Kyberhyökkäykset käyvät yrityksille yhä kalliimmiksi - Kustannukset maksaa lopulta kuluttaja

Tietoturvaloukkausten määrät kasvavat maailmanlaajuisesti. IBM:n tuoreen raportin mukaan kyberhyökkäysten aiheuttamat kustannukset ovat nousseet ennätystasolle.

IBM Securityn tuoreen Cost of Data Breach -raportin mukaan tietoturvaloukkauksia - kuten tietomurtoja, palvelunestohyökkäyksiä tai kiristysohjelmia - tehdään maailmanlaajuisesti yhä enemmän. Myös niiden vaikutukset ovat kasvussa. Tietoturvaloukkausten kustannukset ovat raportin mukaan nousseet kahdessa vuodessa 13 prosenttia. Kyberhyökkäyksen keskimääräinen hinta yritykselle on jo 4,35 miljoonaa dollaria. Kovinta hintaa maksaa terveydenhuoltoala, jonka  keskimääräiset kustannukset tietoturvaloukkauksista ovat nousseet uuteen ennätykseen, kymmeneen miljoonaan dollariin.

Kyberrikollisuuden maksumiehiksi joutuvat lopulta kuluttajat ja yritysten asiakkaat. IBM:n analysoimista 550 yrityksestä 60 prosenttia kertoi nostaneensa tuotteidensa tai palveluidensa hintaa tietoturvahyökkäyksen jälkeen. Viime vuonna eniten huomiota sai texasilaiseen polttoainejakelija Colonial Pipelineen kohdistunut kyberhyökkäys, jonka seurauksena bensiinin hinta nousi Yhdysvalloissa 10 prosenttia.

Kyberhyökkäyksistä aiheutuvien suorien ja välillisten kustannusten siirtyminen hintoihin kiihdyttää entisestään poikkeuksellisen rajua inflaatiota. Kesäkuussa euroalueen inflaatio nousi jo 8,9 prosenttiin.

Kaiken lisäksi kuluttajat joutuvat maksamaan hyökkäysten kustannukset useaan kertaan. Peräti 83 prosenttia IBM:n analysoimista yrityksistä oli ollut kyberhyökkäyksen kohteena enemmän kuin kerran.

Kannattaako kiristäjille maksaa?

Kannattaako yrityksen sitten maksaa kiristäjille? Jäävätkö lopulliset kustannukset hyökkäyksestä silloin mahdollisimman pieniksi? Raportissa analysoiduissa tapauksissa kiristysohjelmien uhriksi joutuneiden yritysten kustannukset tietoturvaloukkauksesta jäivät keskimäärin 600 000 dollaria pienemmiksi kuin niiden yritysten, jotka eivät maksaneet. Summasta puuttuu kuitenkin rikollisille maksettu summa. Kun kiristetty summa lasketaan mukaan, yrityksen taloudelliset tappiot ovat suuremmat kuin niiden, jotka eivät suostuneet maksamaan. Tietoturvayhtiö Sophoksen mukaan keskimääräinen kiristetty summa nousi viime vuonna jo 812 000 dollariin.

Vuoden 2022 Cost of data Breach -raporttiin analysoitiin yhteensä 550 sellaista globaalia organisaatiota, joihin kohdistui tietoturvaloukkauksia maaliskuun 2021 ja maaliskuun 2022 välisenä aikana. IBM:n rahoittaman ja analysoiman tutkimuksen toteutti Ponemon Institute. Vuoden 2022 Cost of Data Breach -raportin voi ladata täältä: https://www.ibm.com/security/data-Breach

Haastattelupyynnöt:

Taru Taipale, Senior Communications Consultant, Miltton

taru.taipale@miltton.com

IBM Security

IBM Security tarjoaa edistyneitä tietoturvaratkaisuja yrityksille. IBM Security toteuttama X-Force -tutkimus selvittää organisaatioiden riskienhallintaa. IBM on yksi maailman laajimmista turvallisuustutkimus-, kehitys- ja jakeluorganisaatioista. Se valvoo yli 150 miljardia tietoturvatapahtumaa päivittäin yli 130 maassa, ja sille on myönnetty yli 10 000 turvallisuuspatenttia maailmanlaajuisesti. Lisää tietoa: www.ibm.com/security