Lifen teettämä terveyskysely paljastaa suurimman osan suomalaisista kärsivän unenpuutteesta

Life on teettänyt asiakkailleen jo neljännen kerran Terveysbarometri-kyselyn, jossa selvitetään vastaajien terveystottumuksia. Kyselyyn vastasi yli 4 500 18–65-vuotiasta henkilöä Suomesta, Ruotsista ja Norjasta.

Kyselyn yhtenä tärkeänä osa-alueena oli uni ja palautuminen. Vastauksista paljastui muun muassa, että 55 prosenttia suomalaisista on viimeisen vuoden aikana kärsinyt unenpuutteesta. Useampi kuin joka kolmas suomalainen kokee olonsa sen takia stressaantuneemmaksi.

Univaje on yleisempää naisilla kuin miehillä – peräti 62 prosenttia kyselyyn vastanneista naisista kertoo kärsineensä unenpuutteesta kuluneen vuoden aikana, kun taas miehillä vastaava luku oli 47 prosenttia. Unenpuutteella koetaan olevan isoja vaikutuksia arkeen: vastaajat kokivat olleensa ärtyneempiä ja stressaantuneempia sekä kärsivänsä unohtelusta ja keskittymisvaikeuksista.

Kyselyn mukaan ruotsalaiset ja norjalaiset kärsivät unenpuutteesta vielä suomalaisiakin enemmän. Norjalaisista vastaajista peräti 61 prosenttia ja ruotsalaisista 60 prosenttia kertoi kärsivänsä unenpuutteesta.

Suomalaiset ovat taitavia palautumaan

Vaikka kärsimmekin uniongelmista, yli puolet vastaajista koki varaavansa tarpeeksi aikaa palautumiseen. Suosituimmiksi keinoiksi palautua nousivat käveleminen ja pieni lepohetki töiden tai koulun jälkeen. Myös treenaaminen ja aikainen nukkumaanmeno ovat suosittuja palautumiskeinoja. Kymmenen prosenttia vastaajista koki myös ruutuajan vähentämisen edistävän palautumistaan.

Viidennes suomalaisista kuitenkin kertoo, ettei ehdi palautua riittävästi ja yhdeksän prosenttia vastaajista ei tiennyt, miten voisi palautua.

”Toivomme, että Terveysbarometrin avulla pystymme entistä paremmin tunnistamaan sekä meidän että asiakkaidemme tarpeita ja tuomaan ratkaisuja arkeen, kertoo maajohtaja Janne Rögård.”

Lifen suosikkituotteita lepoon ja palautumiseen

Lifen valikoimasta löytyy paljon tuotteita, jotka tuovat apua uniongelmiin sekä palautumiseen. Syksyn aikana valikoimiin saapuu energisoiva uutuus Life Balance Energy, jonka sisältämä ginseng auttaa ylläpitämään optimaalista fyysistä ja psyykkistä energiatasoa. Uutuustuote sisältää myös Q10-koentsyymiä sekä pakurikääpää ja vihreää teetä.

Life Balance Energy 60 kapselia

26,90 €

Harmonia niDRA tukee rentoutumista ja nukahtamista. Se sisältää kahden tutkitun ja palkitun uutteen yhdistelmän: AFFRONâ sahramiuutetta ja KSM66â ashwagandha-juuriuutetta.

Harmonia niDRAâ 90 kapselia

35,90 €

Bertil’s Active Unisin tabletit tukevat levollisempaa unta. Ne sisältävät mieltä rauhoittavia ainesosia, kuten melatoniinia sekä sitruunamelissa-, kärsimyskukka ja L-teaniiniuutetta.

Bertil’s Active Unisin 90 tablettia

17,90 €

Mediatiedustelut:

caroline.wilenius@life.fi

+ 358 50 518 8455

Verkkokauppa:

life.fi

Terveysbarometri 2022 pohjautuu IPSOS Normin verkkokyselynä maaliskuussa 2022 toteuttamaan tutkimukseen. Lifen toimeksiannosta tehtyyn tutkimukseen osallistui 4 541 18–65-vuotiasta henkilöä Suomesta, Ruotsista ja Norjasta. Tulokset ovat tilastollisesti varmennettuja ja edustavat koko kohdemaataan.

Life Finland Oy on pohjoismaalainen verkkokauppa ja myymäläketju, joka keskittyy hyvinvointiin, terveystuotteisiin ja luonnonkosmetiikkaan. Life-ketjulla on noin 80 myymälää ympäri Suomea.