Lomailusta ei säästetä: taloustilanne ei ole pienentänyt suomalaisten lomabudjettia

Suomen haastava taloudellinen tilanne ei ole näkynyt suomalaisten innokkuudessa kuluttaa lomailuun ja matkailuun: suomalaiset budjetoivat rahaa saman verran tämän vuoden kesälomaan kuin viime vuonna. Lisäksi matkailu on myös suomalaisten mieluisin kulutuskohde, sillä liki viidennes meistä käyttää rahansa mieluiten matkustamiseen. Lähes neljännes myös tuhlaa lomallaan yli budjettinsa. Tiedot selviävät matkahakukone momondo.fin kansainvälisestä kyselystä.

Suomalaisille kesäloma on vuoden kohokohta – ja tämä näkyy myös lomabudjeteissamme. Kun suomalaisten kesän 2015 lomabudjetteja verrataan viime vuoteen, muutokset ovat hyvin pieniä. Neljännes (24 %) suomalaisista aikoo käyttää kesällä 2015 lomaansa 501–1 000 euroa. Reilu viidennes (22 %) puolestaan panostaa vähän enemmän ja budjetoi 1 001–2 000 euroa. Viime vuoden tavoin liki viidennes ei osannut arvioida, paljon aikoo käyttää rahaa lomailuun kesällä 2015.

Suomalaiset eivät myöskään ole turhan tarkkoja lomabudjettinsa suhteen: liki viidennes (23 %) käyttää yleensä lomaillessaan suunnittelemaansa enemmän rahaa. Lisäksi joka kymmenes (11 %) ei mieti lainkaan lomakulutustaan. Noin puolet (48 %) puolestaan pysyy budjetissaan, ja 12 prosenttia pystyy jopa alittamaan budjettinsa.

SUOMALAISET KULUTTAVAT MIELUITEN MATKAILUUN

Suomalaisten matkustusinnosta kertoo myös se, että kulutamme mieluiten rahaamme matkailuun. Liki viidennes (18 %) valitsi matkailun mieluisimmaksi kulutuskohteekseen. Seuraavaksi suosituimmat rahankäyttökohteet ovat elektroniikka (15 %) sekä ruoka, viini ja ulkona syöminen (13 %). Vähemmän tärkeitä kulutuskohteita meille ovat kodin parannukset (8 %), kulttuurielämykset (7 %) ja autoilu (3 %).

”Tilastomme osoittavat, että meille suomalaisille matkailu on erittäin tärkeää. Säästämme mieluummin muista asioista, kuten kodin remonteista, jotta pääsemme matkalle. Loma rentouttaa aivan eri tavalla, kun sen viettää ulkomailla kaukana arjen rutiineista”, toteaa momondon edustaja Lasse Skole Hansen.

Meitä innokkaampia matkailijoita ovat kiinalaiset, eteläeurooppalaiset ja norjalaiset. Peräti puolet (50 %) kiinalaisista laittaa rahansa mieluiten matkailuun, ja espanjalaisistakin 36 prosenttia valitsee mieluisimmaksi kulutuskohteekseen matkustamisen. Kolmanneksi innokkaimpia matkailijoita ovat italialaiset (33 %). Jaetun neljännen sijan vievät turkkilaiset ja norjalaiset, joista molemmista 28 prosenttia käyttää rahansa mieluiten matkailuun.

SUURIN LOMABUDJETTI ON KIINALAISILLA – JA HE MYÖS YLITTÄVÄT SEN USEIN

Kiinalaisten matkailuinto heijastuu myös heidän lomabudjettinsa suuruuteen. He käyttävät kaikista tutkimukseen osallistuneista kansallisuuksista eniten rahaa lomaillessaan: lähes kolmannes (30 %) kiinalaisista budjetoi kesän 2015 lomaan 2 001–5 000 euroa, ja peräti 23 prosenttia aikoo käyttää jopa yli 5 000 euroa.

Lisäksi kiinalaiset ovat myös höveleimpiä budjetissa pysymisen suhteen, sillä lähes puolet (49 %) heistä käyttää yleensä suunnittelemaansa enemmän rahaa lomaillessaan. Kaksi viidestä (38 %) puolestaan pidättäytyy budjettinsa rajoissa, ja vain seitsemän prosenttia pystyy alittamaan lomabudjettinsa.

Toiseksi kovimpia lomakuluttajia ovat naapurimme norjalaiset, joista melkein joka kolmas (30 %) budjetoi kesän 2015 lomaa varten 2 001–5 000 euroa. Joka kymmenes norjalainen (12 %) puolestaan aikoo käyttää tänä kesänä yli 5 000 euroa lomailuun.

