Laivanrakennusyhtiö RMC:lle merkittävä kotimainen pääomasijoitus

Arktisen laivanrakennuksen edelläkävijä Rauma Marine Constructions Oy (RMC) saa merkittävän kasvusijoituksen Teollisuussijoitukselta, Taaleritehtaan hallinnoimalta rahastolta ja Findalta. RMC:n pääoman vahvistuminen on yksi osoitus kotimaisen laivanrakennusteollisuuden elpymisestä.

Rauma Marine Constructions Oy (RMC) on suomalaisessa omistuksessa oleva laivanrakennusyhtiö, joka edustaa maailman korkeinta osaamista. RMC:n strategia tähtää monitoimimurtajien, matkustaja-autolauttojen ja puolustusvoimien tarvitsemien alusten rakentamiseen ja huoltoon.

RMC:n saama pääomasijoitus ja vahvojen kotimaisten sijoittajien mukaantulo varmistavat osaltaan, että Suomen meriklusteri säilyy elinvoimaisena ja arktisen meriteollisuuden arvoketju ehjänä. Suomen Teollisuussijoitus Oy, Taaleritehtaan hallinnoima rahasto ja Finda Oy ovat mukana sijoituskierroksella, jonka kautta RMC:n osakepääoma nousee lähes 25 miljoonaan euroon. Vanhoista omistajista osakeantiin osallistuu myös Aboa Venture Managementin hallinnoima Kasvattajarahasto ky. Kasvanut pääoma mahdollistaa RMC:lle merkittävän mittaluokan laivanrakennusprojektien toteutuskyvyn.

”Suomalainen meriteollisuus on vahvassa nousussa. Haluamme olla mukana rakentamassa kansainvälistä kasvua yrityksessä, jonka arktinen osaaminen on maailman huippuluokkaa”, sanoo Teollisuussijoituksen sijoitusjohtaja Jussi Hattula.

”Suomalainen meriteollisuus on korkean jalostusasteen osaamista, jollaista kansantaloutemme tarvitsee. Haluamme yhdessä asiakkaidemme kanssa ohjata suomalaista pääomaa tällaiseen hankkeeseen. Taaleritehdas on mielellään mukana vahvistamassa kotimaista omistajuutta, joka luo kotimaisia työpaikkoja”, sanoo Taaleritehtaan toimitusjohtaja Juhani Elomaa.

”On hienoa nähdä kansainvälisen huippuosaamisen kehittyminen kotimaassa. Olemme vahvasti sijoittamassa tähän hienoon kasvuyritykseen ja sen kehittymiseen kohti mahdollista listautumista tulevina vuosina. Finda tuo RMC:lle osaamista tästä”, sanoo Findan toimitusjohtaja Jarmo Leino.

Työ- ja elinkeinoministeriön Meriteollisuus 2020 -työryhmä on asettanut tavoitteeksi, että Suomesta tulee arktisen meriteollisuuden suurvalta. Suomessa arktisen meriteollisuuden toiminnot ja palvelut ovat integroituneita ja koko arvoketju on alueellisessa hallinnassa.

”Olemme jatkossa ykkösvalinta autolauttojen, jäänmurtajien ja puolustusvoimien alusten toimittajana ja kumppanina sekä vahvistamme osaltamme Suomen arktista osaamista. Erikoistumisella ja osaamiseen panostamalla Suomi on tulevaisuudessakin vahva tekijä laivanrakennuksen toimialalla”, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Heikki Pöntynen.

Lisätiedot:

Heikki Pöntynen, toimitusjohtaja, RMC, 050 550 9665, heikki.pontynen@RMCfinland.fi

Jussi Hattula, sijoitusjohtaja, Suomen Teollisuussijoitus Oy, 040 066 9955, jussi.hattula@teollisuussijoitus.fi

Juhani Elomaa, toimitusjohtaja, Taaleritehdas,  040 778 9020, juhani.elomaa@taaleritehdas.fi

Jarmo Leino, toimitusjohtaja, Finda, 044 044 2523, jarmo.leino@dna.fi

Rauma Marine Constructions (RMC) on kesällä 2014 perustettu raumalainen, kokonaan suomalaisessa omistuksessa oleva laivanrakennusyhtiö. RMC on erikoistunut monitoimimurtajien, matkustaja-autolauttojen ja puolustusvoimien alusten rakentamiseen  ja huoltoon. Lisätietoja osoitteesta www.rmcfinland.fi.