Linda Sipilä on Muodin huipulle -voittaja

Vaatesuunnittelija Linda Sipilä on voittanut Muodin huipulle 2011 -kilpailun, jossa 14 nuoren suunnittelijan luovuutta ja taitoja koeteltiin haastavissa tehtävissä.

Ohjelma huipentui 10.5. nähtyyn finaaliin, jossa Linda Sipilän upean dramaattinen mallisto vakuutti tuomarit.

Vaatetusalan artenomiksi Seinäjoen ammattikorkeakoulusta vuonna 2006 valmistunut Linda Sipilä tiesi jo varhain, että vaatesuunnittelija olisi hänen kutsumusammattinsa. Hän on suorittanut jatko-opintoja Lontoossa, Central Saint Martins College of Art and Design –oppilaitoksessa ja tehnyt tilaustöitä muun muassa street-vaateliikkeessä. Palattuaan Suomeen vuonna 2009 hän perusti oman Sipilä-mallistoa valmistavan yrityksen. Pääkaupunkiseudulla Linda Sipilän naistenvaatemallisto tulee myyntiin ensi kertaa kesäkuussa, kun Paloni-konseptimyymälä ja Sipilä aloittavat yhteistyönsä Helsingissä.

Linda Sipilän tavoite on alusta lähtien ollut oman malliston vieminen myös kansainvälisille markkinoille. Muodin huipulle -ohjelmaan osallistumisen hän näki mahdollisuutena tuoda esille koko osaamisensa ja kokeilla myös vapaampaa suunnittelua ja saada siitä ammattilaisten palautetta. Sipilä toivoi ohjelman auttavan malliston markkinoinnissa ja ovien avaamisessa kansainväliseen muotimaailmaan. Kaikki peliin -asenteella leikkiin lähtenyt Linda Sipilä kertoo saaneensa ohjelman myötä lisää rohkeutta: tiukat aikataulut pakottivat tekemään nopeita ratkaisuja ja luottamaan itseensä.

Sipilä summaa suunnittelunsa kulmakiviksi hyvän muotoilun, laadukkaat materiaalit ja huolellisen työskentelyn. Muodin huipulle -kilpailussa Linda Sipilä saikin paljon kiitosta asujensa kauniista viimeistelystä. Hän ei halua nimetä esikuvia vaan pyrkii tekemään itsensä näköisiä vaatteita, joissa värit ovat harmoniassa tai harkitun epäsointuisia. Linda Sipilä luo vaatteiden linjat muotoilemalla kangasta. Suunnitteluprosessia hän kuvaa sarjaksi tutkielmia, joissa kokeilujen kautta löytyy materiaalille haluttu muoto ja liike.

Inspiraatiota Linda Sipilä ammentaa taiteesta ja elokuvista. Tunnelmasta syntyy tarina; muotojen, linjojen, struktuurien ja värien kertomus. Finaalimalliston idea pohjautui Linda Sipilää syvästi koskettaneen Schindlerin lista -elokuvan tematiikkaan, jossa herkkyys ja vahvuus, toivo ja epätoivo vuorottelevat synnyttäen voimakkaan jännitteen ja kontrastin. Mallistossa tarina etenee dramaattisten mustien asujen kautta vaaleampiin kokonaisuuksiin tiivistyen lopun lintumaisessa luomuksessa, joka vertautuu sodan loppumiseen ja vapautumiseen. Schindlerin listassa toistuva aihe – pieni tyttö punaisessa takissa – nähdään catwalkilla aikuisena, eteerisenä naisena valuvassa lohenpunaisessa silkissä. Linda Sipilän malliston dramaattisuus, puhuttelevuus ja tekninen taitavuus tekivät tuomaristoon vaikutuksen.

Linda Sipilän voittomallistoon sekä hänen omaan Sipilä-mallistoonsa voi tutustua keskiviikosta 11.5. alkaen Miltton Showroomilla, Uudenmaankatu 4-6, Helsinki.

Muodin huipulle on FremantleMedia Finland Oy:n MTV3-kanavalle tuottama reality-sarja, joka perustuu amerikkalaiseen Project Runway-ohjelmaformaattiin. Keväällä 2011, sarjan toisella tuotantokaudella, juontajana toimi malli Nora Vilva. Suunnittelijoita mentoroi muotisuunnittelija Janne Renvall ja vakiotuomarina nähtiin muodin monitoimimies Jaakko Selin. Finaalijaksossa vierailevina tuomareina olivat viestintätoimisto Milttonin johtava viestintäkonsultti Salla Salokangas, Huippu Design Managementin toimitusjohtaja Laura Sarvilinna sekä Kööpenhaminan Fashion Weekin toimitusjohtaja Eva Kruse. Voittaja sai pääpalkinnoksi Milttonin ja Huippu Design Managementin tarjoaman 40 000 euron arvoisen viestintä- ja brändinhallintapaketin. Lisäksi voittaja ja hänen mallinsa palkittiin Olivia-lehden editorial-kuvauksilla. Helsinki Design Week esittelee voittajan kansainvälisille muotivaikuttajille.

Finaalijakso on katsottavissa viikon ajan osoitteessa www.katsomo.fi.

Lisätiedot, kuvamateriaali ja lainauspyynnöt:

Miltton Showroom

Uudenmaankatu 4-6