Kotipuutarhan luomuviljelystä on tehty helpompaa kuin koskaan – GreenCare Grobiootti Luomuruokamulta ja Grobiootti Luomuravinne takaavat jopa 25 prosenttia paremman sadon*

Uudet GreenCaren Grobiootti Luomuruokamulta ja Luomuravinne sisältävät hyötymikrobeja, joilla kasvatat herkullisen ja puhtaan sadon vaikka omalla ikkunalaudalla. Lue asiantuntijan vinkit onnistuneeseen satoon.

Kotipuutarhureiden sesonki potkaistaan käyntiin taas maalis-huhtikuun taitteessa, valon määrän lisääntyessä. Yksivuotisia hyötykasveja, kuten yrttejä voi alkaa kylvää jo maaliskuussa tai valmiita kasvin taimia voi istuttaa myöhemmin keväällä ja kesällä.

- Valmiita kaupan yrttejäkin voi istuttaa, esimerkiksi persilja ja ruohosipuli ovat helppoja,  kunhan tarkistaa kaupassa, että juuret ovat vaaleat eikä ruskeat, vinkkaa GreenCaren tuotepäällikkö Arja Laivonen.

Kun ryhtyy viljelemään kaupunkiolosuhteissa, on erityisen tärkeää huolehtia riittävästä valosta, lämmöstä ja kosteudesta.

- Esimerkiksi lasitetulla eteläparvekkeella lämpötila voi nousta todella korkeaksi. Pohjoisparvekkeella taas voi huonona kesänä olla ongelmia saada tomaatit kypsiksi. Kasvit kannattaakin valita tarkoin olosuhteiden mukaan, Laivonen kertoo.

FIKSU LANNOITTAA

Hyöty- ja pihakasvien kasvua kannattaa alusta saakka tukea laadukkailla mullilla ja lannoitteilla parhaan sadon saavuttamiseksi. Lannoitteet ovat kasvien ruokaa - kasviravinteet ovat kasveille yhtä tärkeitä kuin ruoasta saatavat vitamiinit ja kivennäisaineet ihmiselle. Lannoitteiden käyttö voi tuntua aloittelijoista hankalalta, mutta se kannattaa: lannoitteita käyttämällä kasvit kestävät pidempään ja rahoilleen saa paremman vastineen. Lannoittaminen myös sujuu helposti, sillä tuotepakkauksista löytyvät seikkaperäiset ohjeet, joita noudattamalla lannoittamisesta saa simppelin rutiinin.

Lannoittaminen kannattaa myös syötävien kasvien maun vuoksi: ravinteita kasvin pitää saada riittävästi, jotta sen maku on parhaimmillaan. Hyvä esimerkki on peruna, jonka liian runsas tai vääränlainen lannoitus voi kypsyttää vetiseksi tai mauttomaksi. Uuden mullan ravinteet eivät pääsääntöisesti riitä edes yhtä kasvukautta ja viimeistään keskikesällä tarvitaan jo lisälannoitusta laadukkaan sadon saamiseksi.

KASVATA JA LANNOITA KASVIPERÄISILLÄ TUOTTEILLA

GreenCare Grobiootti on moderni tuoteperhe, jonka teemana on hyvinvointi ja luonnonmukaisuus. Kevään uutuuksia ovat Grobiootti Luomuruokamulta ja Grobiootti Luomuravinne. Tuotteiden sisältämät hyötymikrobit edistävät kasvien hyvinvointia ja niiden avulla saa jopa 25 prosenttia paremman sadon*. Hyötymikrobit esimerkiksi lisäävät kasvin vastustuskykyä taudinaiheuttajia vastaan ja auttavat kasveja selviämään stressitilanteissa, kuten kuivuudessa ja uudelleenistutuksessa.

