Näin löydät halvimman lennon: varaa 53 päivää ennen matkaa ja lennä tiistaina

Matkailusta innostuneet suomalaiset voivat säästää rahaa varaamalla matkansa vähintään 53 päivää etukäteen. Halvimmaksi päiväksi lentää puolestaan osoittautui tiistai, selviää matkahakukone momondo.fin analyysistä, jota varten tutkittiin 7,5 miljardia lentohintaa.

Lomamatkaa suunniteltaessa kannattaa olla ajoissa liikkeellä, sillä varaamalla matkasi 53 päivää etukäteen voit säästää huomattavasti lentojen hinnassa – keskimäärin jopa 29 prosenttia. Kalleimmillaan lentoliput ovat puolestaan matkustuspäivänä varattaessa. Tiedot selviävät matkahakukone momondo.fin uudesta analyysistä, jossa vertailtiin 7,5 miljardia lentohintaa maailmanlaajuisesti sadalle suosituimmalle reitille. Seitsemässä näistä reiteistä on lähtömaana Suomi.

VÄLTÄ VIIKONLOPUN LENTOJA

Lentojen hintaan vaikuttaa varaamisajankohdan lisäksi myös se, minä viikonpäivänä ja mihin kellonaikaan lento lähtee. Halvinta on lentää tiistaisin ja illalla kello kuuden ja puolenyön välillä, kun taas keskimäärin kalleimmat liput saat varaamalla lennon lauantai-iltapäiväksi.

“Halvimmat lennot löytyvät yleensä varaamalla matkan noin kaksi kuukautta etukäteen ja välttämällä viikonlopun lentoja. Tiistaisin ja iltaisin lentäminen on melko järjestään halvinta. Jos muistaa nämä vinkit lentoja varatessa, on jo hyvällä tiellä kohti halvinta lentoa”, neuvoo momondon Suomen markkinointipäällikkö Petteri Jalonen.

SUOMEN SUOSITUIN REITTI HELSINKI–BARCELONA – LENNÄ TAMMIKUUSSA

Lentojen hinta koostuu monista tekijöistä, ja muun muassa valittu lentoyhtiö, vuodenaika ja kohdelentokenttä ovat mukana muodostamassa lopullista hintaa. Näillä tekijöillä on myös erisuuruinen rooli eri reiteillä.

Suomen suosituin lentoreitti on momondon tilastojen mukaan Helsinki–Barcelona. Jos edullinen loma Katalonian sydämessä kiinnostaa, kannattaa harkita matkustamista tammikuun puolivälissä viikolla 3. Eniten matkasta Barcelonaan saa puolestaan pulittaa loppuvuodesta viikolla 52.

”Barcelonan-lentoja tarkkailevien tulisi olla liikkeellä vielä tavallista aikaisemmin, sillä tilastomme osoittavat, että halvimmat lennot Katalonian pääkaupunkiin saa 62 päivää etukäteen varaamalla. Halvimman lentoajankohdan suhteen Barcelonan reitti noudattaa yleistä sääntöä, eli lento kannattaa varata tiistaille, mutta iltapäivälentoja kannattaa välttää”, jatkaa Jalonen.

KOOTUT VINKIT MATKAN VARAAMISEEN:

• Halvimmat lennot löydät varaamalla matkasi keskimäärin 53 päivää ennakkoon – ja voit säästää keskimäärin 29 prosenttia
  • Älä jätä lentojen varaamista viime tinkaan, sillä lennot ovat kalleimmillaan matkustuspäivänä varattaessa
  • Valitse matkustuspäiväksi tiistai, sillä lennot ovat yleisesti silloin halvempia
  • Vältä viikonloppuna lentämistä: lauantai ja perjantai ovat viikon kalleimmat päivät lentää
  • Lennä illalla (lähtö klo 18.00–00.00 välillä), jos mahdollista: iltalennot ovat yleisesti ottaen halvimpia
  • Vältä lentämistä iltapäiväruuhkassa, jolloin lennot ovat kalliimpia

Tilastot luotiin vertailemalla 7,5 miljardia lentohintaa momondon maailmanlaajuisesti sadalle suosituimmalle reitille, joista seitsemässä on lähtömaana Suomi. Matkailijat voivat myös itse tutkia lentohintojen muodostumista momondo.fi-sivuilla Hintatieto-työkalun avulla, joka löytyy hakutulossivun oikeasta ylälaidasta.

Katso myös liitteenä oleva infografiikka.

Lisätiedot:

Ulla Helander

Miltton

ulla.helander@miltton.fi

momondosta:

momondo.fi on ilmainen ja riippumaton kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten  CNN, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia 29 markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone-, Android- ja Blackberry-laitteille.