Lopeta tupakointi nyt: Hätkähdyttävät, vartalomaalatut mallit näyttävät tupakoinnin terveyshaitat Porissa

-      Mediat ovat tervetulleita katsomaan vartaloon maalattuja tupakoinnin haittoja 16.7. klo 10 Antinkatu 4:ään Poriin. Maalaukset tekee Body paintingin maailmanmestari Riina Laine.

Suuri syöpäriski, heikompi keuhkojen toiminta ja rypistyvä iho[1]. Tupakka aiheuttaa valtavasti haittaa terveydelle. Monet näistä terveyshaitoista kätkeytyvät ihon alle, mutta nyt ne ovat nähtävillä. Torstaina 16. heinäkuuta Porin keskustassa ohikulkijoita hätkähdyttää kaksi vartalomaalattua mallia. Heidän kehoistaan näkee, kuinka tupakka nakertaa kehoa sisältäpäin.

Body paintingin maailmanmestari Riina Laine maalaa mallien iholle esimerkiksi tupakoinnin sairastuttaman sydämen ja tummentuneet keuhkot. Tämän hätkähdyttävän tempauksen Poriin tuo lääkeyritys Pfizer, joka on jo vuosia edistänyt savuttomuutta Suomessa.

Tupakan sisältämä koukuttava nikotiini ja muut yli 5000 kemiallista yhdistettä aiheuttavat elimistölle valtavasti haittaa. Nikotiiniriippuvuus on sairaus, joka voi luoda nopeasti heroiinin kaltaisen riippuvuuden. Sen vuoksi tupakoinnin lopettaminen ilman apua onnistuu vain harvalta.

Tupakointi aiheuttaa vuosittain yli 6000 ennenaikaista kuolemaa Suomessa[2]. Syöpätaudit, sydän- ja verisuonitaudit, sikiövauriot ja aivohaveri ovat kansanterveydellisesti merkittävimpiä tupakkasairauksia.

-          Lopettaminen kannattaa, sillä savuttomuuden terveyshyödyt ilmaantuvat nopeasti lopettamisen jälkeen. Hepenottokyky ja hajuaisti kohentuvat jo muutamissa päivissä. Tupakoinnin lopettamiseen kannattaa pyytää apua terveydenhuollon ammattilaiselta, sanoo Pfizerin vanhempi tieteellinen asiantuntija Kari Linden.

Mallit lähtevät kiertämään Porin keskustaa aamupäivällä. He jakavat ohikulkijoille lehtisiä, joissa kerrotaan tupakoinnin lopettamisen terveyshyödyistä ja kannustetaan lopettamaan. Sosiaalisessa mediassa mukaan voi liittyä mm. hästägeillä: #eroontupakasta ja #suomiareena

[1] http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00337

[2] http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=khp00042

Lisätiedot:

Tupakoinnin terveyshaitoista: vanhempi tieteellinen asiantuntija Kari Linden, Pfizer Oy: 09 430040

BodyPainting-tempauksesta: viestintäpäällikkö Anu-Maaria Vaalama, Pfizer Oy: 09 430040 tai yhteiskuntasuhdejohtaja Teija Kotomäki, Pfizer Oy: 09 430040