Miltton tutki puolueet somessa: kokoomus tavoittavin, SDP puhuttaa eniten

Viestintätoimisto Miltton seurasi kolmen kuukauden ajan suurimpien puolueiden näkyvyyttä sosiaalisen median avoimilla alustoilla Radian6-analyysityökalulla. Nopeasti kasvavassa Twitterissä puolueiden tavoittavuudessa on suuria eroja: kokoomus voi Twitterin kautta tavoittaa 24 miljoonaa käyttäjää eli lähes viisikymmentä kertaa suuremman joukon kuin keskusta. Kun tarkastellaan puolueita koskevien puheenvuorojen ja kommenttien määrää, SDP on ylivoimaisesti puhuttavin puolue; kolmen kuukauden aikana SDP mainittiin lähes 50 000 foorumipuheenvuorossa.

Somen valta kasvussa

Valtaosa aktiivi-ikäisistä suomalaisista on sosiaalisessa mediassa. Sekä Facebookilla ja Suomi24:llä on pari miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää, ja jo vuosi sitten suomalaisten Twitter-käyttäjien määrä ylitti puoli miljoonaa. Somen vaikutus ihmisten päätöksentekoon on todennettu kuluttajakäyttäytymisessä ja se vaikuttaa myös äänestämiseen. Vuoden 2011 vaalien alla kuitenkin vain yksi kymmenestä äänestäjästä seurasi vaalikeskustelua aktiivisesti somesta. Paljonko somen merkitys ehtii kasvaa neljässä vuodessa?

Isot ja pienet Twitterissä

Puolueiden vaikutusmahdollisuudet somessa riippuvat siitä, miten ison joukon suomalaisia puolueita koskeva keskustelu tavoittaa. Tässä puolueet eroavat toisistaan huimasti. Twitter on sosiaalinen media, jossa tavoittavuutta on helppo mitata ja siellä kokoomuksen potentiaalinen tavoittavuus on huimasti suurempi kuin muiden puolueiden. Kokoomusta koskevat twiitit tavoittavat neljä kertaa suuremman joukon kuin demareita ja vihreitä koskevat. Keskustan tavoittavuus jää noin viideskymmenesosaan kokoomuksesta. Yksittäiset näkyvät twiittaajat, kuten Alexander Stubb, voivat lisätä puolueen tavoittavuutta merkittävästi. Stubbia seuraa Twitterissä niin moni ihminen Suomen ulkopuolella, että kokoomuksen potentiaalinen tavoittavuus nousee paljon Suomen väkilukua suuremmaksi.

Radian6-seuranta, 90 päivää huhti–kesäkuu 2014

Paljonko puhutaan ja paljonko tavoitetaan?

Tavoittavuuden lisäksi Miltton mittasi mainintojen määrää avoimilla some-foorumeilla, eli kuinka runsasta eri puolueita koskeva keskustelu on. Tällä mittarilla puhutuin puolue on demarit, selvällä kaulalla muihin. Kokoomus ja perussuomalaiset keräävät some-keskusteluissa seuraavaksi eniten mainintoja. Keskusta on tälläkin mittarilla hännänhuippuna. Mittauksesta on syytä huomata, että se ei kerää tietoja yksityisiltä foorumeilta (kuten ihmisten omilta Facebook-sivuilta).

Radian6-seuranta, 90 päivää huhti–kesäkuu 2014

Some-mittareissa ja niiden tulkinnoissa politiikan suhteen on vielä paljon kehittämisen varaa. Tämä ensimmäinen pintaraapaisu herättää kuitenkin jo yhden kysymyksen puolueille: onko tärkeämpää puoluetta koskevaan aktiivisen keskustelun määrä vai se, miten suuren joukon ihmisiä tämä keskustelu tavoittaa?

Heli Suominen, johtava asiantuntija, Miltton
, heli.suominen@miltton.fi

Erik Bäckman, strategiajohtaja, Miltton
+358 40 562 8124,
erik.backman@miltton.fi

Miltton Group on Suomen suurin viestintätoimistoryhmä, jonka tytäryhtiöitä ovat Miltton, Miltton Singapore, ja Miltton Networks ja Miltton Creative.  Ryhmän palveluksessa on yli 90 henkilöä, ja sen myyntikate oli vuonna 2013 noin 8 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuodesta noin 30 %. Miltton Groupin omistaa Helsingin pörssissä listattu sijoitusyhtiö Norvestia Oyj, toimitusjohtaja Mathias Järnström sekä kolme työntekijäosakasta.