Kouluprojektina alkanut Kaiko jo 5 vuotta – Lanseeraa ensimmäisen uimapukumallistonsa

Eettisestä tuotannostaan tunnettu vaatebrändi Kaiko sai alkunsa Mirjam Sokan kouluprojektista. Viisi vuotta täyttävä yritys työllistää nyt 25 ihmistä ja tekee miljoonien liikevaihtoa. Syntymäpäivää juhlitaan pitkään kehitellyllä Heat Wave -uimpukumallistolla, joka valmistetaan Nepalissa Reilun Kaupan periaatteita noudattaen.

A person holding a fruit

Description automatically generated with low confidenceA picture containing person

Description automatically generated

Oikealla naisten Reef-bikinit Olive Anemone -kuosissa. Vasemmalla lasten Frill-uimapuku Copper Bambi -kuosissa.

Kotimaisen Kaikon ensimmäiset siemenet kylvettiin jo vuonna 2013, kun silloinen opiskelija Mirjam Sokka luki Bangladeshin pääkaupungissa tapahtuneesta Rana Plazan tehdasrakennuksen romahtamisesta. Sokka jäi pohtimaan, miten kehittyvien maiden työoloja voisi parantaa ilman että vaateteollisuus vietäisiin niistä kokonaan muualle. Vuonna 2016 Sokka aloitti kouluprojektin, joka kulminoitui Kaikon ensimmäiseen mallistoon huhtikuussa 2017.

Kaikon tavoitteena oli alusta saakka yhdistää tiedostavat asiakkaat taitaviin käsityöläisiin ja samalla työllistää naisia Nepalissa, joka on yksi maailman köyhimmistä maista. Vuosia kestänyt Nepal-yhteistyö saa nyt jatkoa, kun Kaiko lanseeraa ensimmäisen uimapukumallistonsa.

Uimapuvut valmistaa Kathmandun laaksossa sijaitsevaa Purnaa-niminen yhteistyökumppani, joka keskittyy työntekijöidensä elämänlaadun parantamiseen. Uimapuvut valmistetaan Reilun Kaupan periaatteiden mukaan, ja niissä käytetään joustavan spandexin lisäksi kierrätettyä polyesteria.

Mallistoon kuuluu naisten bikinit Olive Anemone -kuosissa ja klassisena mustana. Lasten uimapuku ja uimahousut ovat saaneet pintaansa rakastetun Copper Bambi -kuosin. Hyvää istuvuutta ja laadukkuutta tukevat säädettävät naruolkaimet ja bikinitopissa rinnanympärys, jolla saa säädeltyä istuvuuden juuri itselle mieluisaksi.

Haaveena toimipiste Nepalissa

Kaiko aloitti taipaleensa lastenvaatebrändinä, joka työllisti vain perustajansa. Tätä nykyä Kaiko työllistää 25 ihmistä ja lastenvaatteiden lisäksi Kaiko tuottaa naistenvaatteita, asusteita ja kodintekstiilejä. Liikevaihto oli vuonna 2021 jo 3,4 miljoonaa.

Tasainen kasvu myös haastavan pandemia-ajan keskellä on mahdollistanut Nepal-työn laajentamisen. Kaiko ohjaa lisäksi jokaisen myydyn tuotteen voitosta 7 % naisten kouluttamiseen Nepalissa. Lahjoituksia on kertynyt Kaikon perustamisesta saakka jo lähes 35 000 euroa. Lahjoitus menee perille Naisten Pankin kautta, jonka pääkohteena on työ köyhän Lalitpurin alueella. Tämän lisäksi Kaiko tekee maassa omaa koulutusta.

“Haaveilen edelleen Nepalin tuotannon laajentamisesta ja konkreettisten muutosten näkemisestä paikallisissa  työyhteisöissä. Unelmoin myös omasta toimipisteestä Nepalissa, josta käsin työtä voitaisiin tehdä vielä tehokkaammin”, Kaikon perustaja ja luova johtaja Sokka kertoo.

“Viimeisessä viidessä vuodessa on tapahtunut paljon. Nepal-työn lisäksi olen erityisen ylpeä siitä, että saan työllistää upeita, sitoutuneita työntekijöitä ja Kaiko on vakiinnuttanut uskollisen asiakaskunnan”, Sokka sanoo.

Kaiko Heat Wave -mallisto

Saatavilla: 20.4.2022 alkaen

Tuotehinnat: 39,90–52,90 e

Materiaalit: Kierrätetty polyesteri (73 %) ja spandex (27 %).

Tuotteet on valmistettu eettisesti Nepalissa Reilun Kaupan periaatteita noudattaen.

Lue lisää ja seuraa sosiaalisessa mediassa:

Hinta- ja kuvatiedustelut:

m / STUDIOS

milttonstudios@miltton.fi

www.miltton.fi

@milttonstudios

Haastattelupyynnöt:

Ilona Haahtela, Miltton

ilona.haahtela@miltton.fi

+358 44 796 0012

Kaiko on eettisesti valmistettuihin naisten- ja lastenvaatteisiin erikoistunut yritys, joka sai alkunsa syksyllä 2016, kun yrityksen perustaja Mirjam Sokka pohti, miten voisi yhdistää unelmiensa työn muodin parissa hyvän tekemiseen. Kaikossa yhdistyy intohimo kauniisiin ja laadukkaisiin vaatteisiin sekä missio naisten ja lasten elämänlaadun parantamiseen. Kaiko ohjaa 7 % myytyjen vaatteiden tuotosta naisten kouluttamiseen kehitysmaissa.