Naisten jääkiekon pääsarja Naisten Liiga on nyt Auroraliiga – “Nyt on aika pelata jääkiekkoa ilman etuliitteitä”

Suomen naisten jääkiekon korkein sarjataso Naisten Liiga muuttaa nimensä Auroraliigaksi. Muutoksen taustalla on tavoite kehittää pääsarjaa kohti ammattimaista, kansainvälisen tason huippuliigaa ja viedä suomalaista jääkiekkoa tasa-arvoisempaan suuntaan. Uusi aikakausi alkaa Auroraliigan kauden avajaisturnauksen (6.-8.9.2024) aloituspelissä 6. syyskuuta Turun Gatorade Centerissä, Subilla ja MTV Katsomossa.

Suomalaisessa naisten pääsarjakiekossa alkaa uusi aika, kun Naisten Liiga muuttaa nimensä Auroraliigaksi. Uusi Auroraliiga pyrkii toiminnallaan nostamaan naisten pelaaman jääkiekon arvostusta sekä edistämään tasa-arvoa urheilussa.

Keväisin naisten jääkiekon pääsarjan mestari nostaa hallin kattoa kohti Aurora Borealis -maljan. Tästä samasta revontulien perinnöstä on inspiroitunut uusi nimi Auroraliiga.

“Nimen ja brändin päivittäminen on pitkän pohdinnan ja uurastuksen tulos sekä tärkeä symbolinen teko – nyt on jo korkea aika pelata jääkiekkoa ilman etuliitteitä. Nimenmuutos ei kuitenkaan yksinään riitä. Muutos vaatii pitkäjänteistä työtä tavoitteidemme savuttamiseksi”, kertoo nykyisen Auroraliigan johtaja Henni Laaksonen.

Naisten pelaamasta kiekosta kansainvälisen tason huippuviihdettä

Uuden Auroraliigan tavoitteena on kehittyä kansainväliseksi kärkiliigaksi, joka mahdollistaa pelaajilleen ammattimaisen urheilijan arjen.

Aikaisemmin riittämättömät resurssit ja pitkäjänteiseen kehitystyöhön sitoutumisen puute ovat estäneet urheilusarjan kehittymisen. Tästä syystä myös naisten pelaaman jääkiekon näkyvyys on vähäisempää ja täten sponsoreita on ollut vaikea saada. Uuden Auroraliigan kumppaniyritysten joukko kasvaa jo kuitenkin jatkuvasti – Auroraliigan tavoite viedä suomalaista jääkiekkoa tasa-arvoisempaan suuntaan on kaivattu muutos nykypäivän urheilumaailmassa.

“Nimenmuutos on tärkeä etappi kohti yhdenvertaisempaa urheilua. Jatkossa tulemme tekemään töitä sen eteen, että naisten jääkiekko kasvaa ansaitsemaansa rooliin kansainvälisen tason huipputuotteena”, Laaksonen summaa.

Naisten pelaamaa jääkiekkoa tullaan kaudella 2024–2025 näkemään MTV Katsomosta sekä myös lineaarisesta televisiosta. Tavoitteena on kehittää ottelutapahtumien laatua ja tarjota huippuviihdettä sekä livetapahtumissa että myös kotikatsomoihin.

Sarjan uudistustyöhön ja naisten jääkiekon kehittämisprojektiin on alusta asti osallistettu pelaajia, taustahenkilöitä ja yhteisön jäseniä.

“On ollut mahtavaa olla mukana uuden Auroraliigan kehitystyössä yhdessä muiden pelaajien ja joukkueiden kanssa. Meille on tärkeää olla turvallinen yhteisö ja poistaa kynnyksiä lajin pariin – uusilta pelaajilta, katsojilta ja jopa niiltä, jotka eivät aiemmin ole välttämättä kokeneet urheiluyhteisöä omakseen. Haluamme tarjota heille samaistuttavat arvot sekä huippuviihdettä”, kertoo Auroraliigan Kiekko-Espoon riveissä kiekkoileva Reetta Valkjärvi.

Auroraliigan kauden avajaisturnauksen (6.-8.9.2024) avausottelu (TPS – Kiekko-Espoo) pelataan 6. syyskuuta Turun Gatorade Centerissä, Subilla ja MTV Katsomossa. Kaikkia Auroraliigan otteluita voi seurata myös Leijonat TV:stä.

Henni Laaksonen
Auroraliigan johtaja