Neste valmistaa lisättyä todellisuutta hyödyntävän oppimistyökalun

Nesteen Pre-order the Future -hankkeen voittajakonseptiksi on valittu lisättyä todellisuutta hyödyntävä oppimistyökalu, EduCycle. Se auttaa lapsia hahmottamaan pelin keinoin, miten ihmisten tekemät valinnat vaikuttavat ilmastopäästöihin. Hanke kuvastaa Nesteen seuraavaa askelta yhtiönä: uusiutuvia raaka-aineita käyttävän teknologian osaaminen viedään uusille alueille, kuten muoveihin ja kemikaaleihin.

Voittajakonsepti EduCycle on lisättyä todellisuutta hyödyntävä, interaktiivinen oppimistyökalu. EduCyclen avulla lapset oppivat ymmärtämään hiilen kiertokulkua ja ihmisten valintojen vaikutuksia ilmastoon ja ympäristöön. Kun pelialustalle lisätään tai siitä poistetaan erilaisia elementtejä, kuten rakennuksia, autoja tai puita, pelaaja pääsee havainnoimaan luonnon reaktioita.

EduCycle-prototyyppi valmistuu keväällä 2017 yhteistyössä muun muassa Aalto yliopiston kanssa. Se tullaan rakentamaan mahdollisimman pitkälti uusiutuvia raaka-aineita käyttäen. Neste on sitoutunut mahdollistamaan prototyypin valmistamisen.

”Neste on maailman johtava uusiutuvan dieselin tuottaja, mutta tulevaisuudessa me olemme paljon enemmän. Siksi työskentelemme aktiivisesti kehittääksemme uusiutuvien raaka-aineiden käyttöä myös muissa tuotteissa ja palveluissa. Pre-order the Future -hankkeen pitkän aikavälin tavoite on havainnollistaa, että ympärillämme on valtavasti potentiaalia käyttää uusiutuvia materiaaleja ja luoda kokonaan uudenlaisia tuotteita ja palveluita”, sanoo Nesteen toimitusjohtaja Matti Lievonen.

Voittajakonseptin valitsi tuomaristo, johon kuuluivat Nesteen toimitusjohtaja Matti Lievonen, Uusiutuvat tuotteet -liiketoiminta-alueen johtaja Kaisa Hietala, hankkeen futurologi Prince Ea, professori Jaana Beideler Aalto yliopistosta ja koululainen Veera Vihmo.

Pre-order the Future ja IKEA-kumppanuus kannustavat kestäviin valintoihin

Pre-order the Future -hankkeessa Neste tutki rohkeita ja innovatiivisia ratkaisuja puhtaamman ja kestävämmän tulevaisuuden luomiseksi. Neste antoi asiantuntijoille mahdollisuuden kehittää konsepteja, jotka eivät suoraan liity yhtiön liiketoimintaan, mutta tähtäävät kohti vähähiilistä yhteiskuntaa ja pienempiä päästöjä. Näin hankkeelle saatiin luotua viisi erilaista konseptia, joita ovat julkiset tilat, viihde, matkustaminen, oppiminen ja digitaaliset palvelut.

Hankkeen keulakuvana toimii yhdysvaltalainen futurologi ja spoken word -artisti Prince Ea, jonka kanssa tehdyt videot ovat keränneet maailmanlaajuisesti hämmästyttävät yli 350 miljoonaa katselukertaa. Prince Ea:n avulla kuluttajia ympäri maailmaa innostettiin onnistuneesti hankkeen konseptien jatkokehittämiseen ja antamaan kokonaan uusia, innovatiivisia ideoita.

Syyskuussa Neste ja IKEA kertoivat yhdistäneensä voimansa tullakseen johtaviksi toimijoiksi uusiutuvissa biopohjaisissa materiaaleissa ja muoveissa. Tässä kumppanuudessa tavoitteet ja arvomaailma kohtaavat hedelmällisellä tavalla: IKEAn pitkän linjan tavoite on käyttää kodin kalusteissaan pelkästään uusiutuvista tai kierrätettävistä raaka-aineista valmistettua muovia,
ja Nesteellä on ratkaisu uusiutuvan muovin valmistamiseen.

Nesteen kasvu tulee painottumaan uusiutuviin tuotteisiin. Sekä Pre-order the Future että erityisesti IKEA-kumppanuus tukevat Nesteen strategista tavoitetta kasvaa uusiutuvissa tuotteissa globaalisti. Yhtiö toimii, kuten Pre-order the Future -hankkeessa kehotetaan: Tulevaisuus on tehtävä.

Lue lisää: www.preorderthefuture.fi

Lisätietoa:

Osmo Kammonen

Neste Oyj

Viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja

Neste lyhyesti

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) luo vastuullisia vaihtoehtoja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Voimme auttaa asiakkaitamme pienentämään hiilijalanjälkeään kaikkialla maailmassa laadukkailla ja vähäpäästöisillä uusiutuvilla tuotteilla ja korkealaatuisilla öljytuotteilla, jotka voidaan yhdistää räätälöidyiksi palveluratkaisuiksi. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lentämiseen ja muoviteollisuuteen. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2015 Nesteen liikevaihto oli 11 miljardia euroa ja olimme edelleen mukana 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 listalla.
Lue lisää: neste.com