GreenCare Grobiootti -tuotteet soveltuvat erityisen hyvin suosittuun hyötykasvien kasvatukseen puutarhassa, parvekkeella tai ikkunalaudalla. Kevään 2019 yrttivillitys on raikas minttu, joka on herkästi leviävä ja helppohoitoinen kasvi myös aloitteleville puutarhureille. Kesäkurpitsa ja erilaiset salaatit ovat puutarhanoviisille kiitollisia kasvatettavia nekin. Chilin ja tomaatin suosio on vankkumaton ja niiden kasvattaminen onnistuu pihalla, parvekkeella sekä ikkunalaudalla. Lannoitusmääräksi esimerkiksi neliömetrin kokoiselle yrtti- tai salaattilaatikolle riittää desin verran Grobiootti Luomuravinnetta kesän aikana.

GreenCaren valikoimasta löytyy myös kestosuosikki ja luottotuote Puutarhan Kevät -lannoite, joka on Suomen suosituin puutarhalannoite. Se sopii kaikille pihan ja puutarhan kasveille.

Puutarhan Kevät on yleislannoite kaikille puutarhan kasveille. Esimerkiksi noin kourallinen marjapensaalle keväällä ja se on siinä. Lannoittaminen ei siis ole vaikeaa ja Puutarhan Kevät -lannoitetta saa nyt pienissä parveke- ja ikkunalautaviljelijöille sopivissa purkeissa, Laivonen vakuuttaa.

Suomen myydyin monivuotinen kasvi, tuija, reunustaa yhä useampaa pihaa ja puutarhaa. Kun istutustyön tekee kerralla kunnolla, tuijasta saa nopeasti ympärivuotisesti vehreän suojan. Tuijamulta helpottaa tuijan hoitoa istutuksen alussa pidättämällä kosteutta juurten lähettyvillä ja Tuijalannoksen avulla taimet saavat parhaan mahdollisen alun. Yksityiskohtaiset neuvot tuijan istuttamiseen ja hoitoon löytyvät Tuijamultapakkauksesta.

Kevään GreenCare -uutuustuotteet:

Grobiootti Luomuruokamulta: sisältää hyötymikrobeja, jotka lisäävät merkittävästi kylvöksen ja taimien kasvua, hyvinvointia ja elinvoimaan parantamalla ravinteiden hyödyntämistä ja juuriston vastustuskykyä. Tuote ei sisällä mitään eläinperäistä. Lisää kasvuvoimaa siihen tuo voimakasvi härkäpapu. Kierrätämme Härkis-härkäpaputuotteiden sivuvirrat tuotteessamme takaisin maahan.

Grobiootti Luomuravinne: pienirakeinen luomulannoite sopii kaikkien hyötykasvien kasvattamiseen kasvatuslaatikoissa, ruukuissa, kasvihuoneessa ja kasvimaalla. Lannoitteen sisältämät Grobiootti-hyötymikrobit edistävät kasvisten kasvua ja lisäävät kuivuuden kestävyyttä.

Tuijamulta: kastelukiteitä sisältävä multa sopii erityisesti tuijan taimien istuttamiseen. Helpottaa hoitoa pidentämällä kosteutta juuriston ulottuvilla. Tuijamullan sisältämät ravinteet antavat tuijille syvän vihreän värisävyn.

Tuijalannos: tuijien istutukseen sopiva lannoite. Helpottaa taimien alkuhoitoa. Parantaa maan rakennetta ja helpottaa juurtumista. Lannoitteen sisältämät ravinteet antavat tuijille syvän vihreän värisävyn. Rakeinen, helppo ja siisti käyttää.

GreenCare-tuotteet löytyvät hyvin varustetuista puutarhamyymälöistä valtakunnallisesti.

*Agricultural Research Organisation Peracto, 2013

Lisätiedot:

Berner Oy
GreenCare
Tuotepäällikkö
Arja Laivonen
arja.laivonen@berner.fi

Median yhteydenotot:
Miltton Oy
Karoliina Masalin
karoliina.masalin@miltton.fi

Berner Oy