Maailman johtava alkuvaiheen startup-sijoittaja Antler laajentaa Suomeen

Antlerin uusi pohjoismainen rahasto sijoittaa 150 miljoonaa euroa lupaaviin pohjoismaisiin teknologiayhtiöihin. Suomen ensimmäinen uusien yritysideoiden löytämiseen ja kehittämiseen keskittyvä startupien residenssiohjelma käynnistyy Helsingissä helmikuussa 2024.

Kansainvälinen pääomasijoittaja Antler laajentaa toimintaansa Suomeen. Yhtiö kerää parhaillaan sijoittajilta rahaa uusimpaan pohjoismaiseen rahastoonsa, josta tullaan ensimmäistä kertaa sijoittamaan myös lupaaviin suomalaisiin startup-yrityksiin. Tavoitellusta 150 miljoonasta eurosta rahastoon on kerätty jo 50 miljoonaa euroa.

Poikkeuksellista Antlerissa on, että se ei pelkästään sijoita, vaan ennen kaikkea mahdollistaa uusien startup-yritysten syntymisen ja pyrkii monipuolistamaan kasvuyrittäjien joukkoa. Antlerin ainutlaatuiseen toimintamalliin kuuluu kaksi kertaa vuodessa järjestettävä 12 viikon residenssiohjelma, johon kuka tahansa voi hakea ja jossa osallistujat saavat mahdollisuuden rakentaa tiimejä, teknologioita ja yrityksiä Antlerin kansainvälisten verkostojen tukemina. Lopuksi Antler sijoittaa lupaavimpiin syntyneisiin yrityksiin.

Antler on järjestänyt residenssiohjelmia vuosien ajan ympäri maailmaa ja sijoittanut yli 850:een niistä syntyneeseen yritykseen.

Suomen ensimmäinen residenssiohjelma käynnistyy Helsingissä helmikuussa 2024 ja se järjestetään yhteistyössä Tukholman, Oslon ja Kööpenhaminan kanssa. Siihen voidaan valita jopa 50 osallistujaa Suomesta.

Antler on yksi maailman johtavista alkuvaiheen sijoittajista. Pelkästään Euroopassa yhtiö tekee jopa sata sijoitusta eri toimialoille vuosittain. Antlerin tavoitteena on tulla Suomessakin maan aktiivisimmaksi aikaisen vaiheen sijoittajaksi.

Vuonna 2017 Singaporessa perustettu Antler toimii 26 kaupungissa ympäri maailman, mutta sillä on pohjoismaiset juuret. Sen perustajista Magnus Grimeland tulee Norjasta ja pitkän kansainvälisen uran teknologia-alalla ja pääomasijoittajana tehnyt Jussi Salovaara Suomesta. Juuristaan johtuen Antler laajensi Singaporesta ensimmäisenä Pohjoismaihin. Yhtiö aloitti vuonna 2019 Ruotsista, josta se laajensi Norjaan ja vuonna 2021 Tanskaan. Nyt on vuorossa Suomi.

Suomessa Antlerin toiminnasta vastaavat vuosia rahoitusalalla työskennelleet ja itsekin sarjayrittäjinä toimineet Antti Törmänen sekä Jussi Kallasvuo. Törmänen ja Kallasvuo ovat muun muassa perustaneet Suomen ensimmäisen täysin digitaalisen varainhoitoalustan Evervestin. Vuonna 2018 Evervest myytiin Taalerille, josta se puolestaan päätyi yritysjärjestelyllä osaksi Aktia Varainhoitoa.

Antlerissa Törmänen ja Kallasvuo toimivat osana entisistä yrittäjistä ja kokeneista teknologiatoimijoista koostuvaa kansainvälistä tiimiä, jolla on laajat yhteydet suomalaiseen teknologiaekosysteemiin.

“Antlerin toimintatapaa on hiottu eri markkinoilla viisi vuotta. Tuomme yhtiön Suomeen nyt, kun se on saatu menestymään muualla. Suomi on Antlerille luonteva markkina laajentua. Täällä on kiinnostava startup-yhteisö ja pitkälle kehittynyt ekosysteemi”, sanoo Antlerin partneri Antti Törmänen.

