Lihapullat muusilla, kasvispizza vai kenties smoothie? Neste tutki liikenneasemaruokien suosikit

Liikenneasemien klassikkoruoat ovat kaikille tuttuja, mutta mikä niistä on kansan suosikki? Neste tutki, mitkä klassikkoannokset ovat valloittaneet suomalaisten sydämet, ja millaisia annoksia ja välipaloja kansa toivoo lautasilleen lepo- ja tankkaustauoilla.

Lähestyvällä syyslomaviikolla ajomatka halki Suomen saattaa venähtää pitkäksi, ja tuolloin aterian tulee ravita pitkään. Nesteen teettämän kyselyn* mukaan suomalaisten suosikki on tavallinen kotiruoka (43 %), jota suosivat erityisesti miehet. Toisiksi suosituimmat ruokalajit ovat pizza ja hampurilainen, jotka valitsee joka neljäs (24 %) ruokailijoista. Lounasvalintoina ravintoloissa yleistyneet keitto tai salaatti eivät ole löytäneet tietään suosituimpien liikenneasemaruokien joukkoon, sillä lämpimänä aterianaan niitä söisi mieluiten vain noin joka kahdeskymmenes (6 %) vastaajista.

Liikenneasemien ravintolat pullistelevat erilaisia vaihtoehtoja myös pienemmälle nälälle. Välipalana suositaan kaikkien automatkojen todellista klassikkoa: täytettyä leipää liha- tai juustotäytteellä. Klassikoiden lisäksi sämpylävalikoimaan toivotaan gluteenittomia ja erikoisruokavaliot huomioon ottavia vaihtoehtoja.

Suhteellisen harva valitsee liikenneasemalla terveellisen välipalan, mutta toiveita niiden lisäämiselle kuitenkin löytyy. Naisista lähes puolet (43 %) nauttisi mielellään välipalana smoothien, miesten suosituin välipalatoive taas on puuro tai jogurtti marjoilla tai myslillä (39 %). Tuotteen raaka-aineiden alkuperä kiinnosti vastaajia hieman enemmän kuin sen sisältämät ravintoarvot. Tutkimukseen vastanneille on myös tärkeää, että tuotteet ovat helposti mukaan otettavia ja että niistä ei synny ruokahävikkiä.

*Nesteen toteuttamaan kyselyyn vastasi 164 Nesteen autoilijapaneelin jäsentä (otos 1 497) 2.–6.10.2017 välisenä aikana.

SYYSLOMAREISSUN TOP 3 PYSÄHTYMISPAIKKAA – NÄIDEN TAKIA KANNATTAA POIKETA REITILTÄ

Neste K Teiskontie, Tampere

Tampereen suunnalla liikkuvien ei kannata ohittaa tätä Teiskontien helmeä. Paikan bravuuri on erilaiset hampurilaiset, joiden pihvit ovat sataprosenttista naudanlihaa. Laajan asiakaskunnan suosimalla ruokalistalla on muutakin mistä valita: pihvien lisäksi eteensä saa vaikkapa pita-leivän tai suositun fish & chips -annoksen, ja lounas on aina laktoositon ja gluteeniton.

Neste K Sipoonlahti, Sipoo

Oli toiveissasi sitten kunnon kotiruokaa tai erikoisruokavaliosi huomioivia annoksia, Sipoonlahden Neste K on pysähdyksen arvoinen. Ravintola on tunnettu päivittäin vaihtuvasta kotiruokalounaasta, jossa kaikki vaihtoehdot saa myös laktoosittomina ja gluteenittomina. Laadukas salaattipöytä, viereinen vegaaniruokaa tarjoava Kotipizza ja liikenneaseman iso parkkipaikka takaavat, että jokaiselle nälkäiselle löytyy oma paikkansa.

Neste Linnanportti, Sukeva

Vitostien varrelta löydät Pohjois-Savon parhaat kahvileivät! Linnanportin aseman kahvilassa leivotaan joka aamu uunituoreet korvapuustit, pullat ja maankuulut Sukevan Nesteen rengasmunkit. Lounaskin on maittava, ja valmistetaan mahdollisimman pitkälle oman alueen raaka-aineista.

Löydä lähimmät Neste-liikenneasemat asemahaulla

Neste K – Liikenneasemien uusi kuninkuusluokka

Neste lyhyesti

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) luo vastuullisia vaihtoehtoja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Voimme auttaa asiakkaitamme pienentämään hiilijalanjälkeään kaikkialla maailmassa laadukkailla ja vähäpäästöisillä uusiutuvilla tuotteilla ja korkealaatuisilla öljytuotteilla, jotka voidaan yhdistää räätälöidyiksi palveluratkaisuiksi. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lentämiseen ja muoviteollisuuteen. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2016 Nesteen liikevaihto oli 11,7 miljardia euroa ja olimme edelleen mukana 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lue lisää: neste.com