TIETOA TUTKIMUKSESTA:

Matkahakukone momondo toteutti kansainvälisen kyselyn ihmisten matkailutottumuksista ja matkailun trendeistä online-tutkimuksena Cint-paneelin kautta. Kysely toteutettiin12.–25. tammikuuta 2015, ja siihen osallistui 1 006 iältään 18–65-vuotiasta suomalaista. Kysely on maantieteellisesti sekä ikä- ja sukupuolijakaumaltaan väestöedustava. Suomen lisäksi kysely toteutettiin 14 muussa maassa: Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Hollannissa, Italiassa, Espanjassa, Ranskassa, Portugalissa, Iso-Britanniassa, Venäjällä, Yhdysvalloissa, Turkissa ja Kiinassa.

Lisätiedot:

Ulla Helander

Miltton

ulla.helander@miltton.fi

momondosta:

momondo.fi on ilmainen ja riippumaton kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia 30 markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone- ja Android-laitteille.

Liite 1.

FAKTAT LYHYESTI:

Taloustilanne ei juuri näy suomalaisten kesälomabudjetissa:

• 3 prosenttia suomalaisista budjetoi lomaansa 0–100 euroa
  • 18 prosenttia suomalaisista budjetoi lomaansa 101–500 euroa
  • 24 prosenttia suomalaisista budjetoi lomaansa 501 – 1 000 euroa
  • 22 prosenttia suomalaisista budjetoi lomaansa 1 001 – 2 000 euroa
  • 13 prosenttia suomalaisista budjetoi lomaansa 2 001 – 5 000 euroa
  • 2 prosenttia suomalaisista budjetoi lomaansa yli 5 000 euroa

Suomalaiset myös ylittävät budjettinsa usein:

• 48 prosenttia suomalaisista käyttää yleensä suunnittelemansa määrän rahaa
  • 23 prosenttia suomalaisista käyttää yleensä suunniteltua enemmän rahaa
  • 12 prosenttia suomalaisista käyttää yleensä suunniteltua vähemmän rahaa
  • 11 prosenttia suomalaisista ei mieti lomakulutustaan
  • 6 prosenttia suomalaisista ei osaa sanoa, paljonko rahaa käyttää yleensä lomallaan

Eniten rahaa vuoden 2015 kesälomalla käyttävät kiinalaiset ja norjalaiset:

• 30 prosenttia kiinalaisista budjetoi lomaansa 2 001 – 5 000 euroa
  • 30 prosenttia norjalaisista budjetoi lomaansa 2 001 – 5 000 euroa
  • 23 prosenttia kiinalaisista budjetoi lomaansa yli 5 000 euroa
  • 12 prosenttia norjalaisista budjetoi lomaansa yli 5 000 euroa

Tarkimpia budjetistaan ovat italialaiset ja tuhlaavaisimpia turkkilaiset ja kiinalaiset:

• 50 prosenttia italialaisista pysyy lomabudjetissaan, 15 prosenttia alittaa sen ja 28 prosenttia käyttää suunnittelemaansa enemmän lomaillessaan
  • Peräti 49 prosenttia kiinalaisista ylittää lomabudjettinsa, 38 prosenttia käyttää suunnittelemansa määrän rahaa ja vain 7 prosenttia pystyy alittamaan budjettinsa
  • Myös turkkilaisista 40 prosenttia käyttää suunnittelemaansa enemmän rahaa lomallaan, 44 prosenttia pystyy pitäytymään budjetissaan ja 10 prosenttia alittaa budjetin

Suomalaiset käyttävät yleisesti ottaen mieluiten rahaa matkustamiseen:

• 18 prosenttia suomalaisista valitsee matkailun mieluisimmaksi kulutuskohteekseen
  • 15 prosenttia suomalaisista laittaa rahansa mieluiten elektroniikkaan (esim. TV, tabletit, älypuhelimet tai tietokoneet)
  • 13 prosenttia suomalaisista käyttää mieluiten rahaa ruokaan ja viiniin (sisältäen ravintola-ateriat)
  • 12 prosenttia suomalaisista laittaa rahansa mieluiten terveyteen ja hyvinvointiin
  • 11 prosenttia suomalaisista valitsee vaatteet, asusteisiin ja kenkiin
  • 8 prosenttia suomalaisista käyttää mieluiten rahaa kodin parannuksiin (uusi keittiö, uusi kylpyhuone jne.)
  • 7 prosenttia suomalaisista valitsee mieluisimmaksi kulutuskohteekseen kulttuurielämykset (konsertit, teatterin jne.)
  • 3 prosenttia suomalaisista laittaa rahansa mieluiten autoihin
  • 7 prosenttia suomalaisista käyttää mieluiten rahaa johonkin muuhun
  • 7 prosenttia suomalaisista ei tiedä, mihin käyttää rahansa mieluiten

Matkailuun käyttävät mieluiten rahaa kiinalaiset, eteläeurooppalaiset ja norjalaiset:

• 50 prosenttia kiinalaisista käyttää mieluiten rahaa matkailuun
  • 36 prosenttia espanjalaisista valitsee matkailun mieluisimmaksi kulutuskohteekseen
  • 33 prosenttia italialaisista laittaa rahansa mieluiten matkailuun
  • 28 prosenttia turkkilaisista käyttää mieluiten rahaa matkailuun