Miltton-analyysi: Sipilän ja Soinin näkemykset erottuvat selvästi Keskustan ja Perussuomalaisten eduskuntaryhmien valtavirrasta

Kahden suurimman vaalivoittajapuolueen puheenjohtajan poliittiset asenteet poikkeavat selvästi heidän puolueidensa eduskuntaryhmien vallitsevista asenteista. Tämä käy ilmi Red Note -tutkimusyrityksen Milttonille tekemästä vastavalittujen kansanedustajien vaalikonevastausten tilastollisesta faktorianalyysista.

Red Noten Milttonille tekemä faktorianalyysi paljastaa neljä ulottuvuutta, jotka vahvimmin erottavat vastavalittujen kansanedustajien näkemykset toisistaan:

• Taloudellinen oikeisto - Taloudellinen vasemmisto - (esim. työlainsäädäntö, sote-palvelut, tulovero)
  • Kansallinen etu - Maailmanparantaminen - (esim. kilpailukyky vs. ilmastonmuutoksen hillitseminen, suhtautuminen perustuloon)
  • Globaali - Lokaali - (esim. suhtautuminen EU:hun, Natoon, kuntien määräysvaltaan)
  • Liberaali - Autoritäärinen - (esim. suhtautuminen tasa-arvoiseen avioliittolakiin, verkkovalvontaan, alkoholipolitiikkaan)

Juha Sipilän ja Timo Soinin näkemykset poikkeavat useilla ulottuvuuksilla selvästi heidän johtamiensa puolueiden eduskuntaryhmistä. Sipilä on esimerkiksi näkemyksiltään vahvasti lähempänä Maailmanparantamis-laitaa kuin keskustalaiset keskimäärin, ja Soini taas huomattavasti lähempänä Globaali-laitaa kuin perussuomalaiset yleensä.

Juha Sipilä on selvästi talousnäkemyksiltään enemmän oikealla kuin oikeisto-vasemmisto -akselin keskivaiheille sijoittuva Keskustan eduskuntaryhmä keskimäärin. Timo Soini on puolestaan selvästi enemmän taloudellisesti vasemmalla kuin perussuomalaisten eduskuntaryhmä kokonaisuutena. Tätä eroa synnyttävät muun muassa näkemykset työlainsäädännöstä, terveys- ja sosiaalipalvelujen yksityistämisestä, ansiosidonnaisen työttömyysturvan kestosta sekä tuloveron alennuksista.

”Tämän hetken poliittisen todellisuuden ja uuden eduskunnan ymmärtäminen edellyttää moniulotteista lähestymistapaa, johon nelikentätkään eivät riitä. On nähtävä tarkasti myös henkilökohtainen taso ja sen synnyttämät jännitteet ja mahdollisuudet”, tiivistää Ville Kopra, Miltton Networksin johtava asiantuntija.

Ville Kopra, johtava asiantuntija, Miltton Networks, 040 826 1358, ville.kopra@milttonnetworks.fi
Erik Bäckman, strategiajohtaja, Miltton, 040 562 8124, erik.backman@miltton.fi

Miltton Group on Suomen suurin viestintätoimistoryhmä, jonka tytäryhtiöitä ovat Miltton, Miltton Singapore, Miltton Networks ja Miltton Creative. Ryhmän palveluksessa on yli 100 henkilöä, ja sen myyntikate oli vuonna 2014 yli 10 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuodesta 28 %. Miltton Group on itsenäisessä kotimaisessa omistuksessa.