Alkuvaiheen yritykset tarvitsevat pääomaa taloustilanteen heiketessä

Antler laajentuu Suomeen hetkellä, jolloin startup-ekosysteemi ja pääomasijoittaminen ovat kansainvälisesti murroksessa. Maailmanlaajuisen taloustilanteen heikkeneminen ja korkojen nousu ovat hillinneet pääomasijoittamisen viime vuosien buumia, ja pääomasijoittajat rahoittavat nyt entistä harvempia startupeja.

Muutos näkyy myös Suomessa.

Suomi oli yksi harvoista Euroopan maista, jossa teknologiainvestoinnit kasvoivat vuonna 2022. Suomalaiset startupit keräsivät viime vuonna yhteensä 1,8 miljardia euroa rahoitusta, mikä on kolmanneksen enemmän kuin vuonna 2021.

Samaan aikaan Suomessa syntyvien uusien startup-yritysten kokonaismäärä on kuitenkin laskenut ja kasvuyritykset näkevät rahoitusvaikeudet entistä selkeämmin kasvun esteenä.

Antler arvioikin ajan olevan juuri nyt tarpeellinen Antlerin kaltaiselle toimijalle ja otollinen uusien yritysten perustamiselle.

“Antler tulee omalta osaltaan kiihdyttämään teknologiainvestointien kasvua Suomessa. Ohjelmiemme myötä tänne syntyy uusi sukupolvi yrittäjiä, joilla on potentiaalia rakentaa suomalaisen teknologian tulevaisuutta. Suomessa on Antlerin mentävä aukko”, Antti Törmänen sanoo.

"Antlerin kokemus osoittaa, että kun vakiintuneiden teknologiayritysten tilanne on vaikea, uusia yrityksiä perustetaan selvästi enemmän. Antlerin ohjelmat auttavat nimenomaan alkuvaiheen yrityksiä käynnistämään toimintansa ja keräämään rahoitusta."

Helsingin toimistosta tulee Antlerin yhdestoista toimipaikka Euroopassa ja neljäs Pohjoismaissa. Antler on kasvanut nopeasti. Salkussa on yhteensä yli 850 yritystä, joista lähes 150 on pohjoismaisia teknologia-startupeja.

Antlerin perustaja ja toimitusjohtaja Magnus Grimeland sanoo, että Antler sijoittaa ennen kaikkea yrittäjiin, joilla on intohimoa startup-maailmaan.

“Haluamme tukea yrittäjiä maailman energisimmissä startup-ekosysteemeissä. Siksi olemmekin erittäin innoissamme Suomesta ja suomalaisen osaamisen ja lahjakkuuden hyödyntämisestä. Antilla ja Jussilla on omakohtaista kokemusta siitä, miten kasvuyritys luodaan, kasvatetaan ja myydään. Heidän osaamisestaan on merkittävää hyötyä suomalaisille startup-yrittäjille”, kertoo Grimeland.

Antti Törmänen

antti.tormanen@antler.co

Jack Davies

Director of PR & Marketing for Europe

jack.davies@antler.co

Lyhyesti Antlerista

Antler on maailman johtava kasvuyritysten alkuvaiheen sijoittaja, joka sijoittaa näkemyksellisiin yrittäjiin kaikkialla maailmassa. Antlerin toiminta perustuu ajatukselle, että lahjakkuutta on kaikkialla, mutta mahdollisuuksia ei ole. Antler keskittyy poistamaan yrittäjyyden esteitä, jotta yhä useampi voi perustaa kestäviä yrityksiä ratkaisemaan merkittäviä ongelmia, edistämään innovaatioita ja parantamaan ihmisten elämää. Antler tekee yhteistyötä alkuvaiheessa olevien yrittäjien kanssa ympäri maailmaa 26 kaupungissa kaikilla mantereilla esimerkiksi Austinissa, Berliinissä, Bangaloressa, Jakartassa, Lontoossa, New Yorkissa, Singaporessa, Tukholmassa ja Sydneyssä. Antler tukee yrittäjiä muun muassa tiimin muodostamisessa, liiketoimintamallin kehittämisessä, alkupääoman keräämisessä, globaalissa skaalauksessa sekä jatkorahoituksessa. Tähän mennessä Antler on auttanut perustamaan yli 850 kasvuyritystä useilla eri toimialoilla. Tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä yrityksiä on yli 6 000.