KOTIMAAN MONIPUOLISET HIIHTOKESKUKSET

Kutkuttaako mielessä unelma valkoisesta puuterilumesta, mutta Keski-Euroopan hiihtokeskukset tuntuvat liian kaukaisilta vaihtoehdoilta? Ei hätää, myös Suomi on täynnä erilaisiin makuihin sopivia laskettelukohteita. Olipa suunnitelmissasi sitten aktiiviloma, railakas laskettelureissu kavereiden kanssa tai rauhallinen koko perheen lumiloma, lento- ja hotellihakukone momondo.fin kokoamalta listalta löydät parhaat vinkit kotimaan hiihtokeskusvalikoimaan.

Kuva © Mickael Tournier / Unsplash

Talven kirpeät kelit ja kevään aurinkoiset päivät kutsuvat lumisiin rinteisiin. Laskettelukausi on kotimaassa parhaimmillaan, ja hiihtolomat, pääsiäinen ja pitkät viikonloput tarjoavat oivan mahdollisuuden lumentäyteiselle reissulle. Ei ole kuitenkaan tarvetta lähteä merta edemmäs kalaan, sillä koti-Suomen hiihtokeskuksista löytyy laskettavaa niin lapsiperheille, aloittelijoille kuin konkareillekin.

”Hakutilastojemme perusteella suomalaiset ovat tänä vuonna hakeneet hiihto- ja laskettelusesonkiin osuvia lentoja Helsingin lisäksi erityisesti Kittilään, joka on Pallastunturin lähin lentokenttä. Toiseksi eniten hakuja on tehty Pyhätunturia lähellä sijaitsevalle Rovaniemelle ja kolmanneksi Kuusamoon, josta pääsee kätevästi Rukalle”, kertoo momondon Suomen markkinointipäällikkö Jenna Perus. ”Jos hakuja verrataan viime vuoteen, suosiotaan ovat kasvattaneet erityisesti Kajaanin, Kuopion ja Kuusamon lentokentät, jotka ovat Ukkohallan, Tahkon ja Rukan lähimmät lentokentät.”

momondo listasi Suomen inspiroivimmat keskukset, jotka sopivat niin aktiivilomailijan, romantiikanhakuisen, perhelomailua arvostavan tai hauskanpitoa kaveriporukan kesken hakevan laskettelijan makuun.

LASTEN KANSSA MÄKEEN: SAPPEE

Koko perheen hiihtoloma on parhaimmillaan hauskanpitoa aamusta iltaan, kunhan kohteen valitsee oikein. Etelä-Suomen hiihtokeskukset tarjoavat paljon valinnanvaraa perheen kanssa laskettelureissulle lähtevälle. Tampereen ja Hämeenlinnan välissä sijaitseva Sappee on erinomainen valinta paitsi sijaintinsa, myös monipuolisuutensa ja lapsiystävällisyytensä puolesta. Keskuksen erillisestä lapsiystävällisestä osasta löytyy neljän rinteen lisäksi pulkkamäki ja karuselli, ja monet muistakin rinteistä ovat perheen pienimmille sopivia. Jyrkkiä rinteitä kaipaavalle Sappeella ei ole paljoa valikoimaa, mutta hurjapäät hakevat vauhtia parkeista ja cross-radalta.

PARISKUNNAN RENTOUTTAVA VIIKONLOPPU LAPISSA: PALLAS

Pallaksen karuissa tunturimaisemissa lepää niin silmä kuin mielikin ©Lapland Hotels

Nostalginen Pallas tarjoaa paljon tunnelmallista tunturilomaa etsivälle pariskunnalle: kauniit kansallispuistomaisemat, viihtyisät rinteet sekä rauhallinen Lapin erämaa luovat Pallakselle ainutlaatuisen tunnelman. Pallaksen rinteitä ei tykitetä tai tasoiteta, joten ne muotoutuvat luonnonlumella ja tarjoavat näin lisähaastetta kumpuineen ja mutkineen. Myös murtomaahiihtäjät viihtyvät upeissa tunturimaisemissa mutkittelevalla, kattavalla latuverkostolla, ja paikallinen hiihtokoulu järjestää vapaalaskuhiihtokouluja sekä hiihtoretkiä myös latujen ulkopuolelle. Tunturihotelli sopii erinomaisesti rentoutumiseen ulkoilupäivän päätteeksi.

VIIKONLOPPU KAVERIPORUKASSA: TAHKO

Tahkolla on tunnelma korkealla niin rinteissä kuin after skissäkin ©Visit Lakeland

Tahko on otollinen paikka laskettelun ja juhlimisen yhdistämistä etsiville hurjapäille, jotka haluavat pitää hauskaa sekä rinteessä että sen ulkopuolella. Tahko on Keski-Suomen hiihtokeskuksista suurin, mikä näkyy rinnevalikoimassa: pisin rinne on yli 1000 metriä pitkä, ja korkeuseroakin löytyy 200 metriä. After-ski on reipasta, ja sesonkiaikana ravintoloissa riittää nimekkäitä esiintyjiä ja juhlijoita. Lapsiperheet on kuitenkin myös huomioitu hyvin, ja Tahkolla viihtyvät niin aloittelijat kuin vauhdikkaammatkin laskijat.

