Maailman parhaat tutkijat kokoontuvat Hanasaaressa, jotta keskosvauvat saisivat parempaa hoitoa – ennenaikainen syntymä teemana Sigrid Jusélius Symposiumissa

Joka kymmenes lapsi syntyy keskosena, ja keskosuus on maailman yleisin imeväiskuolleisuuden syy. Keskosten hoito kehittyy, ja ennenaikaisen syntymän mekanismeja tunnetaan jo, mutta sen ehkäisystä tarvitaan lisää tietoa. Tänään käynnistyvässä Sigrid Jusélius Symposiumissa maailman johtavat keskosuuden tutkijat kokoontuvat Espoon Hanasaareen oppimaan toisiltaan lisää.

Ennenaikaista syntymää käsittelevä Sigrid Jusélius Symposium järjestetään 2.–5.6.2024 Hanasaaren kulttuurikeskuksessa Espoossa. Symposiumissa kokoontuu joukko huipputason tutkijoita eri puolilta maailmaa.

”Symposium tuo yhteen kolmenlaisia tutkijoita: Ensinnäkin mukana on heitä, jotka tuntevat keskosuuden syitä ja ehkäisykeinoja. Toisekseen paikalla on keskosten akuuttihoidon asiantuntijoita sekä tutkijoita, jotka ymmärtävät, miten keskosten perushoitoa voitaisiin parantaa siellä, missä on vähän resursseja. Kolmantena mukana on keskosten pitkäaikaista seurantaa tuntevia tutkijoita”, kertoo symposiumin järjestäjä, professori Eero Kajantie. Hän tutkii keskosina syntyneiden ihmisten elämänkaarta Oulun yliopistossa ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella (THL).

Kajantien mukaan mainitut tutkijaryhmät ovat toisistaan tietoisia, mutta eivät välttämättä käytä kaikkia yhteistyömahdollisuuksia hyväkseen. Symposium pyrkii lisäämään tutkijoiden yhteistyötä.

Ennenaikaista syntymää ei vielä osata ehkäistä

Suomessa noin joka 17. lapsi syntyy keskosena, maailmassa joka kymmenes. Eero Kajantien mukaan keskosten ennuste on parantunut paljon aikojen saatossa, mutta ennenaikainen syntymä on yhä maailman yleisin imeväiskuolleisuuden syy.

”Keskosvauvoja osataan hoitaa yhä paremmin, ja tehohoitoakin osataan antaa, kunhan resursseja on riittävästi. Myös ennenaikaisen syntymän mekanismeja tunnetaan jo melko hyvin, mutta sen ehkäisemisestä tarvitaan vielä paljon lisää tietoa. Symposiumissa kuulemme puheenvuoroja näistä aiheista neljältä eri mantereelta – myös kehittyvistä maista.”

Keskosuus vaikuttaa myös myöhemmin elämässä

Tutkimustulosten perusteella tiedetään, että keskosina syntyneillä on tiettyjä terveysriskejä ja -etuja. Ennenaikainen syntymä voi myöhemmin elämässä vaikuttaa yllättäviltäkin tuntuviin asioihin, kuten elämäntapoihin.

”Keskosina syntyneillä on esimerkiksi usein heikommat motoriset taidot kuin muilla. He harrastavat keskimääräistä vähemmän kuntoliikuntaa, mikä vaikuttaa terveyteen kielteisesti”, Kajantie kertoo. ”Toisaalta keskosina syntyneillä on vähemmän riskikäyttäytymistä kuten päihteiden käyttöä tai käytöshäiriöitä. Heillä on myös täysiaikaisina syntyneitä harvemmin allergioita.”

Sigrid Juséliuksen Säätiöltä rahoitusta symposiumille, jonka aihe on tieteellisesti ajankohtainen ja läpileikkaava

Sigrid Juséliuksen Säätiö rahoittaa joka toinen vuosi lääketieteellisen symposiumin. Symposium on järjestetty jo vuodesta 1990.

”Apurahan saa hakija, jolla on tieteellisesti ajankohtainen, läpileikkaavaksi ja tärkeäksi koettu aihe. Aiheesta on oltava myös olennaista kotimaista tutkimusta käynnissä. Hyvän otsikon lisäksi hakijalla on oltava hyvä suunnitelma symposiumin sisällöstä ja toteutuksesta”, kertoo Säätiön lääketieteellisen asiantuntijalautakunnan puheenjohtaja Juha Kere.

Tavoite on, että järjestäjät voivat kutsua paikalle maailman huippuja.

”Haluamme auttaa luomaan puitteet, joissa nuortenkin tutkijoiden olisi helppo lähestyä kansainvälisiä huippututkijoita matalalla kynnyksellä. Hyvässä tieteessä on sisäänrakennettua nuorempien tukeminen ja auttaminen eteenpäin. Näin tiedekin edistyy.”

Lisätiedot:

Professori Eero Kajantie
Symposiumin järjestäjä, Oulun yliopisto ja THL
eero.kajantie(at)thl.fi
029 524 8610

Riikka Luoma
Apurahakoordinaattori, Sigrid Juséliuksen Säätiö
riikka.luoma(at)sigridjuselius.fi
045 675 9884

Sigrid Juséliuksen Säätiö on Suomen suurin yksityinen lääketieteellisen tutkimuksen tukija, jonka ydintehtävä on ihmiskunnalle suurta tuhoa tuottavien tautien vastustaminen lääketieteellistä tutkimusta tukemalla.