Naantali 24h keräsi yhteen 160 yhteiskunnallista vaikuttajaa

Toista kertaa järjestetty yhteiskunnan uudistamisen foorumi Naantali 24h keräsi 12.–13.6. Naantaliin 160 vaikuttajaa taloudesta politiikkaan ja teknologiasta akateemiseen kenttään. Tapahtuman tavoitteena oli määritellä Euroopan ja Suomen suuret kysymykset yhdessä uusiksi ja rakentaa avointa vuoropuhelua. Tapahtuman järjestivät tänä vuonna Akava, Fortum, Konecranes, Miltton, Naantalin kaupunki, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ja SATO.

Yhteiskunnan uudistamisen foorumi Naantali 24h:n osallistujat pureutuivat Euroopan ja Suomen tulevaisuuden kiperiin kysymyksiin. ©Maria Kiraly Photography

Kansallisen ja kansainvälisen tulevaisuuden yhdessä rakentamiseen liittyviä kysymyksiä lähestyttiin eri näkökulmista jo tapahtuman avanneissa alustuspuheenvuoroissa. Tilaisuuden avasi pääministeri Antti Rinteen Naantaliin kokoontuneelle joukolle lähettämä videotervehdys, jonka jälkeen kuultiin Pulitzer-palkitun kirjailija-toimittaja Anne Applebaumin alustus EU:n tulevaisuudesta. Viimeisenä puhui arkkipiispa Tapio Luoma, joka korosti puheenvuorossaan inhimillisyyden merkitystä politiikassa ja nykymaailmassa.

Avajaistilaisuuden jälkeen osallistujat jakautuivat kahteentoista työpajaan pohtimaan Euroopan ja Suomen suuria kysymyksiä yllättävissä kokoonpanoissa. Tapahtuman pääteeman eli luottamuksen rakentamisen ja avoimen dialogin hengessä kaikkien Naantali 24h -festivaaliin osallistuvien nimet julkaistiin etukäteen ja löytyvät täältä.

Työpajoissa keskusteltiin luottamuksesta, osaamisesta ja koulutuksen tulevaisuudesta, ilmastopolitiikasta ja kestävästä kehityksestä, hyvän elämänlaadun mittareista ja sitä tukevista rakenteista, kaupungistumisesta, tasa-arvosta, teknologiasta, työstä ja työllisyyden tulevaisuudesta, kilpailukyvystä, demokratian tulevaisuudesta ja Suomen roolista maailmassa.

Intensiivisen työpajatyöskentelyn tuloksena osallistujat muotoilivat ajatuksensa julistepohjalle, jotka esiteltiin seuraavana aamuna muille ryhmille yhteisessä aamutilaisuudessa ja kolmessa pienoispaneelissa.

Kaikkien työpajojen kokoavat julisteet ja kuvia tapahtumasta löytyy Naantali 24h -kotisivuilta osoitteesta https://www.naantali24h.fi.

Lisätiedot:

Ona Aula