Mullistus suomalaisessa terveydenhuollossa: lääkärikäynnin hinta puolittuu

Etälääkäripalvelut valtaavat entistä vahvempaa jalansijaa suomalaisessa terveydenhuollossa. Kela on päättänyt ottaa etälääkäripalvelut sairaanhoitovakuutuksensa piiriin 1. maaliskuuta alkaen, minkä johdosta lääkäriin pääsee jatkossa valtakunnan laajuisesti jo 9,90 eurolla.

Etälääkäripalvelut ovat haastaneet muita toimintamalleja nopeudellaan ja helppoudellaan. Uusi Kelan linjaus mahdollistaa sen, että etälääkäripalvelut tekevät nyt myös ison harppauksen kohti entistä edullisempaa lääkäriasiointia.

”Etälääkäripalveluiden hyväksyminen osaksi Kelan sairaanhoitovakuutusta tarkoittaa sitä, että MeeDoc ja varmasti monet muutkin terveydenhoitopalveluja tarjoavat yritykset tekevät vahvoja linjauksia entistä edullisempien lääkärikäyntien mahdollistamiseksi”, MeeDocin toimitusjohtaja Mikko Kiiskilä kertoo.

MeeDoc tarjoaa jatkossa 9,90 euron hintaisia lääkärikäyntejä. Summa on asiakkaan maksama hinta Kelan omavastuuosuuden jälkeen.

”Tämä tulee ravistelemaan suomalaista terveydenhuollon kenttää”, Kiiskilä jatkaa.

Etälääkäripalvelujen Suomen-markkinassa on paljon kasvunvaraa

MeeDocin arvion mukaan etälääkäripalveluja käyttää Suomessa vain alle 1 % aikuisväestöstä. Kuitenkin yli 40 % suomalaisista on sitä mieltä, että he olisivat valmiita käyttämään etälääkäripalvelua*.

MeeDoc uskookin, että erilaiset etälääkäripalvelut yleistyvät pian myös Suomessa.

”Haluamme, että lääkärillä asiointi olisi mahdollisimman monelle aina helppoa, nopeaa ja edullista. Kelan päätöksen ansiosta tavoitteemme vaivattomasta lääkärikäynnistä on entistä todennäköisempää saavuttaa jo aiemmin kuin osasimme odottaa”, toteaa Meedocin lääketieteellinen johtaja Wille Komulainen.

Muutos MeeDocin asiakkaille pähkinänkuoressa:

• Koska Kela tukee nyt myös etälääkärikäyntejä, MeeDoc pystyy tekemään asioinnista entistä edullisempaa asiakkaille.
    • Lääkärikäynnin hinta asiakkaalle on 9,90 euroa Kelan omavastuuosuuden jälkeen.

Liite: Lääkärikäynnin hinta suomalaisissa terveyskeskuksissa  alueittain 2016.

* MeeDocin tutkimus: Jopa 40 prosenttia suomalaisista olisi valmis siihen, että lääkäri diagnosoi heidät etänä

***Kelan tiedote ”Etäpalveluiden korvaaminen sairaanhoitovakuutuksesta 1.3.2016 alkaen”

Minna Niemelä, MeeDoc
minna.niemela@meedoc.com
Puh: +491727416620

Mediatiedustelut:

Felix Hartwigsen, Miltton
felix.hartwigsen@miltton.fi
Puh: 050 305513

MeeDoc on suomalainen telelääketieteen alan startup-yritys, jonka viestintäratkaisu pystyy vähentämään perusterveydenhuollon kustannuksia jopa 50 %. Yritys perustettiin lääkäreiden, palvelusuunnittelijoiden ja ohjelmistokehittäjien toimesta vuonna 2012. MeeDocin toimipisteet ovat Helsingissä, Berliinissä ja New Yorkissa. MeeDoc tarjoaa potilaille terveydenhuollon konsultaatiota ja reseptejä CE-sertifioidun ja FDA-yhteensopivien säännösten mukaisen verkkoalustansa kautta. Palvelu on saatavilla iOS- ja Android-alustoilla sekä selaimella.