Noolanin suunnittelija Marja Rak sai vuoden 2010 Suomi-palkinnon

Noolanin suunnittelijalle Marja Rakille myönnettiin perjantaina 17.12.2010 vuoden 2010 Suomi-palkinto, kun kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin palkitsi seitsemän eri taiteenalan edustajaa. Vuoden 2010 palkinnon saivat Marja Rakin lisäksi näyttelijä Hannu-Pekka Björkman, kirjailija Leena Krohn, graafiset suunnittelijat Kaisa ja Christoffer Leka, säveltäjä Magnus Lindberg ja sarjakuvataiteilija Jussi Tuomola.

Suomi-palkinto myönnetään tunnustuksena merkittävästä taiteellisesta urasta. Perusteena voi myös olla huomattava saavutus tai lupaava läpimurto.

Palkinto on kulttuuriministerin ja valtiovallan antama tunnustus ja samalla kiitoksenosoitus taiteellisesta luomistyöstä. Suomi-palkintoja on jaettu vuodesta 1993. Palkinnot ovat 30 500 euroa.

Palkintoperustelut

Vaatesuunnittelija Marja Rak ja hänen miehensä Jonas Rak perustivat Noolan Oy:n vuonna 2000. Yrityksen lähtökohtana on pukeutumisen estetiikka. Marja ja Jonas Rakin tavoitteena on ollut kehittää tuotemerkki ja kokonainen brändi, joka rakentuu hyvälle laadulle. Suunnittelijat näkevät laatukäsitteen laajana ja kokonaisvaltaisena. Kestävä kehitys ja ekologisuus ovat itsestään selvä osa yrityksen toimintaa.

Visuaalisuus, esteettinen ajattomuus malleissa, väreissä, materiaaleissa sekä graafisessa toteutuksessa muodostavat julkisuuteen näkyvän osan yrityksen brändia. Marja Rak kuvailee mallistoa näin: ”Noolan on toimiva ja esteettinen lifestyle-mallisto, joka pyrkii parantamaan ihmisten elämänlaatua ja luomaan kestävän kehityksen kulutustottumuksia. Noolan on vaihtoehto nykyiselle tuhlaavalle trendiajattelulle, joka vaatii jatkuvaa kuluttamista ja vaatekaapin uusimista.”

Perheyritystä kehitetään taloudellisesti ja tietoisen maltillisesti, tuotantoa, markkinointia ja jälleenmyyntiverkostoja rakentaen ja alueellista yhteistyötä kehittäen. Yrityksen tavoite on alusta asti ollut pääsy kansainvälisille markkinoille. Kaikki Noolan-tuotteet valmistetaan suomalaisena laatutyönä.

Yritys on saanut tunnustuksena työstään vuoden 2010 Taito-palkinnon ja vuonna 2008 Taideteollisuuden Laatumerkin.

Noolan-sana on alueellinen murresana ja se tarkoittaa pohjoistuulta. Se on pohjoisen muodin vahva ja kestävä puheenvuoro kansainvälisessä muotimaailmassa”, lehdistötiedote 17.12.2010, www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2010/12/suomipalkinnot.html

Lisätietoja: Marja Rak, Designer, Noolan Oy, marja.rak@noolan.com, + 358 50 589 0095

Anne Lintula-Salminen, Sales & Marketing, Noolan Oy, info@noolan.com, +358 45 265 35 72 www.noolan.com Kuvat: Jonas Rak, jonas.rak@noolan.com, +358 50 3259111, http://www.noolan.com/downloads/