Levoton mieli on usein syynä univaikeuksiin

Jopa 75 prosenttia suomalaisista kärsii ajoittaisista univaikeuksista, käy ilmi Sana Pharma Medicalin teettämästä kyselystä. Suurin osa univaikeuksista kärsivistä kertoo heräilevänsä useaan kertaan yöllä. Kyselyn mukaan univaikeudet ovat naisilla yleisempiä kuin miehillä.

Sana Pharma Medicalin tilaaman tutkimuksen mukaan suomalaisista nukkuvat kaikkein huonoiten 18–34-vuotiaat sekä 45–54-vuotiaat. Molemmissa ikäluokissa toistuvista univaikeuksista kärsi noin 62–64 prosenttia vastaajista.

Suurimmalla osalla univaikeuksista kärsivistä suomalaisista (ikäryhmässä 18–24-vuotiaat) oli vaikeuksia nukahtamisen kanssa (73 %). Osa heräilee yön aikana (52 %), tai he heräävät liian aikaisin (22 %). Tulokset käyvät ilmi kyselystä, jonka toteuttajana oli Respons Analyse ja tilaajana Sana Pharma Medical.*

Kaikista suomalaisista jopa kolme neljästä kärsii univaikeuksista, suurimpana syynä levoton mieli

Ongelmat nukahtamisen kanssa ovat ilmiönä varsin yleisiä, sillä jopa 75 prosenttia kaikista kyselyyn osallistuneista suomalaisista kertoo kärsivänsä ajoittaisista univaikeuksista. Kyselyn mukaan naiset kärsivät uniongelmista miehiä enemmän.

Suomalaiset kertoivat univaikeuksiensa pääasialliseksi syyksi huolet ja päässä pyörivät ajatukset. Jopa 49 prosenttia vastaajista koki, että päässä pyörivät ikävät ajatukset estävät heitä nukkumasta.

Koronatilanne vaikuttaa suomalaisnuorten unenlaatuun

Koronapandemian vaikutukset näkyvät suomalaisten unitottumuksissa vaihtelevasti riippuen vastaajan iästä. 23 prosenttia 18–24-vuotiaista suomalaisnuorista kertoo nukkuvansa huonommin nyt kuin ennen pandemiaa. Toisaalta vanhemmat suomalaiset eivät koe unenlaatunsa kärsineen juurikaan pandemian aikana.

Univaikeuksista kärsiville löytyy sekä reseptivapaita että reseptiä vaativia hoitovaihtoehtoja. Viime vuosina ilman reseptiä myytävien itsehoitovalmisteiden valikoima on kasvanut Suomessa ja Pohjoismaissa.

28 prosenttia suomalaisista ilmoittaa käyttäneensä univalmisteita unen tueksi, kuten melatoniinia tai valeriaanaa.

* Respons Analyse -tutkimuksen tuloksia julkaistaessa tulee mainita sekä Respons Analyse että asiakkaan (Sana Pharma Medical) nimi. Tutkimukseen osallistui 1000 vastaajaa 1890 vuoden ikähaitarilta, jotka valittiin satunnaisesti Respons Analysen ”The Response Panel” -nettipaneelin kautta, ja jotka edustavat Manner-Suomen väestörakennetta. Osallistujat kutsuttiin tutkimukseen sähköpostiviestillä lähetetyn linkin kautta.

Yhteystiedot:

Mikko Laiho