Mauri Kunnaksen elämäntyö ja maailmat avautuvat poikkeuksellisessa näyttelyssä Espoon Näyttelykeskus WeeGeellä

Lokakuun 7. päivä avautuva moniaistillinen näyttelykokonaisuus tarjoaa aivan uutta koettavaa ja katsottavaa kaikenikäisille. Kunnaksen kirjoista tuttujen teemojen, kuten Kalevalan, joulupukin maan ja avaruuden ihmeiden lisäksi näyttelyssä voi ensimmäistä kertaa tutustua Kunnaksen omintakeiseen työskentelytapaan.

Lastenkirjailija ja sarjakuvataiteilija Mauri Kunnaksen teoksissa matkataan milloin kauas Suomen historiaan, milloin tyrskyäville merille, suureen avaruuteen tai lumiselle Korvatunturille. Kunnas on urallaan tehnyt myös sarjakuvia sekä poliittisia pilapiirroksia, ja erityisesti hän on tunnettu runsaista kuvistaan, joista löytyy jokaisella katselukerralla jokin uusi veikeä yksityiskohta.

Näyttelykeskus WeeGeen uudessa pysyvässä näyttelyssä Kunnaksen rikkaista maailmoista tulee totta ja käsinkosketeltavia – vierailijat pääsevät astumaan muun muassa kuun kraattereihin ja sisälle merirosvolaivaan. Kunnas-faneja ja taiteen syntyprosesseista kiinnostuneita ilahduttaa erityisesti syväsukellus Kunnaksen sielunmaisemaan sekä tekniikoihin ja metodeihin. Yllätyksenä vierailijoille saattaa tulla esimerkiksi Kunnaksen tapa työstää kirjan ensimmäisiä luonnoksia.

Mauri Kunnas: ”Näyttelyn saaminen WeeGeehen on kunnianosoitus”

Tänä vuonna 72 vuotta täyttäneen Kunnaksen mielestä juuri nyt oli sopiva hetki elämäntyönäyttelylle, sillä töitä on ehtinyt vuosien varrella kertyä jo merkittävästi.

”Koen itselleni kunnianosoitukseksi ja olen erityisen ilahtunut siitä, että näyttely on juuri Espoossa ja WeeGeessä. Espoolaisena näyttelyn saaminen juuri tänne on erityinen asia, sillä WeeGee on merkittävä näyttelykeskus ja tuo mukaan tiettyä glamouria. Mielestäni kuuluu myös sivistykseen nähdä WeeGeen kokonaisuus”, Kunnas jatkaa.

WeeGeen Mauri Kunnas -näyttely tarjoaa runsautta ja näkökulman kuvitustaiteeseen

Uudessa Mauri Kunnas -näyttelyssä on huomioitu niin lapset, aikuiset, kultivoituneet Kunnas-harrastajat kuin kulttuurin ystävät yleisestikin.

”Näyttely on ehdottomasti vetovoimatekijä, joka kiinnostaa myös kansainvälisiä vieraita. Lisäksi se täydentää erinomaisesti näyttelykeskuksen muuta, monipuolista tarjontaa. Haluamme palvella erilaisia kulttuurikävijöitä”, sanoo kulttuurijohtaja Susanna Tommila.

”Mauri Kunnaksen elämäntyönäyttely on merkittävä paitsi Näyttelykeskus WeeGeelle, koko Espoon kaupungille. On hienoa, että voimme nostaa esiin espoolaista, kansainvälisestikin meritoitunutta taiteilijaa.”

Taiteilija Kunnas itse toivoo, että eri-ikäisille ja -taustaisille kävijöille kokonaisuudesta jäisi mieleen erityisesti sen runsaus.

”Näyttelyyn voivat tulla äiti, isä tai isovanhemmat lastensa kanssa, ja kaikille riittää nähtävää vielä toiseksikin kerraksi.”

Kunnas-näyttely tarjoaa uusia elämyksiä jatkossakin

Näyttelyä on tarkoitus kehittää uusilla sisällöillä tulevien vuosien aikana, joka on myös taiteilija Kunnaksen toive.

”Toivon, että tämä näyttely eläisi pikkuisen koko ajan, sillä en usko, että vastaavia pysyviä näyttelyitä töistäni rakentuu muualle”, Kunnas sanoo.

Näyttelyn avautuessa Kunnaksella onkin päällimmäisenä yksi tunne:

”Aivan himskatin kivaa!” hän naurahtaa.

Järjestämme medialle keskiviikkona 5.10. kello 11.00–12.30 mahdollisuuden vierailla WeeGeessä ennen avajaisia sekä haastatella lyhyesti Mauri Kunnasta. Kunnas on paikalla kello 11.00–12.00. Ilmoittautumiset osoitteessa https://link.webropolsurveys.com/S/17D1761303B3B219.

Näyttelyn yhteistyökumppanit:

Kustannusosakeyhtiö Otava ja Pikkujätti