MATKAHUOLTO SIIRTYY PAPERITTOMAAN NETTILIPPUUN

Maanantaista 3. kesäkuuta alkaen bussimatkustaminen on entistäkin helpompaa, kun Matkahuollon internetsivuilta ostettuja Nettilippuja ei enää tarvitse tulostaa. Bussin kyytiin voi jatkossa nousta esittämällä henkilöllisyystodistuksen.

Matkahuolto siirtyy paperittomaan Nettilippuun kesäkuusta alkaen. Bussimatkustajien ei enää tarvitse tulostaa Matkahuollon internetsivuilta ostamiaan lippuja, vaan Nettilipun hankittuaan voivat siirtyä bussiin näyttämällä pelkän henkilöllisyystodistuksen. Kuljettaja tarkistaa matkustajan tiedot ja matkustusoikeuden matkustajaluettelosta.

Tulostuspakon poistuminen ei tuo muutoksia itse lipun ostamiseen, vaan asiointi Matkahuollon nettikaupassa sujuu kuten tähänkin asti. Ainoana erotuksena on, että ostoksesta muodostuu lipun sijasta yksityiskohtaiset matkustustiedot sisältävä kuitti. Kuittia ei tarvitse tulostaa, mutta se kannattaa lähettää omaan sähköpostiin omaa kirjanpitoa tai muuta mahdollista myöhempää selvitystä varten.

”Olemme valmistelleet uudistusta jo pidemmän aikaa ja se on saanut innostuneen vastaanoton niin matkustajilta kuin työntekijöiltämme. Kehitystyötä on tehty pitkälti asiakaspalautteen pohjalta, sillä haluamme ennen kaikkea pysyä mukana asiakkaidemme arjessa. On nykypäivää, että matkalipun voi ostaa helposti myös kännykällä tai tabletilla”, kertoo Matkahuollon henkilöliikennepäällikkö Jukka Ylitalo.

Henkilöllisyystodistus mukaan matkalle

Uudistuksen myötä on tärkeää muistaa, että kun erillistä matkalippua ei ole, matkustusoikeus todistetaan henkilöllisyystodistuksella. Henkilöllisyyden voi todistaa joko poliisin myöntämällä kuvallisella henkilökortilla, passilla tai ajokortilla.

Asiakaspalaute pohjana kehitystyölle

Matkahuolto vastaa muutoksella asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Pohjaa uudistukselle on haettu asiakaspalautteesta ja Matkahuollon internetsivuilla toteutetusta kyselystä. Kyselyssä havaittiin, että kolmasosalla asiakkaista ei ole tulostusmahdollisuutta. Samalla nämä asiakkaat kuitenkin haluaisivat ostaa lippunsa netistä.

Jo aiemmin keväällä Matkahuolto uudisti verkkolipunmyyntiään lisäämällä tarjoushintaisia lippuja, selkiyttämällä hintatietoja ja sujuvoittamalla ostoprosessia. ” Matkahuollon internetsivujen lippukaupasta löytyy nyt entistä enemmän tarjouslippuja, jo yli 40 yhteysvälille eri puolilla Suomea”, Ylitalo summaa.

Ensimmäiset paperittomat nettiliput voi ostaa toukokuun alussa ja ilman tulostettua lippua voi matkustaa ensimmäisen kerran 3. kesäkuuta.

Nettiliput voi ostaa osoitteesta http://matkahuolto.fi. Matkahuollon palveluihin voi tutustua myös Facebookissa ja Twitterissä sekä Matkahuollon Kahvila-blogissa.

Jukka Ylitalo, henkilöliikennepäällikkö, Oy Matkahuolto Ab, jukka.ylitalo@matkahuolto.fi, puh. 040 764 4386

Oy Matkahuolto Ab on suomalainen bussiliikenteen palvelu- ja markkinointiyritys, jonka pääliiketoiminta-alat ovat Matka- ja Pakettipalvelut. Matkapalvelut ylläpitää ja kehittää julkisen joukkoliikenteen matkustuspalveluja, muun muassa valtakunnallisia aikataulu- ja matkakorttijärjestelmiä. Pakettipalvelut ylläpitää ja kehittää bussiliikenteeseen perustuvaa paketinkuljetusjärjestelmää, jonka kautta paketteja voi lähettää ympäri Suomen sekä yhteistyökumppanuuksien ansiosta ympäri maailmaa. Matkahuollolla on 50 omaa toimipaikkaa. Yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa Matkahuollon palveluverkosto kattaa 2 000 palvelupistettä ympäri Suomen. Matkahuolto viettää tänä vuonna 80-vuotisjuhlavuotta.