Moni suomalainen haluaa ostaa koti- ja puutarhatuotteita verkossa – Erityisesti suomalaisten miesten ostokäyttäytyminen tulee muuttumaan tulevaisuudessa

Koti- ja puutarhatuotteiden verkkoshoppailu kiinnostaa yhä useampaa suomalaista, vaikka suurin osa ostoksista tehdään vielä kivijalassa. Erityisesti naiset ja nuoret sukupolvet tekevät ostoksia verkossa. Klarnan tekemä tutkimus kuitenkin povaa muutosta suomalaisten miesten ostokäyttäytymiseen.

Klarnan tekemän tutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttajat sanovat tekevänsä suurimman osan koti- ja puutarhatuotekategorian ostoksistaan ​​tällä hetkellä kivijalassa, mutta haluaisivat tehdä ostoksia enemmän verkossa. Vaikka verkko-ostokset ovat suosittuja erityisesti naisten ja nuoremman sukupolven (18–45-vuotiaiden) parissa, nopeimmin kasvava asiakasryhmä koti- ja puutarhatuotekategoriassa ovat yli 66-vuotiaat.

”Verrattuna muihin tutkimuksessa mukana olleisiin maihin suomalaiset valitsivat useimmin fyysiset kaupat verkkokauppojen sijaan ostaessaan koti ja puutarha -kategorian tuotteita. Mielenkiintoista kuitenkin on, että koti ja puutarhatuotteet erottuvat Klarnan tutkimuksessa kategoriana, jossa ero nykyisten kulutustottumusten ja mieltymysten välillä oli suurin: verkkokaupan suosio kategoriassa on suurempaa kuin mitä myyntiluvut osoittavat. Suomalaisten halu siirtyä ostamaan koti- ja puutarhatuotteita verkossa on ilmeistä", kertoo Klarna Finlandin markkinointijohtaja Jannica Nyman.

Vaikka verkko-ostaminen on erityisen suosittua naisten keskuudessa, on tilanne kenties muuttumassa tulevina vuosina: suomalaisilla miehillä ero heidän nykyisen ostokäyttäytymisensä ja mieltymystensä välillä oli erityisen suuri. Klarnan tutkimusdatan perusteella voidaan olettaa, että miesten kiinnostus hankkia koti- ja puutarha kategorian tuotteita verkkokauppaa kohtaan tulee lähitulevaisuudessa näkymään naisia suurempana verkko-ostosten kasvuna tässä kategoriassa. Tulokset osoittavat myös, että koti ja puutarha -kategorian verkkokauppa tullee kokonaisuutena kasvamaan tulevaisuudessa.

Kohokohtia koti- ja puutarhatuotekategorian datasta:

• Klarnan datan perusteella nopeimmin kasvava asiakasryhmä koti- ja puutarhatuotteiden kategoriassa on yli 66-vuotiaat. He ovat kasvattaneet osuuttaan kaikista verkossa tehdyistä ostoista jopa 31 % viimeisen vuoden aikana.
  • Suomalaisille suosituin aika ostaa koti- ja puutarhatuotteita on klo 18.00. Muihin verkkokaupan tuotekategorioihin verrattuna koti- ja puutarhatuotteiden ostot jakautuvat päivän aikana tasaisemmin.
  • Suosituin päivä tehdä ostoksia tässä luokassa on sunnuntai.
  • Aktiivisimmat verkkokaupan käyttäjät koti- ja puutarhatuotteiden kategoriassa löytyvät Uudeltamaalta, jossa ostettiin 27 prosenttia enemmän koti- ja puutarhatuotteita kuin Suomessa keskimäärin.
  • Tämän luokan passiivisimmat verkkokaupan ostajat löytyvät Ahvenanmaalta, josta ostettiin 87 % vähemmän koti- ja puutarhatuotteita kuin Suomessa keskimäärin.

Klarna’s shopping index.

Data: 2021, huhtikuu

County

Indeksi - ostoksia / asukas (Kansallinen keskiarvo=100)