Lomaromanssi voi johtaa kaukosuhteeseen

Matkustamisen sekä ulkomailla opiskelun ja työskentelyn lisääntyminen ovat tehneet myös kaukosuhteista entistä yleisempiä. Lento- ja hotellihakukone momondo.fi selvitti kansainvälisessä matkailututkimuksessaan vastaajien kokemuksia kaukosuhteista. Kyselyyn vastanneista suomalaisista noin viidesosa (22 %) vastaajista on ollut kaukosuhteessa ja heistä reilu kolmasosa (38 %) on edelleen yhdessä.

Osa kaukosuhteista saa alkunsa lomamatkalla. Kuva © Robert Nickson / Unsplash

Osa kaukosuhteista saa alkunsa myös lomamatkoilla – kansainväliseen matkailututkimukseen vastanneista viidesosa (22 %) on aloittanut suhteen lomamatkalla tapaamansa henkilön kanssa. Suomalaiset ovat kansainvälistä keskiarvoa harvemmin aloittaneet suhteita lomillaan (14 %). Suomalaisista miehistä lomalla tapaamansa ihmisen kanssa suhteeseen on päätynyt 16 prosenttia vastaajista, naisista 12 prosenttia.

Kaikista 26 kyselyyn osallistuneesta kansalaisuudesta, eniten lomamatkoilla alkaneita romansseja ovat vastaajista kokeneet intialaiset (39 % vastaajista), vähiten puolestaan etelä-korealaiset (10 % vastaajista).

Eri maiden välillä on eroja kaukosuhteiden kestävyydessä

Kansainväliseen tutkimukseen vastanneista reilu kolmasosa (37 %) on edelleen yhdessä ihmisen kanssa, jonka kanssa on joko ollut tai on edelleen kaukosuhteessa. Osa vastaajamaista nousee selvästi yli keskiarvon: kaukosuhteensa toimimaan ovat saaneet intialaiset (66 %), australialaiset (59 %) ja yhdysvaltalaiset (53 %). Epäonnea kaukorakkaudessa ovat puolestaan kokeneet erityisesti venäläiset (17 %), kolumbialaiset (19 %) ja meksikolaiset (22 %).

Ihmissuhteet ovat monimutkaisia, eivätkä kaukosuhteet välttämättä pääty etäisyyden takia. Vastaajista kolmasosan kaukosuhde oli päättynyt etäisyyden takia (32 %), mutta toisaalta myös kolmasosan kaukosuhde oli päättynyt muiden syiden takia (32 %). Suomalaisten vastaajien kaukosuhteet päättyivät useimmiten muista syistä (38 %) eli keskiarvoa harvemmin etäisyyden takia (24 %). Lisääntyvän matkailun pienentäessä etäisyyksiä ja teknologian kehittyessä myös kaukosuhteet tulevat varmasti kehittymään ja kestämään entistä paremmin.

TIETOA TUTKIMUKSESTA:

Lento- ja hotellihakukone momondo toteutti kansainvälisen kyselyn ihmisten matkailutottumuksista ja matkailun trendeistä online-tutkimuksena Cint-paneelin kautta. Kysely toteutettiin 9.–17. tammikuuta 2018, ja siihen osallistui 1015 iältään 18–65-vuotiasta suomalaista. Kysely on maantieteellisesti sekä ikä- ja sukupuolijakaumaltaan väestöedustava. Suomen lisäksi kysely toteutettiin 26 muussa maassa: Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Hollannissa, Belgiassa, Espanjassa, Portugalissa, Puolassa, Romaniassa, Turkissa, Venäjällä, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Brasiliassa, Kiinassa ja Australiassa.

Lisätiedot:

Jenna Jauhiainen
Miltton
jenna.jauhiainen@miltton.fi

momondosta

momondo.fi on ilmainen ja inspiroiva kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, Frommer’s, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia yli 30 kansainvälisellä markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone- ja Android-laitteille. momondoa hallinnoi KAYAK, joka on Booking Holdings Inc:in itsenäinen tytäryhtiö.

Liite 1.

Faktat lyhyesti

Kansainvälisesti kaukosuhteet ovat melko yleisiä:

•  22 % vastaajista on aloittanut suhteen ihmisen kanssa, jonka hän on tavannut lomamatkalla
  •  23 % vastaajista on ollut suhteessa, jossa kumppani asuu ulkomailla
  •  37 % vastaajista on edelleen yhdessä kaukosuhdekumppaninsa kanssa
  •  32 % kaukosuhteista päättyi etäisyyden takia
  •  32 % kaukosuhteista päättyi jonkun muun syyn takia

Suomalaisten vastaajien kokemukset kaukosuhteista ovat seuraavanlaisia:

•  14 % suomalaisista vastaajista on aloittanut suhteen ihmisen kanssa, jonka hän on tavannut lomamatkalla
  •  18 % suomalaisista vastaajista on ollut suhteessa, jossa kumppani asuu ulkomailla
  •  38 % suomalaisista vastaajista on edelleen yhdessä kaukosuhdekumppaninsa kanssa