Matti ja Teppo julkaisevat rap-singlen yhdessä Key-O:n kanssa

45-vuotista artistitaivaltaan tänä vuonna juhlistavat Matti ja Teppo julkistavat nuoren uuden artistin, Key-O:n, kanssa singlen ”Ison ei tarvitse isotella”. Uudella singlellä kuullaan aivan uudenlaista materiaalia Matilta ja Tepolta.

Pitkän uran iskelmän parissa tehneet veljekset Matti ja Teppo juhlistavat tänä vuonna 45 vuottaan iskelmän parissa. Juhlavuoden kunniaksi Matti ja Teppo julkaisevat perinteisestä tuotannostaan poikkeavan ”Ison ei tarvitse isotella” -singlen yhdessä rap-artisti Key-O:n kanssa. Matille ja Tepolle on erittäin tärkeää tuottaa jatkuvasti uutta musiikkia, joka pitää fanit aktiivisina, mutta myös houkuttelee uusia sukupolvia sekä keikoille että levyjen kuuntelijoiksi. Yllättävä yhteistyö Key-O:n kanssa tavoittelee taas hieman uudenlaista kohdeyleisöä.

”Oli hienoa päästä työskentelemään uuden nuoren osaavan taiteilijan kanssa. Innostuimme heti ideasta ja oltiin erittäin vastaanottavaisia uudelle jutulle. Nyt kun 45-vuotisjuhlavuosikin, niin tämä antaa mukavasti uudenlaista näkökulmaa”, Matti kertoo.

Sukupolvia yhdistävä idea lähti liikkeelle, kun Key-O:n ja Matin ja Tepon tiet kohtasivat:

”Halusin lähteä levyttämään rap-sinkun, mutta tuoda sceneen jotain uutta. Siitä lähti idea yhdistää perinteistä Suomi-iskelmää rappiin. Ja ketkä edustaisivatkaan paremmin iskelmä-scenea kuin Matti ja Teppo? Oli aivan mahtavaa, että he innostuivat villistä ideasta ja olivat avoimia aloittamaan yhteistyön tuntemattoman artistin kanssa”, toteaa Key-O.

Kappaleen idea syntyi kahden maailman kohtaamisesta. Rap-kappaleissa korostuvat usein raha ja leveä elämäntyyli. Matti ja Teppo haluavat välittää viestiä, erityisesti nuoremmille kuuntelijoille, että menestyksen voi saavuttaa myös olemalla nöyrä ja luottamalla omaan tekemiseensä. Vakavin mielin ei kappaleen kanssa kuitenkaan olla liikkeellä − sekä Matille ja Tepolle että Key-O:lle on tärkeää säilyttää pieni pilke silmäkulmassa ja pitää hauskaa.

Matti ja Teppo – 45 vuotta iskelmää

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 45 vuotta Matin ja Tepon ensilevyn ”Jos olet onnellinen” ilmestymisestä. Varsinainen läpimurto tapahtui vuotta myöhemmin 1970, kun Matin ensimmäinen levytetty sävellys ”Kissankultaa” julkaistiin. Tästä alkoi vuosikymmenien hittiputki, jonka helmiin kuuluvat mm. ikivihreät klassikot ", Mä joka päivä töitä teen", "Kaiken takana on nainen", ja "Näin se kesäloma toimii".

urkulaisveljesten neljän vuosikymmenen mittainen ura on tuottanut puolitoista miljoonaa myytyä levyä, 31 kultalevyä, 8 platinalevyä ja 3 tuplaplatinaa. Palkintokaapista löytyy Iskelmä-Finlandia, kaksi Emmaa, Olavi Virta -stipendi, Vuoden tanssittaja -palkinto, Turun tähti -laatta, Vuoden vaikuttaja -palkinto ja suuri joukko muita tunnustuksia.

”Olemme erittäin kiitollisia, että olemme saaneet tehdä työtä, jota rakastamme kaikki nämä vuodet ja että yleisö on pysynyt kanssamme koko tämän ajan. Nyt on ollut hienoa tehdä yhteistyötä nuoren artistin kanssa, ja välittää vuosien aikana kertynyttä kokemusta eteenpäin. Samalla olemme myös itse oppineet jotain uutta, mikä on aivan mahtavaa näiden artistivuosien jälkeen”, iloitsee Matti.

Levy-yhtiö: MTR-Music Oy

Matti ja Teppo ft. Key-O ”Ison ei tarvitse isotella” -single on ladattavissa täältä: https://soundcloud.com/key-o-official/ison-ei-tarvitse-isotella

Musiikkivideo katsottavissa Youtubessa: https://www.youtube.com/watch?v=45u6_OQPACU

keyo@miltton.fi