Markkinaoikeus hylkäsi Matkahuollon valituksen Liikenneviraston lippu- ja maksujärjestelmän hankintamenettelystä

Markkinaoikeus on hylännyt Matkahuollon valituksen Liikenneviraston aloittamasta joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmän hankintamenettelystä. Markkinaoikeus lähti Matkahuollon aloitteesta selvittämään hankintaneuvottelumenettelyä sen jälkeen, kun Liikennevirasto sulki Matkahuollon pois menettelystä maaliskuussa 2013. Liikenneviraston aloittama neuvottelumenettely keskeytettiin vajaan kahden kuukauden ajaksi, jonka aikana markkinaoikeus selvitti Liikenneviraston menettelyä.

”Olemme tyytyväisiä siihen, että markkinaoikeus tutki nopeasti Liikenneviraston hankintamenettelyn. Lopputulos on kannaltamme kielteinen, joten haluamme nyt rauhassa tutustua markkinaoikeuden päätökseen ja mietimme mahdollisia jatkotoimenpiteitä”, kertoo toimitusjohtaja Jarmo Oksaharju.

Matkahuollolla on kaikki uuden joukkoliikennelain ja palvelusopimusasetuksen mukaiset edellytykset täyttävä palvelukokonaisuus jo valmiina, vaikka Matkahuolto ei päässytkään tässä vaiheessa mukaan Liikenneviraston hankintaneuvotteluihin. Matkahuollon palvelukokonaisuuteen sisältyvät niin lippu- ja maksujärjestelmät, yhteiskäyttöisyyden mahdollistavat matkakortit kuin valtakunnallinen myyntiverkosto ja asiakaspalvelu eri kanavissa. Yhtä lailla Liikenneviraston hankkeeseen sitoutuvat kunnat ja kaupungit kuin sen ulkopuolelle jättäytyvätkin tahot voivat valita koko Matkahuollon palvelukokonaisuuden tai vain haluamansa osat, esimerkiksi aikataulu- ja asiakaspalvelun.

”Pidämme tärkeänä kuntien omaehtoista mahdollisuutta valita alueelleen sopivin palveluntuottaja Matkahuollon, Liikenneviraston tai jonkin muun vaihtoehdon joukosta. Matkahuollolla on yli 20 vuoden kokemus sähköisistä matkakorteista ja seutu- sekä vuosilippujen toteuttamisesta kunnille ja kaupungeille. Matkahuollon järjestelmässä kustannukset ovat tarkasti tiedossa jo valmiiksi. Meillä on siten kaikki tarvittavat resurssit sekä vuosien kokemus laadukkaan kokonaispalvelun tarjoamiseksi kunnille kustannustehokkaasti”, painottaa Matkahuollon toimitusjohtaja Jarmo Oksaharju.

Jarmo Oksaharju, Oy Matkahuolto Ab, puh. 040 836 4229 tai sähköposti jarmo.oksaharju@matkahuolto.fi

Oy Matkahuolto Ab on suomalainen bussiliikenteen palvelu- ja markkinointiyritys, jonka pääliiketoiminta-alat ovat Matka- ja Pakettipalvelut. Matkapalvelut ylläpitää ja kehittää julkisen joukkoliikenteen matkustuspalveluja, muun muassa valtakunnallisia aikataulu- ja matkakorttijärjestelmiä. Pakettipalvelut ylläpitää ja kehittää bussiliikenteeseen perustuvaa paketinkuljetusjärjestelmää, jonka kautta paketteja voi lähettää ympäri Suomen sekä yhteistyökumppanuuksien ansiosta ympäri maailmaa. Matkahuollolla on 50 omaa toimipaikkaa. Yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa Matkahuollon palveluverkosto kattaa 2 000 palvelupistettä ympäri Suomen. Matkahuolto viettää tänä vuonna 80-vuotisjuhlavuotta.