Lippupalvelu kertoo suomalaisten tapahtumakävijöiden musiikkimaun: Lätkäfanit seuraavat valtavirtaa – teatterikävijöitä miellyttää klassinen musiikki

Vietätkö vapaa-aikasi jääkiekkokatsomossa vai jalkapallokentän laidalla? Vai vetoavatko teatteriesitykset sittenkin enemmän? Miten tahansa valitset, se todennäköisesti kertoo jotain musiikkimaustasi, paljastaa Lippupalvelun laaja asiakasdata.

Ei ole sattumaa, että eri tapahtumissa soivat eri yhtyeet, sillä esimerkiksi eri urheilulajien ystävien ja teatterikävijöiden musiikkimaku vaihtelee laajasti. Jalkapallo- ja koripallofaneilla on vahvat omat suosikkinsa, kun taas jääkiekon kannattajat seuraavat valtavirtaa. Teatterikävijöitä miellyttävät erityisesti jazz ja klassinen musiikki.

Tämä selviää Lippupalvelun laajasta lipunmyyntiaineistosta, johon on poimittu kaikki musiikkitapahtumat, joihin jalkapallo-, koripallo-, jääkiekko- tai teatterilippuja ostaneet hankkivat lipun vähintään 50 prosenttia todennäköisemmin kuin muut suomalaiset.

Jalkapallon ystävien musiikkimaku poikkeaa eniten suomalaisten keskiarvosta. Aineistosta löytyy peräti 47 tapahtumaa, jotka olivat erityisen suosittuja juuri futisfanien keskuudessa. Kohderyhmän soittolistat täyttyvät erityisesti rockista, bluesista, popista ja jazzista. Myös koripallon ystävillä on vahvat omat suosikkinsa, ja monet niistä ovat samoja kuin futisfaneilla. Piileekö salaisuus tähän juuri palloilulajeissa?

Jääkiekkofanit ovat musiikkimaultaan huomattavasti lähempänä suomalaisten keskiarvoa kuin palloilulajeista viehättyvät toverinsa. Aineistosta löytyy vain kaksi musiikkitapahtumaa, Ruisrock ja Airbourne, joihin he hankkivat lipun vähintään 50 prosenttia todennäköisemmin kuin muut suomalaiset.

Teatteriharrastajia viehättää erityisesti jazz, maailmanmusiikki ja klassinen musiikki, mutta myös suomalaisten yleisimmät suosikit kelpaavat. Teatterikävijän musiikkimaku ei siis poikkea aivan yhtä paljon keskiarvosta kuin esimerkiksi jalkapallo- ja koripallofanien.

Lippupalvelu myy vuosittain Suomessa yli 5 miljoonaa lippua ja tuntee suomalaisen tapahtumakävijän musiikkimaun, Lippupalvelun markkinointipäällikkö Sami Verno kertoo.

Sami Verno, viestintä, 040 831 9497, sami.verno@ticketmaster.fi

Lippupalvelu on alan tunnetuin Suomessa ja takana on jo yli 70 vuoden kokemus lipunvälitystoiminnasta. Lippupalvelun omistaa Ticketmaster, joka on osa maailman suurinta viihdeteollisuuden yritystä Live Nation Entertainment Inc:ia. Ticketmaster myy vuosittain noin 450 miljoonaa lippua teatteri-, kulttuuri-, viihde- ja urheilutapahtumiin yli 20 maassa. Tällä lukemalla Ticketmaster on maailman suurin toimija alalla, ja lisäksi Ticketmasterin verkkokauppa on maailman kymmenen suurimman verkkokaupan joukossa.