VAPAALASKIJOIDEN LEIKKIKENTTÄ: PYHÄTUNTURI

Pyhätunturin kansallispuistomaisemissa laskija tuntee itsensä pieneksi ©Pyhä Ski Resort

Pyhätunturin rinteissä viihtyvät niin aktiivilaskijat kuin vapaalaskun ystävätkin. Kauniissa kansallispuistomaisemissa sijaitsevalla Lapin hiihtokeskuksella on uskolliset kannattajansa, ja monen mielestä sen rinteet ovat Suomen parhaita. Laskukokemukseen onkin panostettu, ja sen seurauksena Pyhä nimettiin vuoden hiihtokeskukseksi vuonna 2017. Pyhälle mennään ennemmin laskemaan ja nauttimaan keskuksen persoonallisesta tunnelmasta kuin bilettämään, mutta ulkoilupäivän jälkeiset huurteiset eivät luonnollisestikaan ole poissuljettuja.

TEMPPUILIJAN ONNELA: TALMA

Talmassa riittää hypittävää @Jani Kääriäinen

Talma on Uudenmaan hiihtokeskuksista se, johon lumilautailijat suuntaavat lautojensa kärjet. Helsingin lähettyvillä sijaitsevan Talman rinteet eivät ole pitkiä, mutta keskus on panostanut nimenomaan temppuilijoiden tarpeiden tyydyttämiseen – Talmasta löytyy muun muassa Etelä-Suomen ainoa half pipe. Keskuksessa on myös lapsille oma parkki, jossa voi laskettelun lisäksi pulkkailla, paistaa makkaraa ja peuhata lumessa. Majoitusmahdollisuutta ei ole, mutta kauempaa tuleva voi yhdistää laskettelureissuun kaupunkiloman ja yöpyä Helsingissä.

PERINTEISEN MENON YSTÄVILLE: KOLI

Kolilla sielu lepää ©Jari Leivo / Kolin matkailuyhdistys ry

Itä-Suomen hiihtokeskusten ehdoton ykkönen Koli on kaukana muiden keskusten hälystä. Rinteillä unohtuu helposti ihailemaan kauniita maisemia, mutta pelkästään tunnelmoijan paikka tämä ei ole – korkeusero on suurin Pohjois-Suomen hiihtokeskusten ulkopuolella, ja sieltä löytyy myös Suomen keskusten jyrkimpiin rinteisiin lukeutuva Ukko-Kolin musta rinne. Yöelämä on melko hiljaista, mutta luonnossa liikkumista rakastava viihtyy hyvin. Rinteiden lisäksi Kolilta löytyy monenlaista tekemistä, kuten lumikenkäilyä tai maastohiihtoa.

PERINTEINEN PERHELOMA RINTEESSÄ: UKKOHALLA

Kainuussa sijaitseva Ukkohalla on hyvä vastine Pohjois-Suomen hiihtokeskuksille, se kun sijaitsee lähestulkoon keskellä Suomea ja lyhyen matkan päässä muun muassa Oulusta. Useimmiten runsasluminen Ukkohalla sopii hyvin kaikenikäisille ja -tasoisille, ja parkit ovat hyvin hoidettuja ja kekseliäitä. Jos rinteiden tahkoaminen alkaa kyllästyttää, pääsee samalla lipulla myös läheisen Paljakan mäille. Ukkohallassa riittää kuitenkin tekemistä myös rinteiden ulkopuolella.

JOKAISELLE JOTAKIN: RUKA

Talvilomailijan varma valinta Ruka on Pohjois-Pohjanmaan hiihtokeskusten joukossa selvästi ykkönen, ja sijainti Kuusamon lentokentän läheisyydessä tekee siitä kovan kilpailijan myös monelle Lapin hiihtokeskukselle. Rukalla viihtyvät sulassa sovussa niin lapsiperheet, kilpalaskijat kuin after ski -intoilijatkin – hiihtokeskus tarjoaa kaikille jotakin. Alppityylisessä kylässä kaikki on helposti saatavilla ja ravintoloissa on valinnanvaraa. Lukuisia rinteitä laskiessa aika rientää nopeasti, mutta aktiviteetteja löytyy runsaasti myös hiihtokeskuksen ympäristöstä.

Hakudata kerättiin momondo.fin kautta heinäkuun 22. päivän vuonna 2017 ja tammikuun 22. päivän vuonna 2018 tehtyjen hakujen perusteella. Hakujen matkustusajankohta oli vuoden 2018 tammikuun 1. ja maaliskuun 31. päivän välillä.

Lisätiedot:

Ona Aula

Miltton

ona.aula@miltton.fi

momondosta:

momondo.fi on ilmainen ja inspiroiva kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, Frommer’s, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia yli 30 kansainvälisellä markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone - ja Android -laitteille. momondoa hallinnoi KAYAK, joka on Priceline Groupin