Kuusi Euroopan kevätkohdetta alle 300 eurolla

Kevään useat juhlapyhät tuovat mukanaan pitkät viikonloput, joiden aikana voi helposti poiketa minilomalle. Pääsäisen jälkeen vappu ja yhdellä lisälomapäivällä helatorstaikin tarjoavat mahdollisuuden lähteä pidennetyksi viikonlopuksi Euroopan kaupunkikohteisiin. Matkahakukone momondo.fi listasi kuusi edullista kevätkohdetta loppukevään pitkille viikonlopuille.

OSLO, ALKAEN 98 €

Akershus slott. Kuva: Mariano Mantel

Oslossa vallitsee luonnonläheinen tunnelma, sillä lähes puolet kaupungista on metsää tai puistoa. Luonnonkauniista metsämaisemasta ja raittiista ilmasta voit nauttia esimerkiksi Holmenkollenin kaupunginosassa, jonne pääsee kätevästi metrolla.

Sataman reunalla sijaitsee muurein ympäröity Akershusin linnakkeen alue, jonne pääsee päivittäin ilmaiseksi. Alueen korkeimmilta kohdilta on myös hyvät näkymät Oslonvuonolle ja yli kaupungin. Linnakkeen alueella sijaitsee myös renessanssiaikainen palatsi, Akershus slott, jonka sisään pääsee maksua vastaan tutustumaan maanalaisiin tyrmiin ja palatsin loistokkaisiin saleihin.

ISTANBUL, ALKAEN 158 €

Hagia Sofia. Kuva: eleephotography

Istanbul on yksi maailman tiheimmin asutuista kaupungeista, joten siihen on helppo tutustua kävellen kaupunkikierroksen avulla. Kaupungissa on useita toimijoita, jotka tarjoavat edullisia kierroksia Istanbulin kiinnostavimpiin naapurustoihin ja parhaiden nähtävyyksien luo.

Jos saat tarpeeksesi kaupungin alituisesta vilinästä, voit matkata johonkin Princen saariston yhdeksästä saaresta. Paikalliset kutsuvat Princen saaristoa myös nimellä “Adalar”, ja se sijaitsee vain 20 kilometriä kaakkoon kaupungista, Marmaranmerellä. Saarista mielenkiintoisin on Heybeliada (”Satulasaari”).

AMSTERDAM, ALKAEN 190 €

Concertgebouw’n edustalla. Kuva: Bogdan Migulski

Amsterdamissa ei ole juuri korkeita rakennuksia, joten mikä tahansa korkea paikka tarjoaa hyvät näkymät yli kaupungin kauniiden kattojen. Oosterdokissa sijaitsevan tiedekeskus NEMO:n kaltevalta katolta näkee yli vanhan sataman, keskusrautatieaseman ja kuuluisien Hollannin Itä-Intian kauppakomppanian (VOC) laivojen.

Syyskuusta kesäkuuhun voit myös nauttia ilmaisista klassisen musiikin konserteista Concertgebouw’ssa, jolloin siellä järjestetään puolen tunnin mittaisia esityksiä joka keskiviikko kello 12.30. Konserttisalin maailmankuulun akustiikan lisäksi voit nauttia maksutta kaupungin hienoimpana pidetystä uusklassisesta arkkitehtuurista. Kansallisooppera ja -baletti järjestävät vastaavanlaisia lounaskonsertteja tiistaisin syyskuusta toukokuuhun.

RIIKA, ALKAEN 195 €

Riian Vanhakaupunki. Kuva: Adrián Pérez

Riika on kuin suoraan satukirjasta. Kaupungin kaareva jugend-arkkitehtuuri on maailmankuulua, mutta vanhankaupungin kapeilta kujilta löytyy myös paljon kaunista barokkityyliä ja keskiaikaisia merkkirakennuksia. Vanhaankaupunkiin voi tutustua vaeltelemalla pitkin pieniä katuja – ja kun jalkoja alkaa jomottaa, voit istahtaa johonkin lukemattomista pienistä baareista nauttimaan lasillisen kuuluisaa Riga Black Balsamia. Vanhaakaupunkia voi ihailla myös yhdellä silmäyksellä yläilmoista Pyhän Pietarin kirkon tornista.

Paikalliset herkut ja matkamuistot kannattaa hankkia Riian keskustorilta, joka sijaitsee rautatieaseman viereen pystytyissä korkeissa hangaareissa. Se levittäytyy yli 72 000 neliömetrin alueelle ja on yksi Euroopan suurimmista toreista.

KÖLN, ALKAEN 215 €

Kölnin tuomiokirkko. Kuva: Luftphilia

Saksan kaupungeista hieman tuntemattomampi on maan neljänneksi suurin kaupunki Köln, joka sopii hyvin matkakohteeksi Berliinin jo läpikotaisin kolunneille. Kaupungin tunnetuin nähtävyys on goottilaistyylinen tuomiokirkko, jonka tornista aukeaa upea maisema, jos jaksaa kavuta sen yli 500 askelmaa.

Urheilusuorituksen jälkeen voit palkita itsesi suklaalla ja kölschillä, joka on paikallinen keltainen pintahiivaolut. Kölsch nautitaan perinteisesti korkeasta ja kapeasta, hieman koeputkea muistuttavasta kahden desilitran lasista, Stangesta.

BARCELONA, ALKAEN 238 €

Mercat de la Boqueria. Kuva: katherineprice

Barcelona tunnetaan maailmankuuluista Gaudín rakennuksista sekä veden kielelle tuovasta ruokakulttuuristaan, mutta kaupunki tarjoaa myös upeita mahdollisuuksia rentoutumiseen Välimeren rannalla. Reilun kolmen kilometrin mittainen Barcelonetan rantakaistale sijaitsee ydinkeskustassa, yhdessä Barcelonan vanhimmista kaupunginosista. Chiringuito-rantabaarit reunustavat rantaa koko sen mitalta yhdessä hotellien, kasinoiden, kauppojen ja ravintoloiden kanssa. Pimeän laskeuduttua Barceloneta muuttuu kiinnostavaksi yöelämän areenaksi.

Katalonian ruokakulttuuriin voit tutustua esimerkiksi La Boqueriassa, joka on koristeltu teräksinen halli aivan La Ramblan kävelykadun vieressä. Tämä on ehdottomasti Barcelonan paras kauppahalli ruokaa etsivälle.

Lentojen hinnat ovat alkaen-hintoja, ja ne on tarkistettu keskiviikkona 1. huhtikuuta.

Lisätiedot:

Ulla Helander

Miltton

ulla.helander@miltton.fi

momondosta:

momondo.fi on ilmainen ja riippumaton kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia 30 markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone-, Android- ja Blackberry-laitteille.