Matkahuolto lisää 200 pakettipistettä tänä vuonna, kasvua haetaan kaupunkikeskuksista

Suomen suurin yksityinen kuljetuspalveluyritys Matkahuolto pyrkii lisäämään pakettipisteidensä määrää jopa kahdellasadalla vuoden loppuun mennessä. Kasvua siivittää kotimaisen ja ulkomaisen kuluttajaverkkokaupan nousu, jonka Matkahuollossa arvioidaan jatkuvan vauhdikkaana myös kuluvana vuonna.

Kuluttajille ja yrityksille kuljetuspalveluja tarjoava Matkahuolto lisää pakettipisteidensä määrän nykyisestä

1 100 pakettipisteestä 1 300 pisteeseen vuoden loppuun mennessä. Kehittämisen myötä tavoitteena on tarjota asiakkaille jatkossakin maan tihein ja laajimmin aukioloajoin henkilökohtaisesti palveleva pakettipisteiden verkosto.

Matkahuolto on kasvattanut palveluverkostoaan huomattavasti viime vuosina. Vuonna 2007 alkanut yhteistyö Suomen Lähikauppa Oy:n kanssa nosti asiakkaiden käytössä olevien pakettipisteiden määrän noin 400 palvelupisteestä 1100 pisteeseen. Esimerkiksi Helsingissä pakettiasiakkaiden käytössä olevien Matkahuollon toimipaikkojen määrä on kasvanut kahdesta toimipaikasta kuuteenkymmeneen palvelupisteeseen.

”Olemme pystyneet tihentämään kaupunkialueiden verkostoa ja ulottamaan palvelumme pienemmillekin paikkakunnille tekemällä yhteistyötä sekä isojen toimijoiden kuten Suomen Lähikauppa Oy:n ja Osuuskauppa Arinan että pienempien yritysten, kuten huoltoasemayrittäjien kanssa. Tämän ansiosta voimme monin paikoin palvella asiakkaitamme joustavasti myös iltaisin ja viikonloppuisin. Matkahuollon verkostolla on jo nykyisellään Suomen laajimmat aukioloajat pakettipalveluille”, kertoo Matkahuollon liiketoimintapäällikkö Heikki-Pekka Alakärppä. ”Liiketoiminnan kehitystä on ohjannut palvelujen kattavuus sekä niiden tuominen asiakkaan lähelle”, Alakärppä jatkaa.

Toimitukset mahdollisimman lähelle, helposti noudettaviksi

Matkahuollon pakettipisteistä vilkkaimpia ovat Helsingin ja Espoon lähiöalueilla sijaitsevat lähikaupat. Asiakkaat voivat esimerkiksi monissa verkkokaupoissa valita itselleen mieluisimman noutopisteen, ja noin 30 prosenttia kuluttajista valitsee kuljetukselleen jonkun muun kuin kotiaan lähimpänä olevan pakettipisteen. Valintaan vaikuttaa muun muassa päivittäinen kulkureitti ja liikenneyhteyksien helppous.

Matkahuolto kasvattaa nyt verkostoa erityisesti kaupunkikeskuksista. Verkkokaupan kasvu on suurinta siellä, missä ihmisetkin ovat. ”Kasvu näkyy eniten kaupunkialueilla. Kuluttajat haluavat toimitukset mahdollisimman lähelle, mutta eivät useinkaan kotiin. Etuna on, että paketin voi noutaa läheltä itselleen parhaiten sopivana ajankohtana sen sijaan, että joutuisi odottamaan kotona määrättynä päivänä ja kellonaikana. Laajoin aukioloajoin palvelevat pakettipisteet tuovat joustoa arkeen”, kertoo Alakärppä.

Matkahuollolla on parhaillaan menossa myös pakettiautomaattiprojekti. Ensimmäiset Matkahuollon pakettiautomaatit ovat käytössä Helsingissä ja Kauniaisissa. Projektin etenemisestä päätetään myöhemmin. ”Automaatit ovat hyvä lisä verkostoon, mutta ne eivät palvele kaikkia monien rajoitteiden vuoksi. Matkahuollon kyydissä kulkevat mm. äitiyspakkaukset, joten on olennaista, että esimerkiksi pakettien kokoa ei rajoiteta”, Alakärppä sanoo. Asiakaspalvelun henkilökohtaisuus on Matkahuollolle tärkeää niin omissa toimipisteissä kuin yhteistyökumppaneiden tiloissa sijaitsevissa pakettipisteissä. ”Kehitämme palveluitamme jatkuvasti yhteistyökumppaneidemme kanssa. Järjestämme koulutuksia ja valvomme laatua keräämällä asiakaspalautetta sekä erilaisten tutkimusten avulla”, Alakärppä kertoo.

Verkkokaupan kasvu jatkuu

Matkahuolto arvioi, että verkkokaupan kasvu on tällä hetkellä noin 5-10 prosenttia vuodessa. Matkahuollon kyydissä kulkee erityisesti vaatteita ja elektroniikkaa. Myös kotimaiset toimijat ovat heräämässä verkkokauppabuumiin. ”Kotimaan verkkokauppa kasvoi viime vuonna 35 prosenttia. Suomessa verkkokauppaa tehdään perinteisen kivijalkakaupan tueksi. Kotimaisten asiakkaidemme joukosta löytyy kaikenlaista toimijaa – vaatteita, urheiluvälineitä, elektroniikkaa sekä terveys- ja luontaistuotteita”, Alakärppä kertoo.

Verkkokauppiaiden lisäksi Matkahuoltoa työllistävät myös Huuto.netin kaltaiset vertaiskauppasivustot. ”Kuluttajien välinen verkkokauppa kasvaa. Erilaiset kirpputorit kukoistavat haastavassa taloustilanteessa ja toisaalta kuluttajat tiedostavat enenevissä määrin kierrätyksen positiiviset ympäristövaikutukset. Käyttökelpoisille, mutta tarpeettomaksi jääneille tuotteille halutaan antaa uusi elämä sen sijaan, että ne heitettäisi pois. Kuluttajien toisilleen lähettämien pakettien määrä on kasvanut Matkahuollossa merkittävästi”, Alakärppä sanoo.

Heikki-Pekka Alakärppä, liiketoimintapäällikkö, Oy Matkahuolto Ab, puh. 040 527 5223, heikki-pekka.alakarppa@matkahuolto.fi

Oy Matkahuolto Ab on suomalainen bussiliikenteen palvelu- ja markkinointiyritys, jonka pääliiketoiminta-alat ovat Matka- ja Pakettipalvelut. Matkapalvelut ylläpitää ja kehittää julkisen joukkoliikenteen matkustuspalveluja, muun muassa valtakunnallisia aikataulu- ja matkakorttijärjestelmiä. Pakettipalvelut ylläpitää ja kehittää bussiliikenteeseen perustuvaa paketinkuljetusjärjestelmää, jonka kautta paketteja voi lähettää ympäri Suomen sekä yhteistyökumppanuuksien ansiosta ympäri maailmaa. Matkahuollolla on 50 omaa toimipaikkaa. Yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa Matkahuollon palveluverkosto kattaa 2 000 palvelupistettä ympäri Suomen. www.matkahuolto.fi