Matkahuollon pakettivolyymit kasvoivat ennätyksellisesti

Matkahuollon pakettivolyymit kasvoivat ennätyksellisesti

Matkahuollon kuljettamien pakettien määrä kasvoi uuteen ennätykseen. Verkkokaupan paketteja Matkahuolto kuljetti joulukuussa 15 % enemmän edelliseen vuoteen verrattuna. Kaikkineen Matkahuollon pakettimäärä kasvoi 5 % vuoteen 2012 nähden kokonaismäärän ollen runsaat 10 miljoonaa pakettia.

Matkahuolto arvioi markkina-asemansa vahvistuneen viime vuoden aikana. Markkinaosuuden kasvua indikoivat sekä pakettien että yritys- ja kuluttaja-asiakkaiden määrän positiivinen kehitys koko toimialan kehitykseen verrattuna. Merkittävä osa kasvusta tuli kotimaisten verkkokauppojen kasvaneista pakettimääristä.

– Verkkokaupan suosio ja kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos näkyivät selvästi Matkahuollon toiminnassa. Osasimme varautua suuriin volyymeihin, minkä ansiosta joulukuussa selvästi kasvaneet pakettimäärätkin pystyttiin toimittamaan asiakaslupauksen mukaisesti perille ajallaan, kertoo Matkahuollon Pakettipalveluista vastaava liiketoimintapäällikkö Erkki Vehman.

Matkahuollon uudenvuodenennusteet

• Verkkokaupan kasvu jatkuu ja lisääntyy erilaisten sähköisten kauppapaikkojen lisääntymisen myötä. Verkkokaupan kasvu asettaa logistiikka-alalle yhä kovempia laatuvaatimuksia sekä kuljetusten että toimitustapojen suhteen. Asiakkaiden tarpeisiin räätälöidyistä palveluista tulee entistä tärkeämpi erottautumistekijä logistiikkayrityksille.
  • Myös kuluttajien välinen kaupankäynti tulee kasvamaan asiakkaita varten suunniteltujen helppojen lähetyspalvelujen ansiosta. Yritysten tulee vastata vertaiskaupan kasvaviin tarpeisiin tarjoamalla entistä helpompia tapoja lähetyspalveluiden käyttöön.
  • Verkkokaupan palautuksia koskevan lainsäädännön muuttuessa kesäkuussa 2014 Matkahuolto tuo markkinoille uuden, innovatiivisen palveluratkaisun.
  • Suomalaisten verkkokauppojen kasvu Venäjällä jatkuu voimakkaana vuonna 2014. Verkkokauppa tulee jatkamaan ennätysmäisen nopeaa kasvuaan idässä, ja Matkahuollon viime vuonna lanseeraamat uudet palvelukonseptit, kuten venäläisille asiakkaille suunnatut noutopistepalvelut kiinnostavat asiakkaita jatkossakin. Niin palveluihin kuin järjestelmiinkin liittyvä kehitystyö jatkuu voimakkaana ja tehdään nimenomaan asiakkaita kuunnellen.

Matkahuolto tuo kuluvana vuonna uusia palveluita niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaille mm näihin tarpeisiin. Keväällä Matkahuollossa otetaan käyttöön myös täysin uusi toiminnanohjausjärjestelmä, joka tulee mm parantamaan asiakkaiden käyttöliittymiä sekä nopeuttamaan ja tehostamaan toimintaa.

Verkosto laajenee 200 uudella palvelupisteellä, lisänä pakettiautomaatteja

Matkahuolto kehittää maan laajinta henkilökohtaisesti palvelevaa palveluverkostoaan voimakkaasti. Painopiste on jatkossakin henkilökohtaista palvelua tarjoavien toimipisteiden määrän lisäämisessä. Matkahuollon yhteistyökumppanin PostNord Logistics Oy:n teettämän tutkimuksen perusteella suurin osa asiakkaista haluaa noutaa pakettilähetykset kaikkina viikonpäivinä ja saada henkilökohtaista palvelua.

– Laajennamme verkostoa 2015 loppuun mennessä 200 uudella palvelupisteellä, joista neuvotellaan parhaillaan eri tahojen kanssa. Tavoitteena on tuoda palvelut paikkoihin, joissa asiakkaiden on helppoa ja nopeata asioida. Myös nykyisten verkostoon kuuluvien palvelupisteiden toiminnallisuus paranee merkittävästi, kun mm. palvelupisteinä toimivien Siwojen ja Valintatalojen kaluste- ja tilaratkaisuja uudistetaan. Täydennämme verkostoa tulevaisuudessa myös pakettiautomaateilla, kertoo Matkahuollon palveluverkostosta vastaava Heikki-Pekka Alakärppä.

Lisätiedot

Erkki Vehman, Liiketoimintapäällikkö Pakettipalvelut, Oy Matkahuolto Ab, puh. 0400 780 935 tai sähköposti erkki.vehman@matkahuolto.fi

Heikki-Pekka Alakärppä, Liiketoimintapäällikkö Palveluverkosto, Oy Matkahuolto Ab, puh. 040 527 5223 tai sähköposti heikki-pekka.alakarppa@matkahuolto.fi

Oy Matkahuolto Ab on suomalainen bussiliikenteen palvelu- ja markkinointiyritys, jonka pääliiketoiminta-alat ovat Matka- ja Pakettipalvelut. Matkapalvelut ylläpitää ja kehittää julkisen joukkoliikenteen matkustuspalveluja, muun muassa valtakunnallisia aikataulu- ja matkakorttijärjestelmiä. Pakettipalvelut ylläpitää ja kehittää bussiliikenteeseen perustuvaa paketinkuljetusjärjestelmää, jonka kautta paketteja voi lähettää ympäri Suomen sekä yhteistyökumppanuuksien ansiosta ympäri maailmaa. Matkahuollolla on 50 omaa toimipaikkaa. Yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa Matkahuollon palveluverkosto kattaa 2 000 palvelupistettä ympäri Suomen.