Euroopan suurkaupunkeihin. Matkahakukone momondo.fi listasi suomalaisten suosituimmat lentohaut kesälomamatkoille.

Suomalaiset hakivat kesälomalentoja eniten suurkaupunkeihin ja eteläiseen Eurooppaan. Ympärivuotinen kestosuosikki New York on jälleen listan kärjessä. Kesälomatilastoissa Barcelona ja Malaga ovat kivunneet toiseksi ja kolmanneksi haetuimmiksi kohteiksi ohi Lontoon, joka vuodenajasta riippumatta pitää asemansa suomalaisten suosikkikohteiden listalla. Talven suosikki Bangkok ei yltänyt kesän kymmenen haetuimman kohteen listalle.

VUODEN YLLÄTTÄJÄT PRISTINA JA BILBAO

Tämän vuoden haetuimpien kesälomakohteiden listalla on kestosuosikkien lisäksi myös kaksi yllättäjää: Kosovon pääkaupunki Pristina viidennellä sijalla ja Guggenheim-museostaan tunnettu Bilbao kahdeksantena.

”Tilastoistamme selviää, että kestosuosikkien kuten New Yorkin ja Lontoon lisäksi suomalaiset kokeilevat myös mielellään uusia kohteita. Varsinkin Balkanin alue on viime aikoina ollut paljon esillä, joten matkailusta kiinnostuneet ihmiset ovat löytäneet myös alueen uudemmat kohteet”, kertoo momondon edustaja Julie Pedersen.

10 suosituinta kesälomakohdetta (koko Suomi):

1. New York
  2. Barcelona
  3. Malaga
  4. Lontoo
  5. Pristina (Kosovo)
  6. Berliini
  7. Rooma
  8. Bilbao
  9. Budapest
  10. Pariisi

* Haetuimpien kesälomakohteiden lista kattaa momondo.fin kautta tehdyt lentohaut, joiden matkustusaika on kesä-elokuussa 2014. Tiedot perustuvat yli 620 000 suomalaisen aikavälillä 24.1.–23.4.2014 tekemiin lentohakuihin.

ESPANJAAN MENNÄÄN JOKA PUOLELTA SUOMEA

Suomalaisten kesälomahauissa on selkeitä alueellisia eroja. Koko maan suosituin kohde New York mahtuu viiden kärkeen vain pääkaupunkiseudulla ja pohjoisessa. Oululaiset lomailevat kesällä mieluiten Helsingissä, lappeenrantalaiset Gironassa, tamperelaiset Lontoossa ja turkulaiset Gdanskissa. Yksi suosikki kuitenkin yhdistää suomalaisia: joka puolelta maata lennetään Espanjan kohteisiin.

Helsinki-Vantaa: 1. New York, 2. Barcelona, 3. Malaga, 4. Lontoo, 5. Pristina

Lappeenranta: 1. Girona, 2. Milano, 3. Barcelona, 4. Düsseldorf, 5. Riika

Oulu: 1. Helsinki, 2. Lontoo, 3. Tukholma, 4. Malaga, 5. New York

Tampere: 1. Lontoo, 2. Malaga, 3. Budapest, 4. Alicante, 5. Milano

Turku: 1. Gdansk, 2. Malaga, 3. Alicante, 4. Kööpenhamina, 5. Lontoo

Lisätiedot:

Ulla Helander

Miltton

ulla.helander@miltton.fi

momondo
Matkahakukone www.momondo.fi etsii ja vertailee lentojen, hotellien ja matkatarjousten hintoja miljardeista hakutuloksista. Vuonna 2006 perustettu momondo on voittanut lukuisia lentovertailutestejä, ja yritystä ovat suositelleet lukuisat arvostetut kansainväliset mediat, kuten New York Times, CNN, NBC, CBS, Frommer's ja The Daily Telegraph. momondon ilmainen mobiilisovellus on saatavilla iPhone, Android ja Blackberry -laitteisiin.