Kyselytutkimus: Kaksi kolmasosaa suomalaisista toivoo uusimpia syöpähoitoja käyttöön nykyistä nopeammin

Merkittävä osa suomalaisista toivoo uusimpia syöpähoitoja käyttöön nopeammin ja lisää rahoitusta hoidon kehitykseen. Suomalaisissa syöpä on eniten huolta aiheuttavien sairauksien kärkijoukossa, jonka lisäksi suomalaiset tukevat syöpätutkimusta itse rahallisesti ja muilla tavoin.

Noin kaksi kolmasosaa suomalaisista toivoo uusimpia syöpähoitoja nykyistä nopeammin käyttöön. Tämä selviää Janssenin elokuussa 2020 tilaamasta ja Kantar TNS:n toteuttamassa kyselystä1. Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat suomalaiset 15–79-vuotiaat ja vastauksia saatiin 1 002. Tutkimuksen aihealueina olivat vastaajien huolestuneisuus omasta tai läheistensä terveydentilasta, huolestuneisuus eri sairauksista sekä mielipiteet syövän hoidosta ja sen tukemisesta Suomessa. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.1

Yli puolet kyselyn vastaajista oli myös sitä mieltä, että Suomessa tulisi käyttää enemmän rahaa syövän hoitoon.

”Syövänhoidon taso on Suomessa maailman huippuluokkaa2, ja haluamme säilyttää erinomaisen tasomme myös tulevaisuudessa. Tämän takia olisikin tärkeää, että lääkäreillä olisi mahdollisuus hyödyntää kaikkein innovatiivisimpia hoitoja”, sanoo Pekka Ihalmo, Janssen Finlandin Market Access and Governmental Affairs Lead.

Tasa-arvoinen syövänhoito tärkeää myös tulevaisuudessa

Kaikista kyselyn vastaajista noin puolet koki Suomessa syöpähoitojen saannin ja laadun olevan tasa-arvoista, eikä hoidon koettu olevan esimerkiksi tulotasosta tai asuinpaikasta riippuvaista. Noin viidennes kyselyyn vastanneista koki kuitenkin olevansa eri mieltä väittämän kanssa.

Yli kolmannes vastaajista, joiden perheenjäsenellä tai läheisellä on todettu jossain vaiheessa syöpä, kokivat olevansa eri mieltä potilaiden hyvästä mahdollisuudesta vaikuttaa saamaansa syöpähoitoon. Erityisen merkillepantavaa on, että peräti 31 prosenttia kyseisestä vastaajaryhmästä koki olevansa väittämän kanssa täysin eri mieltä.

Erilaisista sairauksista yksi eniten suomalaisissa huolta aiheuttava tauti on syöpä. 12 prosenttia vastaajista oli erittäin huolissaan syövästä. Huolestuneisuutta nosti, jos vastaaja tai hänen läheisensä oli sairastanut tai sairastaa syöpää. Syövän jälkeen vastaajat olivat eniten erittäin huolissaan sydän- ja verisuonitaudeista sekä erilaisista muistisairauksista.

Syövänhoitoa tuetaan henkilökohtaisin panostuksin – erityisesti jos sairastaa itse

Suomalaiset kokevat oman tietotasonsa erilaisista syöpäriskiä lisäävistä tekijöistä olevan korkealla tasolla. Kaksi kolmasosaa kyselyn vastaajista koki tuntevansa riskitekijät erittäin tai jokseenkin hyvin.

Suomalaiset myös tukevat henkilökohtaisesti syöpätutkimusta. Neljännes vastaajista oli kyselyssä lahjoittanut rahaa syöpätutkimukseen. Tukea antaneiden osuus oli suurempi silloin, jos vastaajalla itsellään tai hänen perheenjäsenellään on tai on ollut syöpä.

Tulokset osoittavat myös, että suomalaisilla on sekä halukkuutta että mahdollisuuksia osallistua henkilökohtaisesti syöpätutkimukseen. 10 prosenttia kyselyn vastaajista oli tukenut tutkimusta myös muuten kuin rahallisesti. He olivat osallistuneet tutkimushenkilönä tutkimukseen tai jakaneet tietoa syövän hoidosta.

Lue lisää aiheesta www.alahukkaaaikaa.fi

Kyselyn tuloksiin voit tutustua täällä:

EM-42570

Daniel Lahti

Public Affairs Manager

Janssen Finland Pharmaceutical Companies of Johnson & Johnson

+358 40 1903 943
dlahti@its.jnj.com

EM-42570

Lähteet:

[1] Kantar TNS Oy (2020). Suomalaisten käsityksiä sairauksista ja syövänhoidosta 2020. https://www.janssen.com/finland/sites/www_janssen_com_finland/files/survey_results_2020.pdf Viitattu 21.9.2020

[2] Allemani, C., et al (2018). Global surveillance of trends in cancer survival 2000–14 (CONCORD-3) […] The Lancet, 391(10125), 1023-1075.