Mauri Kunnaksen elämäntyönäyttely avautuu perjantaina näyttelykeskus WeeGeessä

Mauri Kunnaksen uraa läpileikkaava näyttelykokonaisuus avautuu Espoon Näyttelykeskus WeeGeessä perjantaina 7. lokakuuta, ja avajaisviikonloppuna on tarjolla ohjelmaa erityisesti lapsiperheille. Medialla on mahdollisuus tutustua näyttelyyn etukäteen keskiviikkona 5.10.

Kunnas-näyttely on rakentunut lähes 300 neliömetriä kattavalle näyttelyalueelle, joten tilassa riittää paljon koettavaa ja nähtävää kaikenikäisille. Marraskuun alusta lähtien näyttelyyn voi tutustua myös ennakkoon varattavilla maksullisilla opastuksilla sekä omatoimisella ääniopastuksella.

Lastenkirjailija ja sarjakuvataiteilija Mauri Kunnaksen tarinoihin pohjautuva näyttely on osa Näyttelykeskuksen pysyvää tarjontaa. Näyttely avaa runsaan kuvallisen maailman lisäksi lastenkirjallisuuden suomalaisen kärkihahmon henkilöhistoriaa ja kirjojen syntyprosessia.

Avajaisviikonloppuna hemmotellaan lapsiyleisöä

Näyttelytilassa järjestetään avajaisviikonloppuna ohjelmaa erityisesti lapsille. Teatteri Hevosenkengän Huhuu, Herra Hakkarainen! -esitykset valtaavat tilan perjantaina, ja lauantaina lavalle kapuaa lastenmusiikkiyhtye Höpinätötterö.

Näyttelyn kumppanit Kustannusosakeyhtiö Otava sekä Lasten ja nuorten lääkäriasema Pikkujätti tuottavat myös ohjelmaa viikonlopulle. Otavan lukunurkkauksessa luetaan lauantaina Kunnaksen kirjoja suomeksi ja ruotsiksi sekä tavataan yllätysvieras. Pikkujätin oma lastenlääkäriasema päivystää sunnuntaina koiralääkäri Lillin valvonnassa.

Taiteilija Kunnaksen mielestä on mainiota, että näyttelyn yhteydessä muistetaan erityisesti lapsia.

”Se olisi hienoa, että lapset tottuisivat käymään tällaisissa paikoissa ja kasvaessaan kiinnostuisivat muistakin näyttelyistä”, Kunnas toteaa.

”Espoo on aina ollut lapsirikas ja lapsirakas kaupunki. Meillä panostetaan vahvasti oppimiseen ja sivistykseen, ja nämä ovat arvoja, jotka jaamme myös taiteilija Kunnaksen kanssa. Haluan lämpimästi kiittää Mauri Kunnasta hänen työstään, ja olen iloinen, että voimme nyt tarjota lapsille ja kaikenikäisille näin upean näyttelyn”, kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä sanoo.

”Uskon, että lasten lisäksi jokainen vanhempi ja isovanhempi, joka on lukenut Mauri Kunnaksen teoksia lapsilleen tai lastenlapsilleen, tulee pitämään näyttelystä”, Mäkelä jatkaa.

Järjestämme medialle keskiviikkona 5.10. kello 11.00–12.30 mahdollisuuden vierailla WeeGeessä ennen avajaisia sekä haastatella lyhyesti Mauri Kunnasta. Kunnas on paikalla kello 11.00–12.00. Ilmoittautumiset osoitteessa https://link.webropolsurveys.com/S/17D1761303B3B219.

Piia Lääveri

Tuotantopäällikkö, Näyttelykeskus WeeGee