Nokia Technopolis Innovation Mill -hankkeelle voitto Tuottava Idea 2010 -kilpailussa

Nokia Technopolis Innovation Mill -hanke palkittiin innovointia ja uusia ideoita etsivän Tuottava Idea 2010 -kilpailun yhteiskuntasarjan parhaana ideana Maarianhaminassa lauantaina. Toukokuussa 2009 perustetun Nokia Technopolis Innovation Mill -hankkeen tavoitteena on vahvistaa suomalaista ICT-klusteria ja rahoittaa sekä tuotteistaa suomalaisia ideoita kansainvälisille markkinoille. Hanke on luonut Suomeen toista sataa uutta työpaikkaa, 18 uutta yritystä ja kerännyt noin 10 miljoonaa euroa riskirahoitusta.

Nokian kädenojennuksen, Technopoliksen yrityksille tarjoamien liiketoiminnan kehittämispalveluiden sekä Tekesin ja kaupunkien tarjoaman rahoituksen yhteistyönä syntynyt kolmivuotinen hanke on onnistunut rakentamaan Suomeen uudenlaisen toimintamallin uusien yritysten, tuotteiden ja palveluiden synnyttämiseksi.

Tuottava Idea -kilpailun tuomaristo näki hankkeessa uudenlaisen ajattelutavan kannattavan yritystoiminnan luomiselle. Tuomaristo toivoo idean leviävän myös muiden yritysten ideapankkeihin.

Vuodesta 1977 saakka järjestetyn Tuottava Idea -kilpailun tavoitteena on edistää innovointia sekä nostaa esiin uusia liikeideoita ja korostaa niiden merkitystä yhteiskunnallisen kehityksen avaintekijöinä. Kilpailulla halutaan lisätä yrittämisen yleistä arvostusta sekä korostaa luovien ideoiden ja riskejä ottavien päätöksentekijöiden merkitystä kansantaloudelle ja hyvinvoinnin lisäämiselle. Vuosittain palkittava idea voi olla uusi tuote, palvelu, liikeidea, toimintamenetelmä, toimintamalli tai konsepti.

“Tuottava Idea 2010 -kilpailun voitto on hieno tunnustus koko hankkeelle ja osoittaa, että tällaisella mallilla todella voidaan luoda uusia, tuottavia palveluja ja tuotteita sekä kehittää Suomen vahvaa ICT-klusteria. Nokia auttaa osaltaan suomalaisia yrityksiä kehittämään kansainvälisesti kilpailukykyistä liiketoimintaa ja haastaa myös muut suuret yritykset mukaan vastaavanlaisiin hankkeisiin, sillä tämänkaltaiset yhteistyöhankkeet hyödyttävät koko yhteiskuntaa laajalti”, kommentoi Nokian yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Esko Aho.

Nokian rooli hankkeessa on luovuttaa sovittujen pelisääntöjen mukaisesti yhtiön hallussa olevia ideoita hankkeeseen osallistuville jo olemassa oleville tai vasta aloitteleville yrityksille.

Kolmivuotisen hankkeen tavoitteena yhteensä sadan yritysprojektin luominen

Nokian, rahoittajana toimivan Tekesin sekä hankkeen koordinoijan Technopoliksen yhteistyön tuloksena syntynyt Innovation Mill -hanke tarjoaa suomalaisille yrityksille liiketoimintaidean raaka-aineet, toimintaympäristön sekä rahoitusratkaisut samassa paketissa. Hankkeessa on mukana myös kymmenen kaupunkia, jotka haluavat vahvistaa hankkeella omien alueidensa yritystoimintaa.

”Käytämme Innovation Mill -hankkeiden käsittelyssä nopeaa virtaviivaistettua hankemallia, jossa olemme supistaneet byrokratian minimiin. Tällä menettelyllä voimme tehdä rahoituspäätökset viikon kuluessa hakemuksen jättämisestä”, teknologia-asiantuntija Juha Tanskanen Tekesistä kertoo.

Innovation Mill -hankkeen kunnianhimoisena tavoitteena on saada myös muiden toimialojen suomalaiset suuryritykset mukaan hankkeeseen. Tekesin ja Technopoliksen tekemien laskelmien mukaan Suomeen olisi mahdollista synnyttää kolmivuotisen hankkeen aikana jopa noin 100 uutta yritysprojektia, mikäli myös muut suomalaiset toimijat lähtevät ennakkoluulottomasti mukaan hankkeeseen ja ottavat vastaan haasteen uudenlaisesta tavasta kantaa yhteiskuntavastuuta.

Technopoliksen toimitusjohtajan Keith Silverangin mukaan hanke on jo nyt osoittanut, että idea, joka suuressa yrityksessä saattaisi jäädä käyttämättä, voi oikeissa käsissä ja riittävällä tuella jalostua mielenkiintoiseksi ja tuottavaksi liiketoiminnaksi.

”Hankkeen käynnistysvaiheessa Nokian sitoutumisella oli suuri merkitys hankkeen menestykselle. Nyt onkin aika haastaa mukaan myös muut suomalaiset suuryritykset ja uskomme, että pystymme yhteistyössä synnyttämään uuden kansallisen tahtotilan. Innovation Millin kaltainen yhteistoimintamalli on uniikki konsepti, jossa rahoitus ja tuotteistus toimivat tehokkaasti ja nopeasti synnyttäen pitkällä aikavälillä uusia suomalaisia menestystarinoita”, toteaa Silverang.

Tähän mennessä Innovation Mill -hankkeessa on tehty yhteensä 24 rahoituspäätöstä. Ensi vuoden toukokuuhun mennessä tavoitteena on myöntää noin 10 uutta rahoituspäätöstä.

Keith Silverang, toimitusjohtaja, Technopolis
Puh. 040 566 7785, email keith.silverang@technopolis.fi

Juha Tanskanen, teknologia-asiantuntija, Tekes
Puh. 050 557 7860, email juha.tanskanen@tekes.fi