KEVÄT - KESÄ 2011 MUOTI KOROSTAA PEHMEYTTÄ JA LUONNOLLISUUTTA

Helsingin Wanhassa Satamassa viikonloppuna järjestetty Finnish Catwalk tarjoili katsauksen kevät - kesä 2011 muotiin. Näytöksissä ja näyttelyosastoilla esiteltyä tulevan sesongin muotia hallitsivat pehmeät, keveät ja luonnolliset linjat.

Ensi kevään ja kesän mallistoissa toistuvat pehmeät muodot, väljyys ja kerroksellisuus. Pellava puolestaan tekee paluun muotimateriaaliksi.

Kerroksellisuutta, keveyttä ja kuultoa

Mekko on kevään ja kesän keskeisin vaate, ja tarjolla on useita variaatioita linjakkaasta bisnesmekosta hulmuaviin juhlaja lomaluomuksiin. Materiaaleina käytetään paljon sifonkia, laskeutuvaa jerseytä ja kreppiä. Ilmettä vaatteille luodaan laskoksilla. Hameet ovat kevyitä, monikerroksisia ja epäsymmetrisiä. Lisäksi helmat pitenevät selvästi.

Naisten housuja löytyy tulevalla sesongilla useita eri malleja: klassisia suoria, merimiestyylisiä leveitä lahkeita,
kapeita pillejä sekä löysiä haaremimalleja uusin muodoin ja materiaalein. Kesän suosikkihousut ovat pallomaiset, pehmeänmuotoiset shortsit tai kapealahkeiset pitkät bermudat.

Ohueen ja läpikuultavaan tyyliin yhdistetään monenlaisia sifongista tai ohuesta puuvillasta valmistettuja verkkomaisia neuleita, puseroita ja tunikoita sekä myös romanttisia alusvaatehenkisiä toppeja. Ohuet ja kevyet nahkajakut ovat ensi kevään ja kesän uutuuksia. Jakut valmistetaan joko pehmeästä napasta tai laadukkaista nahkajäljitelmistä.

Takit ovat pitkään vallinneiden kiiltävien sävyjen jälkeen taas mattaisia ja ryhdikkäitä. Uutta ovat myös pidemmät mallit, joiden rinnalla lyhyemmät kevättakit näyttäytyvät erityisen väljälinjaisina. Tyyleissä näkyy klassista brittihenkeä sekä toisaalta vaikutteita univormuista ja kipparitakeista. Materiaalit ovat twill- ja gabardiinityyppisiä kankaita, puuvillakuproa sekä nahkaa. Tehosteina käytetään vetoketjuja, nappeja, niittejä ja näkyviä tikkauksia. Pystykaulukset palaavat jälleen muotiin.

Miesten pukeutumisessa näkyy myös rentous ja keveys. Rohkean tyylin kannattaja pukee ylleen väljät haaremihousut, liehuvahelmaisen paidan ja jerseybleiserin. Kankaat ovat paljolti ryppyisiä sekä pehmeäksi käsiteltyjä. Verkkomaiset materiaalit ja ohuet neuleet ovat vilpoisia kerrospukeutumisen elementtejä. Business-pukeutumisessa kapeat siluetit jatkavat suosiota, mutta uutta ovat kevyet puolivuoriset bleiserit sekä pyöristetyt takinhelmat.

Tuukka Hirvonen
Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry
Finatex Tiedottaja
GSM 050-430 1373
tuukka.hirvonen@finatex.fi

Tulevan kauden trendiopas on poimittavissa tiedotusvälineiden käyttöön Finatexin verkkosivuilta (www.finatex.fi) kohdasta “Mediapankki”.

Finnish Catwalk on Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry Finatexin järjestämä ammattitapahtuma. Finatex on toimialajärjestö, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen tekstiili- ja vaatetusalan menestystä.