KOTIMAAN VERKKOKAUPAN PAKETTEJA KULKI VIIME VUONNA 55 % ENEMMÄN MATKAHUOLLON KYYDISSÄ

Kotimainen verkkokauppa voi erinomaisesti, kun katsotaan Matkahuollon kuljetustilastoja. Vuonna 2012 Matkahuollon kuljettamien kotimaan verkkokaupan pakettien määrä kasvoi yli puolella edellisvuoteen verrattuna.  Matkahuollon osuus kotimaan verkkokauppakuljetuksista nousi koko kotimaan verkkokaupan kasvua nopeammin. Kasvun taustalta löytyy asiakkaiden vahva luottamus yrityksen palveluihin: Taloustutkimuksen kyselyssä Matkahuolto saa alansa korkeimman yleisarvosanan.

Matkahuolto kuljetti viime vuonna yli 10 miljoonaa pakettia, joista verkkokaupan lähetysten osuus oli yli kolmannes. Reilun 20 prosentin markkinaosuudellaan Matkahuolto on Suomen suurin yksityinen paketinkuljettaja. Verkkokaupan reipas kasvu sekä yrityksen tarjoamien palveluiden tehokkuus näkyvät yrityksen vuoden 2012 tilastoissa: kotimaisten verkkokauppojen kuljetuksissa lisäystä oli 55 prosenttia edellisvuoteen nähden. Kokonaisuudessaan Matkahuolto arvioi verkkokaupan kasvaneen noin 20 prosenttia.

Taloustutkimus Oy:n riippumattoman toimialakohtaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen (Toimialakohtainen asiakastyytyväisyystutkimus 2012 Kotimaan tavarankuljetus Oy Matkahuolto Ab) mukaan Matkahuolto johtaa useilla osa-alueilla kotimaan tavarankuljetuksessa. Valtakunnallisista kuljetusyrityksistä se sai asiakastyytyväisyystutkimuksessa korkeimman yleisarvosanan. Matkahuollon katsottiin myös pitävän lupauksensa parhaiten. Kun kuluttajilta kysyttiin todennäköisyyttä suositella kuljetuspalvelua eteenpäin, sai Matkahuolto parhaan arvosanan. Myös Matkahuollon hintataso arvioitiin parhaaksi kilpailutilanteessa.

Matkahuolto uskoo, että verkkokauppa kasvaa edelleen merkittävästi seuraavien vuosien aikana. ”Suomessa verkkokauppa on vielä aika alkutekijöissään, ja monet yritykset vasta suunnittelevat verkkokaupan perustamista. Kulutustavarakauppa siirtyy entistä enemmän verkkoon, siitä hyvänä esimerkkinä on perinteisten kulutuselektroniikan kivijalkaketjujen häviäminen Suomesta. Suuntaus antaa ymmärtää, että niin on käymässä myös useilla muilla toimialoilla”, Matkahuollon liiketoimintapäällikkö Juha Wallin sanoo.

”Olemme kehittäneet kuljetuspalveluita jatkuvasti niin kuluttajien kuin verkkokauppiaiden lähtökohdista. Vuonna 2010 alkanut yhteistyö Suomen Lähikauppa Oy:n kanssa on mahdollistanut pakettien noutamisen myös Siwoista, Euromarketeista ja Valintataloista kautta Suomen. Helmikuussa 2013 Matkahuolto lanseeraa lisäksi uuden Matkahuolto ShopInShop-verkkopalvelun, joka tarjoaa verkkokauppiaille monipuolisia mahdollisuuksia kehittää toimintaansa”, Wallin jatkaa.

Matkahuollon näkemyksen mukaan kuluttajat odottavat verkkokauppiailta erityisesti luotettavuutta, läpinäkyvyyttä, tuotteiden korkeaa laatua ja hintojen edullisuutta.

Verkkokaupan kehitys jatkuu Matkahuollolle suotuisana. Matkahuolto ja Suomen Lähikauppa Oy tutkivat loka-marraskuussa 2012 pakettipalveluasiakkaidensa tyytyväisyyttä. Tutkimus osoitti, että vuoteen 2010 verrattuna verkkokauppaostajien määrä pakettipalveluiden asiakkaissa oli kasvanut 11 prosenttia. Verkkokaupan tilauksia Matkahuollon kautta saaneista kuluttaja-asiakkaista peräti 98 prosenttia oli tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä Matkahuollon pakettipalveluihin.

Juha Wallin, liiketoimintapäällikkö, Oy Matkahuolto Ab, juha.wallin@matkahuolto.fi, puh. +358 40 568 1388

Oy Matkahuolto Ab on suomalaisten bussiyritysten omistama bussiliikenteen palvelu- ja markkinointiyritys, jonka pääliiketoiminta-alat ovat Matka- ja Pakettipalvelut. Matkapalvelut kehittää ja ylläpitää julkisen joukkoliikenteen matkustuspalveluja ja -tuotteita, muun muassa valtakunnallista matkalippujärjestelmää. Pakettipalvelut ylläpitää bussiliikenteeseen perustuvaa paketinkuljetusta, jonka kautta paketteja voi lähettää ympäri Suomen, Ahvenanmaalle sekä TNT:n kautta ympäri maailmaa. Verkkokaupan ja etämyynnin pakettipalveluja saa Suomen Lähikauppa Oy:n toimipaikoista, joita ovat Siwat, Euromarketit ja Valintatalot. Matkalippujen lunastus- ja matkakorttien latauspalveluja tarjoavat R-kioskit. Matkahuollon noin 2 500 palvelupisteestä 60 on yhtiön omia toimipaikkoja.