Matkalla etelästä pohjoiseen Suomen soundtrack vaihtuu Neil Youngista Antti Tuiskuun

Jokaisella bändillä ja artistilla on oma vannoutunut fanijoukkonsa, mutta onko ihailijoissa eroja alueittain? Lippupalvelun asiakasdatan pohjalta selviää, mitä artistia tai bändiä suositaan milläkin alueella.

Eri paikkakunnilta kotoisin oleviin ihmisiin on tapana liittää tiettyjä ominaispiirteitä, mutta paikallisia eroja löytyy myös musiikkimaun suhteen. Katri-Helena saa tuntea olevansa poikkeuksellisen rakastettu Kouvolan seudulla, josta hänen keikoilleen riittää eniten tulijoita suhteutettuna valtakunnalliseen suosioon. Samuli Edelmannilla taas on erityisen voimakas kannattajakunta Lappeenrannassa.

On vaikea sanoa tarkkaa syytä, miksi jonkun artistin tai bändin keikat ovat suosittuja tietyllä alueella. Ei kuitenkaan liene yllätys, että esimerkiksi pohjoisen poika Antti Tuisku kiinnostaa Rovaniemellä. Alueilla saattaa myös olla pitkiä perinteitä tietyn musiikkityylin parissa, jotka näkyvät muun muassa eri alueiden vaihtelevina keikkatarjontoina, Lippupalvelun markkinointipäällikkö Sami Verno kertoo.

Joillakin alueilla asukkaat hakeutuvat suomalaisten esiintyjien sijaan kansainvälisten tähtien keikoille. Hämeenlinnassa viime kesänä keikkaillut AC/DC vie voiton kyseisen alueen lipputilastoissa, kun taas Oulun ja Seinäjoen seuduilla on ostettu innolla lippuja Scorpionsin keikalle. Helsinkiläisiä  on miellyttänyt erityisen paljon kaupungissa toissa kesänä esiintynyt Neil Young with Crazy Horse.

Yksittäisten artistien ja bändien edelle kiirivät usein myös eri festivaalit, esimerkiksi porilaisten keskuudessa Pori Jazz ja raaseporilaisia kesällä 2013 sykähdyttänyt Rock the Beach. Raskas joulumusiikki taas on mikkeliläisten mieleen, sillä Raskasta joulua -konsertti on Mikkelin suosituimpien keikkojen kärjessä.

Lista perustuu Ticketmaster Suomen lipunmyyntitietoihin vuodesta 2013 eteenpäin. Listaan on kerätty kultakin alueelta se esiintyjä tai tapahtuma, jonka keikat ovat kyseisellä paikkakunnalla suhteellisesti suositumpia kuin muualla maassa. Määrällisesti eniten useimmilla paikkakunnilla on ostettu lippuja Cheekin keikoille.

- Meillä on 70 vuoden kokemus lipunmyynnistä, ja tämä on vain pieni maistiainen siitä, miten hyvin tunnemme suomalaiset ja heidän tapahtumamakunsa. Olemmekin panostaneet erityisesti datan hyödyntämiseen tapahtumien lipunmyynnin suunnittelussa, joten jatkossa pystymme tarjoamaan suomalaisille entistä parempia tapahtumia, Verno kertoo.

Sami Verno, viestintä, 040 831 9497, sami.verno@lippupalvelu.fi

Lippupalvelu on alan tunnetuin Suomessa ja takana on jo yli 70 vuoden kokemus lipunvälitystoiminnasta. Lippupalvelun omistaa Ticketmaster, joka on osa maailman suurinta viihdeteollisuuden yritystä Live Nation Entertainment Inc:ia. Ticketmaster myy vuosittain noin 450 miljoonaa lippua teatteri-, kulttuuri-, viihde- ja urheilutapahtumiin yli 20 maassa. Tällä lukemalla Ticketmaster on maailman suurin toimija alalla, ja lisäksi Ticketmasterin verkkokauppa on maailman kymmenen suurimman verkkokaupan joukossa.