Maahanmuuttajan arjen haasteista kertova tarina voitti kirjastokirjoituskilpailun

Koskettavasti maahanmuutosta kirjoittava Cristina Sandu on voittanut BoD:n (Books on Demand) ja Helsingin kaupunginkirjaston 150-vuotisjuhlan kunniaksi järjestämän kirjoituskilpailun.

Cristina Sandu on voittanut BoD:n ja Helsingin Kaupunginkirjaston järjestämän kirjastokirjoituskilpailun. Voitokas ”Pelko, joka katosi” -kirjoitus on koskettava tarina yhteiskunnasta, maahanmuutosta, unelmista, muutoksesta ja kirjojen merkityksestä.  Toiseksi tuli Matti Vitikainen kirjoituksellaan ”Eero ja ukki kirjastossa”. Kolmantena oli Susanna Vuorela sekä ”Koukuttava dekkari”.

– Olin iloisesti yllättynyt kilpailuun lähetettyjen tekstien tasokkuudesta, tarinoita oli mukavaa lukea. Monen tekstin taso ylitti mielestäni julkaisukynnyksen, sanoo kilpailun tuomaristoon kuuluva kirjallisuuskriitikko ja toimittaja Suvi Ahola.

Huhtikuusta kesäkuuhun 2010 järjestetyssä kilpailussa kerättiin kirjastomuistoja ja ‑kokemuksia sekä kirjastotarinoita.  Voittajat valitsi ammattilaisraati, johon kuuluivat Suvi Aholan lisäksi BoD:n kustannustoimittaja Saara Golombek sekä apulaisjohtaja Anna-Maria Soininvaara ja viestintäpäällikkö Sari Lehikoinen Helsingin kaupunginkirjastosta.

Rakkaudesta kirjoihin ja kirjastoihin

Kilpailuun osallistui sekä kirjastojen asiakkaita että työntekijöitä. Kokoon saatiin tarinoita ja kokemuksia lainatiskin molemmilta puolilta. Teksteistä kävi ilmi suomalaisten syvä rakkaus kirjoja ja kirjastoja kohtaan.

– Kertomuksiin oli helppo samastua. Niissä ilmeni, miten voimakkaasti suomalaisia yhdistävä kokemus kirjastot ja lukeminen ovat. Kirjasto on paljon muutakin kuin pelkkiä kirjoja. Siellä voi lukea, selailla, työskennellä tai olla vaan rauhassa ja nauttia hiljaisuudesta, korostaa Ahola.

BoD on koonnut kirjoituskilpailun 20 parasta tarinaa Helsingin kirjamessuilla julkaistavaksi 28.10. kirjaksi, joka on saatavilla myös kirjakaupoista ja lainattavissa kirjastoista. Kirjan tuotolla tuetaan kehitysyhteistyöjärjestö Planin ”Turvallinen oppiminen” -kampanjaa. Lisäksi kolme parasta kirjoittajaa saavat mahdollisuuden julkaista oman kirjan BoD:n kautta.

– Moni asiakkaistamme kirjoittaa itse. Halusimme 150-vuotisjuhlavuoden kunniaksi kannustaa heitä jakamaan tekstinsä muiden kanssa. Olemme erityisen ilahtuneita siitä, että teksteissä korostui kirjastojen tärkeys asiakkaille, sanoo Sari Lehikoinen.

Kipinä uusille kirjailijakyvyille

– Jokaisella ihmisellä on tarina kerrottavanaan ja BoD:n edullisilla sekä helppokäyttöisillä työvälineillä kaikkien on mahdollista saada oma tarinansa kansien väliin. Kilpailun avulla löysimme monia uusia kykyjä, jotka toivottavasti saavat kipinän kirjailijanuralle, iloitsee BoD:n Saara Golombek.

Kirjoittaminen on monelle suomalaiselle rakas harrastus. Kun tekstinsä kerää kansien väliin, ne eivät jää pölyttymään pöytälaatikkoon.

BoD:n vuonna 2008 toteuttaman tutkimuksen mukaan joka kolmas suomalainen on kiinnostunut julkaisemaan oman kirjan, jonka aihepiiri keskittyy omiin mieltymyksiin, kokemuksiin, kiinnostuksen kohteisiin tai harrastuksiin. BoD:lla jokainen voi saada omalle kirjalleen 99 eurolla ISBN-tunnuksen, ja näin kirjan kirjakauppamyyntiin sekä kirjastojen tilattavaksi. Ohjemyyntihinnan ja sen myötä kirjailijapalkkionsa päättää kirjan tekijä itse.

Kirja on esillä ja sitä voi ostaa Helsingin kirjamessuilta BoD:n osastolta 6c75 31.10. asti. Messuilla saa myös lisätietoja mahdollisuuksista julkaista oma kirja BoD:n kautta.

Kirjastotarinoita – Parhaat tarinat Helsingin kaupunginkirjaston ja BoD:n kirjoituskilpailusta

ISBN 978-952-498-794-3, ovh 9,90 €, 140 sivua, pehmeäkantinen.

Lisätietoja BoD:sta:

BoD (Books on Demand) on digitaalisen kirjanjulkaisualan markkina- ja teknologiajohtaja Euroopassa. Nopeasti kasvavan keskisuuren yrityksen palvelimella on yli 200 000 toimitettavissa olevaa nimikettä. BoD tarjoaa ammattitaitoisia digitaalisia julkaisupalveluita kustantamoille, kirjailijoille ja muille sisällöntarjoajille. BoD-kirjoja, joiden toteutus sisältää välityksen kirjakauppoihin, voidaan myydä kaikissa suomalaisissa kirjakaupoissa sekä tärkeimmissä verkkokirjakaupoissa kuten Suomalainen.com, Bookplus.fi ja Adlibris.com. www.bod.fi.

Kuvat:

Yhteydenotot ja arvostelukappalepyynnöt:

Suomi: Miltton Oy, Senja Larsen, p. +358 50 55 11 377, senja.larsen@miltton.fi.