Louise ja Göran Ehrnroothin säätiön kunniapalkinto Bengt Holmströmille

Louise ja Göran Ehrnroothin säätiö on myöntänyt vuoden 2016 kunniapalkinnon Massachusetts Institute of Technologyn taloustieteen professorille Bengt Holmströmille. Louise ja Göran Ehrnroothin säätiö on yksi neljästä Ehrnrooth-säätiöstä, jotka jakavat yhteensä vuosittain apurahoja noin viiden miljoonan euron arvosta.

Holmström on tehnyt pitkän uran taloustieteilijänä Yhdysvalloissa. Ennen professuuriaan Massachusettsissa Holmström on toiminut muun muassa taloustieteen professorina Yalen yliopistossa sekä Northwestern Universityn liiketalouden apulaisprofessorina. Holmström väitteli kansantaloustieteen tohtoriksi Stanfordin yliopistosta vuonna 1978.

Louise ja Göran Ehrnroothin säätiön palkinnon arvo on 75 000 euroa, ja se myönnetään nyt 11. kerran.

Louise ja Göran Ehrnroothin säätiön puheenjohtajan Georg Ehrnroothin mukaan professori Bengt Holmströmin valinta vuoden 2016 palkinnonsaajaksi oli helppo.

”Holmströmin pitkä kansainvälinen ura puhuu puolestaan. Hän on yksi ansiokkaimpia ja arvostetuimpia taloustieteen tutkijoita maailmanlaajuisesti. Lisäksi hän osallistuu aktiivisesti keskusteluun maailman ja kotimaamme Suomen talouskehityksestä”, perustelee Georg Ehrnrooth.

Opetustyönsä lisäksi Holmström on saanut lukuisia kansainvälisiä akateemisia huomionosoituksia, ja hänen artikkeleitaan on julkaistu kaikissa merkittävissä kansantaloustieteellisissä julkaisuissa. Kansainvälisten tunnustusten lisäksi Holmström arvostaa myös vastaanottamaansa suomalaista palkintoa.

”On suuri kunnia vastaanottaa Louise ja Göran Ehrnroothin kunniapalkinto. Mitä kauemmin olen asunut ulkomailla, sitä arvokkaammalta kotimaasta saadut kunnianosoitukset tuntuvat. Tutustuin Louise Ehrnroothiin illallisilla, jotka järjestettiin vuonna 1998, kun toimin Hankenilla Ehrnrooth-professuurin luennoitsijana. Hän oli hyvin älykäs ja viehättävä illallisseuralainen. Olen hyvin kiitollinen, että olen päässyt osalliseksi säätiön tuesta tällä tavoin, ja arvostan suuresti ystävyyttäni perheen kanssa, joka on kasvanut viime vuosina”, kertoo Bengt Holmström.

Vuodesta 2005 jaetun Louise ja Göran Ehrnroothin säätiön kunniapalkinnon ovat saaneet ennen Holmströmiä muun muassa presidentti Martti Ahtisaaren perustama konfliktinratkaisujärjestö CMI, Helsingin yliopiston kansleri emeritus Kari Raivio, oikeus- ja valtiotieteen tohtori Pekka Hallberg, valtiotieteen tohtori Sixten Korkman ja ministeri Raimo Sailas.

Louise ja Göran Ehrnroothin säätiö on perustettu vuonna 1991. Säätiön tarkoituksena on edistää suomalaista maataloutta ja teollisuutta sekä tukea kulttuuria ja yhteiskunnallista toimintaa Suomessa. Louise & Göran Ehrnroothin säätiö on yksi neljästä Ehrnrooth-säätiöstä. Ehrnrooth-säätiöt ovat merkittäviä suomalaisen tieteen ja kulttuurin tukijoita. Ehrnrooth-säätiöt jakavat vuosittain apurahoja noin viiden miljoonan euron arvosta.

Louise ja Göran Ehrnroothin säätiö tukee muun muassa Svenska Handelshögskolania, Brittingham Viking -opiskelijavaihtoa Yhdysvaltoihin, Baltic Sea Action Groupin sekä Luonnon- ja riistanhoitosäätiön yhteistä Järki-hanketta sekä Mannerheimin lastensuojeluliiton varhaisen kasvatuksen hanketta. Säätiön tukemiin hankkeisiin kuuluu vuosittain myös jalkaväenkenraali Adolf Ehrnroothin tunnustuspalkinto, joka jaetaan johtamistaidoiltaan esimerkillisesti ansioituneille upseereille.

Lisätietoja: Georg Ehrnrooth, puheenjohtaja, Louise ja Göran Ehrnroothin säätiö, 040 553 6066