Matkahuolto toimittaa joukkoliikennepalveluita Jyväskylään, Lahteen ja Savonlinnaan

Bussiliikenteen järjestämisessä tapahtuu heinäkuun 2014 alussa merkittäviä muutoksia. Uuden joukkoliikennelain myötä kaupunkien ja kuntien viranomaiset saavat selvästi enemmän roolia palveluiden järjestämisessä. Tätä uudistuvaa toimintaa varten viranomaiset tarvitsevat laadukkaita palveluita tuottavia yhteistyökumppaneita. Jyväskylä, Lahti ja Savonlinna ovat nyt tilanneet joukkoliikenteen tarvitsemia palveluita Matkahuollolta.

Jyväskylä, Lahti ja Savonlinna ovat ensimmäisinä valinneet Matkahuollon seutuliikenteen lippu- ja maksujärjestelmän toimittajaksi. Savonlinnassa Matkahuolto toteuttaa myös kaupunkiliikenteen palvelun. Matkustajille, bussia käyttäville kaupunkilaisille, tästä on paljon etua. Yhteistyösopimuksen ansiosta nykyiset Matkahuollon toimittamat edulliset seutu- ja kaupunkiliput, matkakortit sekä tutut myynti- ja palvelupisteet säilyvät entisellään.

Savonlinnaan Matkahuolto toimittaa edelleen myös kaikki aikataulu- ja pysäkkitiedot. Alueella matkustavia palvelevat Matkahuollon valtakunnallinen aikatauluhaku osoitteessa http://www.matkahuolto.fi. Matkahuollon ympäri vuorokauden henkilökohtaisesti palveleva neuvontanumero 0200 4000 vastaa aikataulutiedusteluihin kuten ennenkin.

- Olemme erittäin iloisia yhteistyöstä Jyväskylän, Lahden ja Savonlinnan kanssa. Pystyimme tarjoamaan kustannustehokkaan kokonaisuuden, joka varmistaa myös saumattoman yhteistyön alueen liikennöinnin hoitamaan valittujen bussiyritysten kanssa. Bussia käyttäville matkustajille ratkaisu takaa sujuvan ja selkeän palvelun, kertoo Matkahuollon liiketoimintapäällikkö Jukka Ylitalo.

Seutu- ja kaupunkilippujen sopimuksilla kiire

Nykyiset seutu- ja kaupunkilippujen sopimukset päättyvät kesäkuun 2014 lopussa. Viranomaisten 22 kaupungin alueelle kaavaillun joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmän tarkka valmistumisaika ei kuitenkaan vielä ole tiedossa, joten uuteen järjestelmään sitoutuneet kaupungit hankkivat toistaiseksi palvelut muilta palveluntarjoajilta.

Matkahuolto tarjoaa kaupungeille ja kunnille useita selkeitä joukkoliikenteen palveluvaihtoehtoja, joista kukin voi valita itselleen toimivimman ratkaisun. Kaikki vaihtoehdot täyttävät joukkoliikennelain ja Palvelusopimusasetuksen vaatimukset. Matkahuollon matkakortti soveltuu jo nyt valtakunnalliseen yhteiskäyttöisyyteen.

- Neuvottelut viiveajan palveluista ovat parhaillaan käynnissä useiden kaupunkien ja kuntien kanssa. ELY -keskusten ja kuntien väliset yhteistyösopimukset ovat kuitenkin monilla alueilla avoinna. ELY- keskuksilla on myös liikenteen kilpailutuksia vielä kesken, vaikka nykyiset sopimukset päättyvät jo kesäkuun lopussa. Tätä aikataulua silmällä pitäen palvelusopimusten teolla alkaa olla jo kiire, jotta Matkahuollossa ehdimme toteuttamaan kaikki asiakaslupauksemme mukaiset palvelut 1. heinäkuuta alkaen, Jukka Ylitalo jatkaa.

Jukka Ylitalo, liiketoimintapäällikkö, Oy Matkahuolto Ab, sähköposti jukka.ylitalo@matkahuolto.fi, puh. 040 764 4386

Oy Matkahuolto Ab on suomalainen bussiliikenteen palvelu- ja markkinointiyritys, jonka pääliiketoiminta-alat ovat Matka- ja Pakettipalvelut. Matkapalvelut ylläpitää ja kehittää julkisen joukkoliikenteen matkustuspalveluja, muun muassa valtakunnallisia aikataulu- ja matkakorttijärjestelmiä. Pakettipalvelut ylläpitää ja kehittää bussiliikenteeseen perustuvaa paketinkuljetusjärjestelmää, jonka kautta paketteja voi lähettää ympäri Suomen sekä yhteistyökumppanuuksien ansiosta ympäri maailmaa. Matkahuollolla on 50 omaa toimipaikkaa. Yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa Matkahuollon palveluverkosto kattaa 2 000 palvelupistettä ympäri Suomen.