Naisten osuus yritysjohdosta kasvussa Euroopassa – Suomi kohentanut asemiaan kansainvälisessä vertailussa

Grant Thorntonin teettämän maailmanlaajuisen tutkimuksen mukaan yritysten senioritason johtotehtävissä toimivien naisten osuus lisääntyy Euroopassa. Suomessa naisjohtajien määrä on ollut nousussa jo kolmen vuoden ajan ja sijoittuu eurooppalaisittain hieman keskiarvon yläpuolelle. Kehittyvillä markkinoilla naisjohtajien osuus on kuitenkin laskussa.

Grant Thornton International Business Reportin (IBR) tutkimustuloksista käy ilmi, että senioritason johtotehtävissä toimivien naisten osuus Euroopassa on jatkanut tasaista nousuaan vuoden 2004 17 prosentista vuoden 2009 20 prosenttiin, ja edelleen 24 prosenttiin vuonna 2012. Suomi on 27 %:n tuloksellaan noussut tutkimuksen maailmanlaajuisessa kartoituksessa viime vuoden 19. sijalta 13. sijalle. Suomi on Pohjoismaista listan ylimpänä, Ruotsi on sijalla 25 ja Tanska vasta sijalla 36.

”Tasainen kasvu Suomen naisjohtajien osuudessa kolmen viime vuoden aikana on hieno asia, mutta muutoksen nopeudessa Suomi on viime vuoden aikana jäänyt eurooppalaisen keskiarvon alle. Nyt olisikin syytä kartoittaa keinoja, joilla eurooppalainen positiivinen kehitys saadaan siirrettyä mahdollisimman tehokkaasti myös kotimaahan”, sanoo Joakim Rehn, Grant Thornton Finlandin hallituksen puheenjohtaja.

Euroopan kuluneen vuoden kasvu on positiivinen käänne, sillä viime vuonna kasvua naisjohtajien määrässä ei ollut.

“Naisten saaminen senioritason johtotehtäviin Euroopassa on ollut tärkeä poliittinen tavoite jo pitkään. Eri maiden hallitukset ovat puhuneet voimakkaasti tämän kehityksen puolesta ja yritykset ovat olleet tarkastelun kohteena. Tämä rohkaiseva kasvu naisjohtajien määrässä osoittaa, että hallitusten työ alkaa kantaa hedelmää,” kertoo April McKenzie, Grant Thornton Internationalin yhteiskuntasuhteiden johtaja.

Kehittyvillä markkinoilla naisten osuus laskussa

Kehittyvillä markkinoilla naisten osuus johtotehtävissä on kuitenkin laskussa. Tutkimuksen maailmanlaajuinen keskiarvo jää näin 21 prosenttiin, joka on vain hiukan vuoden 2004 tasoa korkeampi. Tutkituissa yrityksissä Latinalaisessa Amerikassa 22 % senioritason johtotehtävistä on naisten hallussa, kun luku vuonna 2009 oli 28 %. Vastaavia lukuja on havaittu Tyynenmeren Aasian (25 %:sta vuonna 2009 19 %:iin vuonna 2012), Kaakkois-Aasian (36 %:sta vuonna 2009 32 %:iin vuonna 2012) ja BRIC-alueella (30 %:sta vuonna 2009 26 %:iin vuonna 2012).

Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että joustavien työjärjestelyiden tarjoaminen voisi kääntää suunnan positiiviseksi kehittyvillä markkinoilla. Lähes kaksi kolmasosaa (65 %) EU-maiden yrityksistä (joissa naisten osuus senioritason johtotehtävissä on nousussa) tarjoavat tällä hetkellä joustavia työjärjestelyitä. Tämä osuus on selvästi suurempi kuin Latinalaisessa Amerikassa (49 %), BRIC-maissa (36 %) ja Tyynenmeren Aasiassa (32 %).

“Kehittyvien markkinoiden laskevat luvut ovat kuitenkin todellinen huolenaihe. Olemme vaarassa päätyä tilanteeseen, jossa naiset ovat aliedustettuina senioritason johtotehtävissä ympäri maailman. Kehittyvien maiden yritykset ovat jäljessä joustavan työn suhteen. Joustavan työn omaksuminen saattaisi suoda suuremmalle määrälle naisia mahdollisuuden päästä senioritason tehtäviin tulevaisuudessa ja näin negatiivinen kehitys saataisiin pysäytettyä”, kertoo April McKenzie.

Suurimmat voittajat ja häviäjät

40 tutkitusta maasta venäläiset yritykset työllistävät eniten naisia senioritason johtotehtävissä (46 %), minkä jälkeen tulevat Botswana, Thaimaa ja Filippiinit (kaikki 39 %). Kreikassa vuoden aikana on tapahtunut miltei kolmanneksen muutos (30 %:sta 21 %:iin). Vähiten naisia johtotehtävissä on Japanissa, missä vain 5 % senioritason johtotehtävistä on naisten hallussa. Seuraavaksi vähiten naisia johtotehtävissä on Saksassa (13 %), Intiassa (14 %) ja Tanskassa (15 %).

Viimeisen 12 kuukauden suurimmat nousijat ovat Turkki (25 %:sta 31 %:iin) ja Yhdistyneet Arabiemiirikunnat (8 %:sta 15 %:iin). Tulokset viittaavat siihen, että Lähi-idän taloudellinen liberalisaatio on parantanut alueen naisten mahdollisuuksia nousta huipulle.

Tutkimus naisjohtajuudesta on osa laajempaa kokonaisuutta

Grant Thornton International Business Report (IBR) on vuosittainen maailmanlaajuinen tutkimus, jossa selvitettiin 12 000 yrityksen näkemyksiä ja odotuksia 40 eri maassa. Nyt julkaistavat tulokset perustuvat 6000 haastatteluun (pääasiassa puhelinhaastatteluja), jotka tehtiin 2011 marraskuun ja 2012 helmikuun välisenä aikana. Tämä ainutlaatuinen tutkimus hyödyntää 20 vuoden dataa useimmista eurooppalaisista maista ja yhdeksän vuoden dataa monista Euroopan ulkopuolisista maista. Suomessa tutkimusta varten haastateltiin 75:ttä keskisuuren (50–500 työntekijää) yrityksen johtajaa. Lisätietoja tutkimuksesta on saatavilla englanniksi osoitteesta www.internationalbusinessreport.com.

Grant Thornton on yli 60 asiantuntijan KHT-yhteisö, joka tarjoaa tilintarkastus-, vero-, yritysjärjestely- ja muita asiantuntijapalveluita. Toimistot sijaitsevat Helsingissä, Tampereella ja Turussa.

Joakim Rehn, hallituksen puheenjohtaja
P