Monitoimikorvettien rakentamiseen tarkoitettu monitoimihalli vihittiin käyttöön RMC:n telakalla

A picture containing sky, outdoor, several, shoreDescription automatically generated

Rauman telakalla vihittiin tänään uusi monitoimihalli käyttöön. Rauma Marine Constructions (RMC) rakentaa Laivue 2020 -hankkeessa neljä monitoimikorvettia Merivoimille. Alukset rakennetaan turvallisuussyistä sisätiloissa, viranomaisalusten rakentamiseen optimoidussa monitoimihallissa.

Hallin rakennustyöt ovat edenneet aikataulun mukaisesti. Hallin rakentaminen aloitettiin vuoden 2021 marraskuussa. Seuraavana vuonna peruskivi muurattiin helmikuussa, hallin harjannostajaisia juhlittiin syyskuussa ja tuotanto-osa otettiin käyttöön joulukuussa.

Hallin rakennutti Rauman kaupungin ja RMC:n yhdessä omistama kiinteistöyhtiö. RMC on hallin pitkäaikainen vuokralainen. Rakennusprojektin pääurakoitsija on SRV.

Monitoimihalli on 186 metriä pitkä, 44 metriä leveä ja 32 metriä korkea. Kokonaistilavuudeltaan yli 226 000 kuution hallista tulee yksi Rauman suurimmista teollisuusrakennuksista. Hallin kokonaiskustannus on noin 26 miljoonaa euroa.

“Laivue 2020 -projekti on sekä RMC:n, raumalaisen meriteollisuuden että koko Suomen kannalta hyvin tärkeä. On hienoa, että pääsemme rakentamaan näitä edistyksellisiä laivoja hyvissä olosuhteissa niitä varten tehdyssä monitoimihallissa. Olemme jo nyt voineet hyödyntää hallia tasmanialaisen TT-linen autolauttaprojektin teräslohkojen valmistuksessa. Loppuvuodesta halli kuitenkin vapautetaan kokonaisuudessaan Laivue-hankkeen käyttöön, kun monitoimikorvettien tuotanto alkaa”, kertoo RMC:n varatoimitusjohtaja Mika Laurilehto.

“Rauman kaupunki on osoittanut omalla vahvalla panostuksellaan sitoutumisensa Rauma Seaside Industry Parkin toimintaedellytysten kehittämiseen. Nyt valmistuva monitoimihalli mahdollistaa Merivoimien Laivue 2020 -alusten rakentamisen ajanmukaisissa ja turvallisissa tiloissa. Muuttuneessa turvallisuus- ja yhteistyöympäristössä kilpailukykyinen telakka-alue takaa entistä paremmin mahdollisuuden rakentaa erilaisia aluksia Puolustusvoimille ja muille viranomaisille. Haluan kiittää Rauman kaupungin puolesta kaikkia monitoimihallihankkeen osallisia erinomaisesta toteutuksesta ja mallikkaasta yhteistyöstä”, kertoo Rauman kaupunginjohtaja Esko Poikela.

“Olemme erittäin kiitollisia Rauman kaupungin panostukseen telakka-alueen kehittämiseen. Halli takaa töitä Raumalle ja telakalle pitkälle tulevaisuuteen. Laivue 2020 -hankkeen alusten työllistävä vaikutus on 3 600 henkilötyövuoden verran erilaisissa tehtävissä toimivia laivanrakennuksen ammattilaisia. Hankkeen jälkeenkin halli mahdollistaa erilaisten viranomaisalusten, kuten esimerkiksi jäänmurtajien ja muiden merkittävien alusten rakentamisen Raumalla”, Laurilehto jatkaa.

Monitoimikorvettien rakentaminen alkaa loppuvuonna 2023

Monitoimikorvettien rakentaminen alkaa vielä tämän vuoden lopussa.

Tällä hetkellä korvettien perussuunnittelu on lähes valmis ja valmistussuunnittelu on käynnistynyt kone- ja runkosuunnittelusta. Muiden osa-alueiden osalta valmistussuunnittelu käynnistyy vielä maaliskuun aikana. Alusten kaikki päälaitteet on hankittu.

Hallin lisäksi RMC on tehnyt merkittäviä investointeja Laivue 2020 -hanketta varten esimerkiksi terästuotantoon. Suunnitteilla on myös uusi laiturialue-investointi liittyen Laivue-hankkeen tarpeisiin.

RMC:n tilauskirja on 1,2 miljardia ja se ulottuu vuoteen 2028 asti. Tilauskirjassa on neljän monitoimikorvetin lisäksi sisaralukset TT-linelle. Tämän tilauskannan onnistuneen toteuttamisen takaamiseksi yhtiössä on aloitettu strateginen muutosohjelma kannattavuuden parantamiseksi ja kapasiteetin kasvattamiseksi. Ohjelman tavoitteena on kirkastaa nykyinen verkostomainen toimintastrategia toimivammaksi.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Hanna-Kaisa Koskinen
Viestintäpäällikkö
hanna-kaisa.koskinen@rmcfinland.f

Rauma Marine Constructions (RMC) on yksi Euroopan johtavista laivanrakennusyhtiöistä. Kesällä 2014 perustettu raumalainen yhtiö on kokonaan suomalaisessa omistuksessa. RMC on erikoistunut matkustaja-autolauttojen, jäänmurtajien ja puolustusvoimien alusten rakentamiseen ja huoltoon. Lisätietoja osoitteesta www.rmcfinland.fi